Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

CPK i Korea National Railway łączą siły. Współpraca przy Kolejach Dużych Prędkości

infoair
20.05.2025 16:45
0 Komentarzy

Centralny Port Komunikacyjny i Korea National Railway (KNR) podpisały porozumienie o współpracy mające na celu wymianę wiedzy i doświadczeń dla rozwoju sieci Kolei Dużych Prędkości w Polsce - poinformowała 19 maja spółka CPK.

W komunikacie wyjaśniono, że celem podpisanego w poniedziałek porozumienia jest wymiana wiedzy i doświadczeń w obszarze budowy sieci KDP w Polsce, "a szczególnie utrzymania tuneli i rozjazdów oraz diagnostyki linii kolejowych". W ocenie CPK porozumienie jest "naturalną kontynuacją dotychczasowej dobrej współpracy spółki z podmiotami z Korei Południowej".

Rozkład lotu:

  • Jakie konkretne obszary techniczne i eksploatacyjne obejmuje porozumienie między CPK a Korea National Railway?
  • W jaki sposób dotychczasowa współpraca Polski z Koreą Południową wpłynęła na rozwój projektów CPK, zwłaszcza Kolei Dużych Prędkości?
  • Jakie znaczenie ma udział doświadczonego partnera jak KNR dla realizacji i późniejszego utrzymania linii KDP w Polsce?
CPK i Korea National Railway łączą siły. Współpraca przy Kolejach Dużych Prędkości
CPK i Korea National Railway łączą siły. Współpraca przy Kolejach Dużych Prędkości

Spółka podkreśliła, że od kilku lat inwestycje związane z CPK są obszarem "owocnej współpracy" polsko – koreańskiej. W komunikacie przypomniano, że w 2021 roku spółka podpisała porozumienie z koreańskim zarządcą lotniska Incheon na usługi doradcze, a w połowie 2023 roku koreańskie konsorcjum Korea National Railway i Dohwa Engineering wygrało przetarg na zaprojektowanie 70 kilometrowego odcinka KDP między Katowicami a granicą państwa.

"Współpraca w dziedzinie technologii, w tym inżynierii kolejowej czy utrzymania linii dla KDP jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa w codziennej eksploatacji. KNR to doświadczony zarządca ponad 650 km linii kolejowych, z którego wiedzy chcielibyśmy jak najlepiej skorzystać, dzieląc się jednocześnie rozwiązaniami technicznymi, które zamierzamy zastosować przy realizacji linii Y Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań" - podkreślił, cytowany w informacji prezes CPK Filip Czernicki.

CPK podał, że Korea National Railway zajmuje się planowaniem, budową, modernizacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz realizacją i zarządzaniem projektami związanymi z KDP, liniami konwencjonalnymi oraz transportem towarowym. KNR zbudowała i zarządza liniami KDP o łącznej długości 657 km. "Spółka KNR jest obecna również na arenie międzynarodowej. Jak dotąd zrealizowała 88 projektów kolejowych w 27 krajach, przyczyniając się do rozwoju nowoczesnej infrastruktury transportowej m.in. w Chinach, USA, Wietnamie czy Sudanie" - podkreślił CPK.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)

CPK i Korea National Railway łączą siły. Współpraca przy Kolejach Dużych Prędkości
CPK i Korea National Railway łączą siły. Współpraca przy Kolejach Dużych Prędkości

Komentarze