Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

CPK bez szans na unijną kasę. W tej perspektywie

infoair
24.11.2017 08:17
0 Komentarzy

W obecnej perspektywie finansowej UE infrastruktura portówlotniczych, w tym Centralnego Portu Komunikacyjnego, nie może być finansowanaze środków unijnych – powiedział w czwartek wiceminister rozwoju JerzyKwieciński. Chodzi m.in. o pasy startowe czy terminale.

-„W tej perspektywie finansowej, czyli 2014-2020 – pozawyjątkami – nie mamy możliwości finansowania infrastruktury portów lotniczych,takich jak terminale czy pasy startowe” – powiedział Kwieciński podczassejmowej podkomisji stałej ds. wykorzystania środków pochodzących z UniiEuropejskiej. Zajmowała się ona możliwością finansowania budowy CPK ze środkówunijnych.

Jak tłumaczył wiceminister, taka możliwość była wpoprzedniej perspektywie, w latach 2007-2013, oraz we wcześniejszych.Przypomniał, że Polska zmodernizowała wówczas praktycznie wszystkie portylotnicze, które były w sieci TEN-T, czyli Transeuropejskiej SieciTransportowej.

Komisja Europejska – jak zaznaczył – wstrzymała możliwośćfinansowania tego typu inwestycji w Europie po dosyć krytycznym raporcieEuropejskiego Trybunału Obrachunkowego, który wykazał w bardzo wieluprzypadkach niską ekonomiczność tego typu przedsięwzięć, szczególnie wodniesieni do portów regionalnych.

-„Naszym priorytetem będzie włączenie tych przedsięwzięć(związanych z CPK – PAP) do sieci TEN-T i finansowanie na tyle, na ile jest tomożliwe w ramach przyszłej perspektywy finansowej” – powiedziałKwieciński.

Jak mówił, pod uwagę mogą być brane również inne źródłafinansowania, np. pieniądze z planu inwestycyjnego dla Europy, potocznienazywanego „Planem Junckera”, czy z programu Connecting EuropeFacility (CEF) for Transport.

-„To się odbiło na decyzji dotyczącej tej perspektywyfinansowej” – dodał. Dlatego – jak tłumaczył – teraz „nie mamożliwości finansowania tej głównej infrastruktury portu lotniczego ze środkówunijnych. Wyjątkiem mogą być te działania, które są związane z zapewnieniembezpieczeństwa w portach lotniczych, jak również takie, które są związane zzapewnieniem integralności ruchu lotniczego w Unii Europejskiej” -tłumaczył.

Poinformował, że Komisja Europejska wie o projekcie CPK.”Będziemy starali się uzyskać jego finansowanie w przyszłej perspektywiefinansowej”, czyli na lata 2021-2027 – mówił. „Rozmowy na temat tejprzyszłej perspektywy już się rozpoczęły” – dodał. Jego zdaniem kluczowebędzie przedstawienie propozycji na przyszłą perspektywę przez KomisjęEuropejską, co ma nastąpić w maju 2018 r.

-„Wiemy, że środki dla Polski w tej kolejnejperspektywie na pewno będą niższe” – powiedział Kwieciński. „UE jestw innej sytuacji finansowej, aniżeli była przed poprzednią perspektywąfinansową. Unia Europejska przeszła poważny kryzys w ostatnich latach i dopierowychodzi z kryzysu, który się zaczął w 2009 r.” – mówił. Budżet unijnybędzie mniejszy – jak mówił – również ze względu na Brexit i nowe priorytetyUE, np. kwestie bezpieczeństwa i polityki migracyjnej.

Zdaniem Kwiecińskiego, Centralny Port Komunikacyjny będzie”jednym z najważniejszych przedsięwzięć naszego kraju w najbliższychlatach”. „Jego realizacja jest kluczowa dla rozwoju naszego kraju, bobędzie on spełniał nie tylko rolę hubu międzynarodowego, ale będzie taknaprawdę węzłem komunikacyjnym dla różnych źródeł transportu, w szczególnościkolejowego” – mówił.

Na początku listopada rząd przyjął uchwałę ws.”Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność –Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej”. Nowe lotniskoma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największychprzesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy maobsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Port mapowstać na ok. 3000 ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturądrogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają trwaćprace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych osiem lat,czyli powinien być otwarty w 2027 r. (PAP)

Komentarze