Brak obowiązkowych testów na alkohol na polskich lotniskach: KE wszczyna postępowanie
Komisja Europejska uruchomiła w poniedziałek procedurę wobec Polski za to, że nie prowadzi na lotniskach obowiązkowych testów na obecność alkoholu u pilotów i członków personelu pokładowego.
Spis treści:
- Jakie działania planuje podjąć Polska, aby w ciągu dwóch miesięcy odpowiedzieć na zarzuty KE dotyczące braku testów na obecność alkoholu u personelu lotniczego?
- W jaki sposób brak wdrożenia dyrektywy eurowiniety wpływa na inne kraje UE, w tym Polskę, pod względem kosztów środowiskowych i użytkowania infrastruktury drogowej?
- Jakie konsekwencje mogą grozić Polsce w przypadku skierowania sprawy do Trybunału Sprawiedliwości UE zarówno w kwestii lotnictwa, jak i dyrektywy eurowiniety?
KE wszczęła postępowanie wobec Polski za nieprzestrzeganie unijnych przepisów dotyczących nadzoru nad bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego.
W styczniu 2024 r. kontrola przeprowadzona przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wykazała, że Polska nie przeprowadza obowiązkowych testów na obecność alkoholu w wydychanym powietrzu u członków personelu pokładowego i lotniczego u operatorów krajowych, z innych państw europejskich oraz z państw trzecich, których samoloty lądują na polskich lotniskach.
KE podała, że taki obowiązek nakłada na państwa członkowskie rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych i procedur administracyjnych dotyczących operacji lotniczych.
Polska musi w ciągu dwóch miesięcy odnieść się do zarzutów Komisji. Postępowanie może zakończyć się skierowaniem sprawy do Trybunału Sprawiedliwości UE.
Komisja przeszła też do kolejnego etapu procedury wobec Bułgarii, Grecji, Hiszpanii, Włoch, Luksemburga, Malty, Polski i Portugalii z powodu niewdrożenia dyrektywy w sprawie eurowiniety. Dyrektywa w tej sprawie ustanawia wspólne zasady dotyczące nakładania opłat opartych na odległości (opłat drogowych) i opłat za użytkowanie opartych na czasie (winiet), umożliwiając państwom członkowskim odzyskiwanie kosztów budowy i eksploatacji infrastruktury.
Znowelizowana dyrektywa wymaga, aby państwa członkowskie uwzględniały koszty środowiskowe zanieczyszczenia powietrza w swoich systemach pobierania opłat (na podstawie emisji CO2 pojazdu, co ma na celu zmniejszenie emisji).
Termin wdrożenia dyrektywy do prawa krajowego upłynął 25 marca 2024 r. Kraje mają teraz dwa miesiące na odpowiedź i wdrożenie przepisów. W przeciwnym razie Komisja może podjąć decyzję o skierowaniu sprawy do TSUE.
Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze