Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Covidowa zmiana miejsca pracy: Z samolotu do pociągu

infoair
26.05.2021 08:30
0 Komentarzy
Pandemia Covid-19 nie tylko uziemiła tysiące samolotów na całym świecie, ale także pozbawiła pracy wielu pilotów.

Ponieważ w Europie wzrasta zapotrzebowanie na maszynistów, niektórzy z pilotów zamiast samolotów prowadzą pociągi – pisze Deutsche Welle.

81 proc. lotów mniej

Z powodu związanych z pandemią ograniczeń w podróżach sytuacja linii lotniczych, a szczególnie zatrudnionych w niej pilotów pozostaje niepewna. Niemiecka Lufthansa ogłosiła, że 4 maja wykonała o 81 proc. lotów mniej niż tego samego dnia dwa lata temu. Na dodatek większość z nich była lotami cargo, nie pasażerskimi.

Europejski związek pilotów EPA szacuje, że pracę stracić może nawet 18 tys. z 65 tys. pracowników kokpitu zatrudnionych w Europie przed pandemią. Sama Lufthansa może zwolnić 1,2 tys. z nich.

Przeprowadzona na początku 2021 r. wśród pilotów ankieta pokazała, że tylko 43 proc. z nich pracuje obecnie w zawodzie, 30 proc. jest bezrobotnych, 17 proc. przebywa na urlopie, a 10 proc. pracuje na stanowiskach poza lotnictwem.

Chociaż kryzys w branży lotniczej jest daleki od zakończenia, piloci ze swoimi umiejętnościami coraz częściej znajdują pracę w transporcie lądowym – zauważa DW. Przewoźnicy kolejowi z Niemiec, Austrii i Szwajcarii, którzy jeszcze przed pandemią borykali się z brakiem maszynistów intensywnie poszukują nowych pracowników. Firmy transportowe z Hongkongu i Australii chętnie zatrudnią kierowców autobusów. Coraz więcej pilotów zmienia więc pracę.

wyszkoleni, odporni i niezawodni

Piloci samolotów postrzegani są jako dobrze wyszkoleni, odporni i niezawodni, czego wymaga się również od maszynistów – zaznacza portal. Niemieckie koleje DB informowały niedawno, że do pracy w firmie zgłosiło się 1,5 tys. pilotów i innych pracowników linii lotniczych, około 280 z nich znalazło zatrudnienie.

Portal jako przykłady opisuje losy Feliciana Baummanna, 27-latka z Hamburga. Z powodu pandemii jego szanse na zatrudnienie w roli pełnoprawnego pilota lotniczego gwałtownie spadły, więc obecnie prowadzi tramwaje w wiedeńskim transporcie publicznym. „W obu zawodach moim zadaniem jest bezpieczne przewiezienie pasażerów z punktu A do punktu B” – tłumaczy.

Rzecznik niemieckiego związku zawodowego pilotów Cockpit wyjaśnia DW, że przekwalifikowanie na inne zajęcie nie jest jeszcze masowym ruchem w tym zawodzie, ale każdy pilot powinien mieć „plan B” swojej kariery. (PAP)

Komentarze