Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Boeing ma kolejny problem: Chińskie linie lotniczym nie będą odbierać samolotów z USA?

infoair
16.04.2025 07:30
0 Komentarzy

W odpowiedzi na cła USA na chińskie towary władze w Pekinie nakazały liniom lotniczym wstrzymanie odbioru kolejnych samolotów Boeing.

Taką informację przekazała 15 kwietnia 2025 r. agencja Bloomberg, powołując się na źródła. Chińscy przewoźnicy mają zaprzestać również zakupu sprzętu i części do samolotów od amerykańskich firm.

Rozkład jazdy:

  1. Kto nakazał chińskim liniom lotniczym wstrzymanie odbioru samolotów Boeing?
  2. Jakie towary objęte zostały odwetowymi cłami Chin wobec USA?
  3. Gdzie obecnie znajdują się samoloty Boeing 737 Max przeznaczone dla chińskich przewoźników?
Bloomberg: chiński rząd nakazał krajowym liniom lotniczym zaprzestać odbioru samolotów Boeing
Bloomberg: chiński rząd nakazał krajowym liniom lotniczym zaprzestać odbioru samolotów Boeing

Wojna handlowa

Decyzja zapadła po tym, jak Chiny ogłosiły w ubiegłym tygodniu odwetowe cła w wysokości 125 proc. na amerykańskie towary, co było odpowiedzią na podwyższenie taryf przez prezydenta USA Donalda Trumpa na import chińskich towarów do 145 proc.

"Opłaty te same w sobie spowodowałyby ponad dwukrotny wzrost kosztów samolotów i części wyprodukowanych w USA, czyniąc niepraktycznym dla chińskich linii lotniczych przyjmowanie samolotów Boeinga" - pisze Bloomberg.

Obecnie około dziesięciu samolotów Boeing 737 Max jest gotowych do wprowadzenia do flot chińskich przewoźników. Część z nich znajduje się w pobliżu fabryki Boeinga w Seattle, a inne w centrum odbioru w chińskim Zhoushan. Boeing nie ma w chinach linii produkcyjnej.

Spór pomiędzy dwiema największymi gospodarkami świata uderza w amerykańskiego producenta samolotów, dla którego Chiny stanowią ważny rynek.

Prognozuje się, że w ciągu najbliższych dwóch dekad Chiny będą odpowiadać za 20 proc. globalnego popytu na samoloty. W 2018 roku niemal jedna czwarta produkcji Boeinga trafiała do Chin.

Zawirowania handlowe powstałe jeszcze za czasów pierwszej administracji Trumpa oraz problemy jakościowe Boeinga spowodowały przesunięcie zamówień chińskich linii w kierunku europejskiego Airbusa, który posiada w Chinach linię produkcyjną.(PAP)

Komentarze