Bezpieczeństwo pasażerów przede wszystkim – UE aktualizuje „czarną listę” linii lotniczych
Choć lotnictwo cywilne jest uznawane za jeden z najbezpieczniejszych środków transportu, nie wszystkie linie lotnicze spełniają wymagane standardy. Aby chronić podróżnych, Komisja Europejska co roku aktualizuje tzw. Unijną Listę Bezpieczeństwa Lotniczego (EU Air Safety List) – wykaz przewoźników, którzy z uwagi na zidentyfikowane nieprawidłowości nie mogą wykonywać operacji lotniczych na terenie Unii Europejskiej.
Lista ta to oficjalny rejestr linii lotniczych, które nie spełniają unijnych norm bezpieczeństwa.
Rozkład lotu:
- Jakie są kryteria decydujące o wpisaniu linii lotniczej na Unijną Listę Bezpieczeństwa Lotniczego?
- Jakie prawa przysługują pasażerom, którzy kupili bilet przed wpisaniem przewoźnika na „czarną listę” UE?
- Które kraje mają wszystkich swoich przewoźników wpisanych na aktualną listę zakazanych linii lotniczych w UE?
Obejmuje nie tylko konkretne firmy, ale czasem też całe państwa, w których nadzór nad lotnictwem cywilnym uznawany jest za niewystarczający. Dokument jest publikowany i aktualizowany co najmniej dwa razy w roku przez Komisję Europejską i służy zarówno ochronie pasażerów, jak i motywacji linii lotniczych oraz państw do poprawy standardów.
Kto decyduje o wpisie?
Decyzje o wpisaniu przewoźników na listę zapadają po analizie:
- wyników audytów technicznych,
- jakości nadzoru w kraju rejestracji przewoźnika,
- historii incydentów lotniczych,
- współpracy z międzynarodowymi i europejskimi instytucjami, m.in. EASA, ICAO, a także krajowymi organami lotnictwa cywilnego.
Nie jest to procedura automatyczna – to wynik dokładnej i wieloetapowej analizy.
Czy zakaz jest bezterminowy?
Nie. Linie lotnicze mogą zostać usunięte z listy, jeśli wdrożą odpowiednie środki naprawcze. W przeszłości udało się to np. przewoźnikom z Indonezji, Mołdawii czy Ukrainy, którzy po poprawie procedur bezpieczeństwa ponownie zyskali prawo do latania w europejskiej przestrzeni powietrznej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Co, jeśli pasażer kupił bilet przed wpisaniem linii na listę?
Pasażerowie są chronieni przez przepisy unijne, w szczególności rozporządzenie (WE) nr 261/2004. Oznacza to, że w przypadku zawieszenia lotów przez przewoźnika wpisanego na czarną listę:
- pasażer ma prawo do pełnego zwrotu kosztów biletu,
- przewoźnik ma obowiązek zaoferować alternatywne połączenie,
- oraz zapewnić odpowiednią opiekę (posiłki, noclegi, transport) w przypadku opóźnień lub „utknięcia” na lotnisku.
Jak podkreśla ekspert AirCashBack: „Wpisanie linii na listę nie anuluje automatycznie umowy – pasażer zachowuje swoje prawa.”
Kto trafił na „czarną listę” UE w czerwcu 2025?
Po najnowszej aktualizacji na liście znalazło się ponad 100 przewoźników z 23 krajów, w tym:
- wszystkie linie lotnicze z Afganistanu, Nepalu, Kirgistanu i Sudanu,
- większość przewoźników z Demokratycznej Republiki Konga,
- niektóre linie z: Mjanmy, Surinamu, Iraku, Libii, Angoli,
- indywidualni przewoźnicy, którzy nie spełniają norm UE w zakresie dokumentacji lub floty.
Pełna lista jest dostępna na stronie internetowej Komisji Europejskiej.
Źródło: AirCashBack
Komentarze