Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Awaryjne lądowanie Ryanaira w Poznaniu. 191 pasażerów bezpiecznie wróciło na ziemię

infoair
18.04.2025 07:30
0 Komentarzy

Podczas rejsu Ryanair z Poznania do Tel Awiwu, wykonanego Boeingiem 737 z 191 pasażerami na pokładzie, piloci zmuszeni byli przerwać lot i zawrócić do lotniska Poznań–Ławica.

Cała operacja przebiegła sprawnie i zakończyła się bezpiecznym lądowaniem o godzinie 10:00.

Rozkład lotu:

  • Jaka była prawdopodobna przyczyna awaryjnego lądowania samolotu Ryanair lecącego z Poznania do Tel Awiwu?
  • Jakie procedury zostały uruchomione na pokładzie samolotu podczas sytuacji awaryjnej i w jaki sposób zareagowała załoga?
  • Czy pasażerowie tego rejsu mogą mieć prawo do odszkodowania zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 261/2004, i dlaczego?
Awaryjne lądowanie Ryanaira w Poznaniu. 191 pasażerów bezpiecznie wróciło na ziemię
Awaryjne lądowanie Ryanaira w Poznaniu. 191 pasażerów bezpiecznie wróciło na ziemię

Przyczyny awaryjnego lądowania

Rejs LO XXX wystartował o 6:00 rano, a do momentu zawrócenia przebiegał bez zakłóceń. W okolicach granicy węgiersko-rumuńskiej kapitan otrzymał sygnały o możliwej awarii klap wyhamowujących – elementów niezbędnych do bezpiecznego lądowania samolotu.

– Decyzja o zawróceniu zapadła natychmiast po zidentyfikowaniu potencjalnej usterki. Naszym priorytetem było bezpieczeństwo pasażerów – relacjonuje jeden z członków załogi.

Procedura awaryjna krok po kroku

  1. Krążenie nad Wielkopolską
    Aby przygotować maszynę do lądowania, samolot przez kilkadziesiąt minut wypalał nadmiar paliwa, co zmniejszało ryzyko zapłonu przy dotknięciu pasa startowego.
  2. Gotowość służb ratunkowych
    Na płycie lotniska w pełnej gotowości czekały straż pożarna, pogotowie ratunkowe, policja oraz obsługa techniczna.
  3. Komunikacja z pasażerami
    Kapitan poinformował podróżnych o konieczności lądowania, przewidywanym czasie i instrukcjach dotyczących zachowania. Rzecznik lotniska Błażej Patryn potwierdził: „Samolot wylądował bardzo łagodnie, stabilnie i bez żadnych problemów.”
  4. Zabezpieczenie kabiny
    – Zapięcie pasów bezpieczeństwa przez wszystkich pasażerów
    – Zablokowanie wózków serwisowych i zabezpieczenie luźnych przedmiotów
    – Powtórzenie procedur przyjmowania pozycji awaryjnej („brace”)
    – Wyłączenie urządzeń elektronicznych i przygaszenie świateł
  5. Ewentualna ewakuacja
    Choć w opisywanym locie nie doszło do ewakuacji, załoga była przygotowana do wydania precyzyjnych komend prowadzących do najbliższych wyjść awaryjnych, z zakazem zabierania bagażu podręcznego.

Prawa pasażerów w świetle Rozporządzenia (WE) 261/2004

Zgodnie z unijnymi przepisami, pasażerowie mają w przypadku lotu anulowanego lub znacząco opóźnionego prawo do:

  • alternatywnego transportu do celu podróży
  • napojów i posiłków w czasie oczekiwania
  • zakwaterowania, jeśli jest to niezbędne
  • dwóch bezpłatnych form kontaktu z przewoźnikiem
  • odszkodowania finansowego (w zależności od długości trasy i opóźnienia)

Ekspert AirCashBack, David Janoszka, wyjaśnia:

„Usterki techniczne rzadko uznaje się za okoliczność wyłączającą odpowiedzialność przewoźnika. Aby były „nadzwyczajne”, musiałyby wynikać z czynnika zewnętrznego, np. kolizji czy sabotażu. W przypadku zużycia części lub błędnych sygnałów czujników, przewoźnik najprawdopodobniej będzie zobowiązany do wypłaty odszkodowania.”

Awaryjne lądowanie Ryanaira w Poznaniu. 191 pasażerów bezpiecznie wróciło na ziemię
Awaryjne lądowanie Ryanaira w Poznaniu. 191 pasażerów bezpiecznie wróciło na ziemię

Komentarze