Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Boeing wyprodukuje dla Qatar Airways 34 samoloty modelu 777-8F

infoair
03.02.2022 15:39
0 Komentarzy
Boeing poinformował właśnie o zawarciu nowej umowy z Qatar Airways na dostawę nowych samolotów transportowych z serii Boeing 777X – model 777-8F (Freighter).  Ma to być największy dwusilnikowym samolot służącym do przewozu ładunków.

Co prawda samolot jest dopiero w fazie projektu, jednak Qatar Airways zdecydowało się na ujawnienie kontraktu już teraz. Nie jest to pierwszy raz, gdy firma transportowa współpracuje z Boeingiem – dotychczas w jej flocie znajdowały się samoloty 777F, które dalej są co prawda dobrymi konstrukcjami, jednak na rynku dostępne są lepsze rozwiązania.

Umowa z Qatar Airways opiewać będzie na 34 Boeingi 777-8F, a jeśli klient będzie zadowolony, pojawi się opcja dokupienia kolejnych 16 statków powietrznych.

Sam samolot to dwusilnikowy kolos (układ napędowy składa się z jednostek GE9X o łącznej mocy 100 tys. KM), którego maksymalna ładowność to 118 ton. Zasięg nowego statku powietrznego Boeinga szacowany jest na 8,1 tys. km, co w założeniu pozwolić ma na zmniejszenie liczby dodatkowych lądowań w rejsach długodystansowych. 

Zdaniem inżynierów nowy model będzie cechował się zwiększoną efektywność paliwową, mniejszą emisją spalin oraz mniejszymi kosztami operacyjnymi – poprawa w tych aspektach sięgnąć ma 25 proc. względem poprzednich konstrukcji z serii 777X.

Ze względu na swoje rozmiary Boeing 777-8F będzie miał problem z operowaniem na większości światowych lotnisk — rozpiętość skrzydeł podczas lotu to niemal 72 m. Inżynierowie firmy przewidzieli taką możliwość, dlatego w celu zmniejszenia tego parametru, końcówki płatów będą składać się tuż po lądowaniu. Wówczas rozpiętość skrzydeł będzie wynosiła niecałe 65 m, czyli mniej więcej tyle, ile w Boeingu 777F.

Pierwsze maszyny w ramach kontraktu pojawić mają się w użytku do 2027 r., a wartość całego zamówienia to 20 mld dol., czyli ponad 80 mld zł.

Komentarze