Airbus sprawdzi emisję z paliwem SAF. W powietrzu
Zespół specjalistów lotniczych zaczął pierwsze na świecie badanie emisji spalin w locie szerokokadłubowego samolotu pasażerskiego, napędzanego wyłącznie zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF).
Airbus, niemiecki ośrodek badawczy DLR, Rolls-Royce i produkująca paliwo SAF firma Neste połączyły siły na rzecz uruchomienia pionierskiego projektu pn. „Emisja i wpływ paliw alternatywnych na klimat” (ECLIF3), w którym analizuje się wpływ 100% zrównoważonego paliwa na emisje i osiągi samolotów.
W Tuluzie
Testy silnika, w tym pierwszy lot sprawdzający zgodność operacyjną stosowania 100% SAF z systemami samolotu, odbyły się w tym tygodniu w zakładach Airbusa w Tuluzie. Po nich nastąpią testy w locie, które mają się zacząć w kwietniu i być kontynuowane jesienią, przy użyciu „samolotu towarzyszącego” Falcon 20-E należącego do ośrodka DLR, który wykona pomiary w celu zbadania wpływu SAF na emisje. Równolegle zaplanowane są dalsze testy naziemne mierzące emisje, pozwalające ocenić wpływ stosowania SAF na środowisko podczas operacji lotniskowych.
Zarówno testy w locie, jak i naziemne będą porównywać emisje pochodzące ze stosowania 100% SAF produkowanego w technologii HEFA (hydroprzetworzonych estrów i kwasów tłuszczowych) z emisjami pochodzącymi ze zwykłej nafty lotniczej i nafty o niskiej zawartości siarki. SAF dostarczy Neste, wiodący światowy producent zrównoważonego paliwa lotniczego. Natomiast pomiary i analizy w celu scharakteryzowania emisji pyłów zawieszonych podczas testów naziemnych wykonają eksperci z brytyjskiego Uniwersytetu w Manchesterze i Kanadyjskiej Narodowej Rady ds. Badań.
–„SAF stanowi istotną część planów działań Airbusa na rzecz dekarbonizacji przemysłu lotniczego. Ściśle współpracujemy z wieloma partnerami, aby zapewnić zrównoważoną przyszłość podróży lotniczych”, powiedział Steven Le Moing, kierownik programu New Energy w Airbusie. „Samoloty mogą obecnie operować tylko przy użyciu maksymalnie 50% mieszanki SAF i nafty lotniczej; a rozpoczęty przez nas projekt współpracy nie tylko zapewni wgląd w to, jak działają turbiny silników napędzanych 100% SAF – w celu uzyskania certyfikacji – ale także pozwoli zidentyfikować potencjalne ograniczenia emisji i korzyści dla środowiska wynikające ze stosowania takich paliw przez samoloty pasażerskie”.
Jonathan Wood, wiceprezes Neste na Europę, odpowiedzialny za projekt Renewable Aviation, dodał: „Cieszymy się, że możemy uczestniczyć w tym projekcie, aby poznać szerokie korzyści płynące z SAF w porównaniu z wykorzystaniem w silnikach odrzutowych paliwa kopalnego i dostarczyć dane wspierające wykorzystanie SAF przy stężeniach wyższych niż 50%. Niezależnie zweryfikowana analiza wykazała, że 100% zrównoważone paliwo lotnicze Neste MY zapewnia redukcję emisji gazów cieplarnianych do 80% w porównaniu z użyciem paliw kopalnych w silnikach odrzutowych, przy uwzględnieniu wszystkich emisji w całym cyklu życia. Nowe studium wyjaśni dodatkowe korzyści wynikające ze stosowania SAF”.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze