Awaryjne lądowanie Ryanaira w Poznaniu. 191 pasażerów bezpiecznie wróciło na ziemię
Podczas rejsu Ryanair z Poznania do Tel Awiwu, wykonanego Boeingiem 737 z 191 pasażerami na pokładzie, piloci zmuszeni byli przerwać lot i zawrócić do lotniska Poznań–Ławica.
Cała operacja przebiegła sprawnie i zakończyła się bezpiecznym lądowaniem o godzinie 10:00.
Rozkład lotu:
- Jaka była prawdopodobna przyczyna awaryjnego lądowania samolotu Ryanair lecącego z Poznania do Tel Awiwu?
- Jakie procedury zostały uruchomione na pokładzie samolotu podczas sytuacji awaryjnej i w jaki sposób zareagowała załoga?
- Czy pasażerowie tego rejsu mogą mieć prawo do odszkodowania zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 261/2004, i dlaczego?
Przyczyny awaryjnego lądowania
Rejs LO XXX wystartował o 6:00 rano, a do momentu zawrócenia przebiegał bez zakłóceń. W okolicach granicy węgiersko-rumuńskiej kapitan otrzymał sygnały o możliwej awarii klap wyhamowujących – elementów niezbędnych do bezpiecznego lądowania samolotu.
– Decyzja o zawróceniu zapadła natychmiast po zidentyfikowaniu potencjalnej usterki. Naszym priorytetem było bezpieczeństwo pasażerów – relacjonuje jeden z członków załogi.
Procedura awaryjna krok po kroku
- Krążenie nad Wielkopolską
Aby przygotować maszynę do lądowania, samolot przez kilkadziesiąt minut wypalał nadmiar paliwa, co zmniejszało ryzyko zapłonu przy dotknięciu pasa startowego. - Gotowość służb ratunkowych
Na płycie lotniska w pełnej gotowości czekały straż pożarna, pogotowie ratunkowe, policja oraz obsługa techniczna. - Komunikacja z pasażerami
Kapitan poinformował podróżnych o konieczności lądowania, przewidywanym czasie i instrukcjach dotyczących zachowania. Rzecznik lotniska Błażej Patryn potwierdził: „Samolot wylądował bardzo łagodnie, stabilnie i bez żadnych problemów.” - Zabezpieczenie kabiny
– Zapięcie pasów bezpieczeństwa przez wszystkich pasażerów
– Zablokowanie wózków serwisowych i zabezpieczenie luźnych przedmiotów
– Powtórzenie procedur przyjmowania pozycji awaryjnej („brace”)
– Wyłączenie urządzeń elektronicznych i przygaszenie świateł - Ewentualna ewakuacja
Choć w opisywanym locie nie doszło do ewakuacji, załoga była przygotowana do wydania precyzyjnych komend prowadzących do najbliższych wyjść awaryjnych, z zakazem zabierania bagażu podręcznego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Prawa pasażerów w świetle Rozporządzenia (WE) 261/2004
Zgodnie z unijnymi przepisami, pasażerowie mają w przypadku lotu anulowanego lub znacząco opóźnionego prawo do:
- alternatywnego transportu do celu podróży
- napojów i posiłków w czasie oczekiwania
- zakwaterowania, jeśli jest to niezbędne
- dwóch bezpłatnych form kontaktu z przewoźnikiem
- odszkodowania finansowego (w zależności od długości trasy i opóźnienia)
Ekspert AirCashBack, David Janoszka, wyjaśnia:
„Usterki techniczne rzadko uznaje się za okoliczność wyłączającą odpowiedzialność przewoźnika. Aby były „nadzwyczajne”, musiałyby wynikać z czynnika zewnętrznego, np. kolizji czy sabotażu. W przypadku zużycia części lub błędnych sygnałów czujników, przewoźnik najprawdopodobniej będzie zobowiązany do wypłaty odszkodowania.”
Komentarze