Airbus testuje nowe technologie automatycznego kołowania
Automatyczne kołowanie samolotów i nowe funkcje wspomagania pilotów w pracy zostaną przetestowane w innowacyjnej ciężarówce elektrycznej
Airbus UpNext, spółka należąca w całości do Airbusa, rozpoczęła testowanie nowych technologii wspierających automatyczne kołowanie i usprawniających pracę pilotów, wykorzystując innowacyjną ciężarówkę elektryczną. Trzyletni projekt badawczy Optimate połączy szeroką gamę najnowszych technologii, w tym zaawansowaną automatyzację, komputerowe generowanie obrazu, fuzję danych i uczenie maszynowe, w celu ulepszenia systemów nawigacji statku powietrznego, interfejsu człowiek-maszyna i ogólnego bezpieczeństwa lotów.
„Jesteśmy zachwyceni możliwością pokazania kolejnego innowacyjnego demonstratora, który odzwierciedla nasze zaangażowanie w definiowanie na nowo tego, co jest w lotnictwie możliwe. Naszą ambicją jest zastosowanie najlepszych technologii w taki sposób, by nasze samoloty były jeszcze bardziej świadome warunków, w których działają, analizując je możliwie szczegółowo – by stały się inteligentnymi i niezawodnymi asystentami pilotów, zapewniającymi im optymalną pomoc. Jesteśmy przekonani, że prowadzony projekt przyczyni się do bezpieczniejszego i ekonomiczniejszego podróżowania samolotem”, powiedział Michael Augello, prezes Airbus UpNext.
Głównym celem projektu Optimate jest opracowanie i przetestowanie funkcji automatycznego kołowania w oparciu o dokładniejsze i bardziej niezawodne obliczanie pozycji oraz ocena potencjału sensorów kwantowych w zakresie poprawy jakości pozycjonowania i niezawodności systemu nawigacji. Kolejnym celem jest zbadanie możliwości współpracującej mapy i wirtualnego asystenta lotu we wspieraniu pilotów w podejmowaniu najważniejszych decyzji i interakcjach z kontroli ruchu lotniczego i centrami operacyjnymi linii lotniczych.
Chcąc ograniczyć emisje CO2 podczas testów, inżynierowie Airbus UpNext postanowili sprawdzić nową architekturę i algorytmy systemu nawigacyjnego wykorzystując elektryczną ciężarówkę, w której odtworzyli kluczowe funkcje prawdziwego kokpitu samolotu i która może toczyć się po drogach startowych i kołowania lotniska jak samolot pasażerski. Odtworzony w samochodzie kokpit odrzutowca A350 uzupełniły zaawansowane technologie automatyzacji, takie jak najnowszej generacji LIDAR i kamery zewnętrzne, w połączeniu z technologiami pozycjonowania inercyjnego i GPS, zestawem łączności satcom i telefonii 5G.
Ostatnią fazą projektu będzie zastosowanie wirtualnego asystenta kołowania podczas w pełni zautomatyzowanego lotu „gate-to-gate” na pokładzie samolotu testowego A350.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze