Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bezpieczeństwo pasażerów przede wszystkim – UE aktualizuje „czarną listę” linii lotniczych

infoair
10.06.2025 07:30
0 Komentarzy

Choć lotnictwo cywilne jest uznawane za jeden z najbezpieczniejszych środków transportu, nie wszystkie linie lotnicze spełniają wymagane standardy. Aby chronić podróżnych, Komisja Europejska co roku aktualizuje tzw. Unijną Listę Bezpieczeństwa Lotniczego (EU Air Safety List) – wykaz przewoźników, którzy z uwagi na zidentyfikowane nieprawidłowości nie mogą wykonywać operacji lotniczych na terenie Unii Europejskiej.

Lista ta to oficjalny rejestr linii lotniczych, które nie spełniają unijnych norm bezpieczeństwa.

Rozkład lotu:

  • Jakie są kryteria decydujące o wpisaniu linii lotniczej na Unijną Listę Bezpieczeństwa Lotniczego?
  • Jakie prawa przysługują pasażerom, którzy kupili bilet przed wpisaniem przewoźnika na „czarną listę” UE?
  • Które kraje mają wszystkich swoich przewoźników wpisanych na aktualną listę zakazanych linii lotniczych w UE?
Bezpieczeństwo pasażerów przede wszystkim – UE aktualizuje „czarną listę” linii lotniczych
Bezpieczeństwo pasażerów przede wszystkim – UE aktualizuje „czarną listę” linii lotniczych

Obejmuje nie tylko konkretne firmy, ale czasem też całe państwa, w których nadzór nad lotnictwem cywilnym uznawany jest za niewystarczający. Dokument jest publikowany i aktualizowany co najmniej dwa razy w roku przez Komisję Europejską i służy zarówno ochronie pasażerów, jak i motywacji linii lotniczych oraz państw do poprawy standardów.

Kto decyduje o wpisie?

Decyzje o wpisaniu przewoźników na listę zapadają po analizie:

  • wyników audytów technicznych,
  • jakości nadzoru w kraju rejestracji przewoźnika,
  • historii incydentów lotniczych,
  • współpracy z międzynarodowymi i europejskimi instytucjami, m.in. EASA, ICAO, a także krajowymi organami lotnictwa cywilnego.

Nie jest to procedura automatyczna – to wynik dokładnej i wieloetapowej analizy.

Czy zakaz jest bezterminowy?

Nie. Linie lotnicze mogą zostać usunięte z listy, jeśli wdrożą odpowiednie środki naprawcze. W przeszłości udało się to np. przewoźnikom z Indonezji, Mołdawii czy Ukrainy, którzy po poprawie procedur bezpieczeństwa ponownie zyskali prawo do latania w europejskiej przestrzeni powietrznej.

Co, jeśli pasażer kupił bilet przed wpisaniem linii na listę?

Pasażerowie są chronieni przez przepisy unijne, w szczególności rozporządzenie (WE) nr 261/2004. Oznacza to, że w przypadku zawieszenia lotów przez przewoźnika wpisanego na czarną listę:

  • pasażer ma prawo do pełnego zwrotu kosztów biletu,
  • przewoźnik ma obowiązek zaoferować alternatywne połączenie,
  • oraz zapewnić odpowiednią opiekę (posiłki, noclegi, transport) w przypadku opóźnień lub „utknięcia” na lotnisku.

Jak podkreśla ekspert AirCashBack: „Wpisanie linii na listę nie anuluje automatycznie umowy – pasażer zachowuje swoje prawa.”

Kto trafił na „czarną listę” UE w czerwcu 2025?

Po najnowszej aktualizacji na liście znalazło się ponad 100 przewoźników z 23 krajów, w tym:

  • wszystkie linie lotnicze z Afganistanu, Nepalu, Kirgistanu i Sudanu,
  • większość przewoźników z Demokratycznej Republiki Konga,
  • niektóre linie z: Mjanmy, Surinamu, Iraku, Libii, Angoli,
  • indywidualni przewoźnicy, którzy nie spełniają norm UE w zakresie dokumentacji lub floty.

Pełna lista jest dostępna na stronie internetowej Komisji Europejskiej.

Źródło: AirCashBack

Bezpieczeństwo pasażerów przede wszystkim – UE aktualizuje „czarną listę” linii lotniczych
Bezpieczeństwo pasażerów przede wszystkim – UE aktualizuje „czarną listę” linii lotniczych

Komentarze