Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Airbus testuje samoloty zasilane 100 proc. zrównoważonym paliwem lotniczym

infoair
11.04.2022 15:00
0 Komentarzy
Zespół pilotów oblatywaczy Airbusa wykonał pierwszy lot samolotem pasażerskim A380 zasilanym w 100% zrównoważonym paliwem lotniczym SAF. Lot odbył się pod koniec marca.

Maszyna testowa Airbus A380 MSN 1 wystartowała z lotniska Blagnac w Tuluzie 25 marca o godzinie 08:43. Lot trwał około trzech godzin, a jeden z czterech napędzających odrzutowiec silników Rolls-Royce Trent 900 był zasilany wyłącznie 100% SAF. 

Na potrzeby tego lotu firma Total Energies dostarczyła 27 ton niemieszanego SAF, wyprodukowanego w zakładzie niedaleko Le Havre w Normandii, z hydroprzetworzonych estrów i kwasów tłuszczowych (HEFA), wolnych od aromatów i siarki. Paliwo to składa się głównie ze zużytego oleju spożywczego oraz innych tłuszczów odpadowych. 

A380 to trzeci typ samolotu Airbusa, który poleciał na 100% SAF w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Pierwszym był szerokokadłubowy A350 (w marcu 2021 r.), a drugim wąskokadłubowy A319neo (w październiku 2021 r.) Zwiększenie poziomu wykorzystania SAF pozostaje istotnym pomysłem w branży, służącym osiągnięciu zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 r. 

Statystyki przedstawione w raporcie Waypoint 2050 wskazują, że użycie SAF może przyczynić się do redukcji emisji CO2 o od 53% do 71% wymaganego poziomu.

Wszystkie samoloty komunikacyjne Airbusa są obecnie certyfikowane do latania na mieszance zawierającej po 50% SAF i nafty lotniczej. Celem firmy jest uzyskanie do końca tej dekady certyfikatu władz lotniczych na używanie 100% SAF do zasilania maszyn pasażerskich.

A380 użyty do testów to ten sam samolot, który został niedawno zaprezentowany jako Demonstrator ZEROe – latające stanowisko badawcze technologii, uznanych za kluczowe dla wprowadzenia na rynek pierwszego na świecie bezemisyjnego samolotu do 2035 roku.

Komentarze