Coraz bliżej pasażerskiego samolotu wodorowego. Airbus i MTU łączą siły
18 czerwca 2025 r. podczas 55. Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu spółki Airbus oraz MTU Aero Engines podpisały porozumienie o współpracy (MoU) w zakresie technologii wodorowych ogniw paliwowych.
Celem jest przyspieszenie rozwoju przełomowych rozwiązań dla bezemisyjnego lotnictwa przyszłości. O obecności Airbusa na Air Paris Show pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie trzy etapy przewiduje porozumienie Airbus i MTU dotyczące rozwoju napędu na ogniwa paliwowe?
- Jaki program badawczo-rozwojowy Airbusa koncentruje się na technologiach napędu wodorowego?
- Jaki produkt uboczny powstaje w wyniku działania napędu opartego na wodorowych ogniwach paliwowych?
Trzy etapy
Nowe porozumienie zakłada trzystopniową mapę drogową opracowania silnika na ogniwa paliwowe dla lotnictwa komercyjnego. Pierwszy etap to wspólne badania i rozwój kluczowych komponentów technologicznych, m.in. w ramach programu Clean Aviation. Drugi – synchronizacja map drogowych R&T obu partnerów. Trzeci – ewentualne rozpoczęcie wspólnego projektu rozwoju kompletnego napędu na ogniwa paliwowe.
Dla Airbusa to naturalne rozszerzenie programu ZEROe, który już od 2020 roku eksploruje potencjał napędu wodorowego w lotnictwie. W marcu 2025 roku firma ogłosiła, że skupi wysiłki badawcze na w pełni elektrycznym napędzie ogniwowym, który ma największy potencjał do zastosowania w samolotach nowej generacji.
Partnerstwo z MTU, jednym z najbardziej renomowanych producentów silników lotniczych, ma zapewnić szybkie postępy zarówno w zakresie technologii, jak i integracji systemowej. Firma ta od kilku lat rozwija koncepcję Flying Fuel Cell, a w 2024 roku rozpoczęła projekt HEROPS – Hydrogen-Electric Zero Emission Propulsion System – finansowany w ramach Clean Aviation.
Nowe otwarcie dla lotnictwa
Napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych może zapewnić całkowicie bezemisyjny lot – z wodą jako jedynym produktem ubocznym. To rozwiązanie staje się coraz realniejsze, nie tylko dzięki samej technologii napędu, ale też postępom w zakresie magazynowania wodoru, kriogeniki oraz infrastruktury naziemnej.
Obie firmy potwierdzają, że nie chodzi już o wizje – lecz o systematyczne przygotowanie technologii do poziomu gotowości przemysłowej. Airbus dostarcza wiedzę o integracji napędu z płatowcem, a MTU rozwija nowe silniki elektryczne oraz własną linię produkcji stosów ogniw paliwowych.
Wspólna platforma badawczo-rozwojowa Airbus-MTU ma objąć także testy prototypów i wypracowanie standardów bezpieczeństwa dla lotów pasażerskich z zastosowaniem technologii wodorowych.
Nowy napęd będzie oparty na ogniwach paliwowych zasilanych ciekłym wodorem, z przekształtnikami i silnikami elektrycznymi o wysokiej sprawności. Rozwijany system zostanie dostosowany do krótkich i średnich tras, a jego konstrukcja ma być w pełni skalowalna. W ramach programu Flying Fuel Cell MTU uruchomiło już pierwszą komorę testową w Monachium i przeprowadziło testy silnika eMoSys. Równolegle rozpoczęto produkcję pierwszych stosów ogniw.
Airbus i MTU zakładają, że gotowy demonstrator napędu może powstać w ciągu kilku lat, a jego integracja z platformą lotniczą będzie możliwa przed końcem dekady.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze