Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Airbus przedstawia rewolucyjne technologie dla nowej generacji samolotów pasażerskich

infoair
26.03.2025 12:30
0 Komentarzy

Koncern Airbus zaprezentował szczegóły technologii, które mają się pojawić w samolocie pasażerskim nowej generacji w 2. połowie lat 30. To m.in. nowe silniki, w tym z otwartym wentylatorem, dłuższe i składane skrzydła, czy zintegrowane systemy transmisji danych.

Jak poinformował koncern, rozwiązania te miałyby być zastosowane w zupełnie nowym wąskokadłubowym samolocie pasażerskim.

Rozkład lotu:

  • Jakie innowacyjne technologie, takie jak nowe silniki z otwartym wentylatorem, dłuższe i składane skrzydła, oraz baterie nowej generacji, planuje zastosować Airbus w nowej generacji samolotów pasażerskich?
  • W jaki sposób zintegrowane systemy transmisji danych mają wpłynąć na efektywność i produktywność przyszłych maszyn?
  • Jakie korzyści środowiskowe, w tym zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO₂, ma przynieść wdrożenie tych nowych technologii, oraz jak wpisuje się to w plan dekarbonizacji sektora lotniczego do 2050 roku?
Airbus przedstawia rewolucyjne technologie dla nowej generacji samolotów pasażerskich
Airbus przedstawia rewolucyjne technologie dla nowej generacji samolotów pasażerskich

Obok nowych silników i materiałów, maszyna miałaby mieć baterie nowej generacji, wspierające nie tylko funkcje napędowe, jak i inne, korzystające z energii elektrycznej, czy długie, składane na ziemi skrzydła o większej wydajności aerodynamicznej.

W efekcie nowy samolot miałby zużycie paliwa mniejsze o 20-30 proc. w stosunku do maszyn obecnej generacji, a w dodatku byłby przystosowany do latania w 100 proc. na zrównoważonym paliwie lotniczym. Koncern pracuje też nad zastosowaniem w maszynie zintegrowanych systemów transmisji danych.

Podczas dorocznej imprezy Airbus Summit w Tuluzie firma przedstawiła także różne konfiguracje, badane dla przyszłego samolotu, a także zmodyfikowany plan działań mających na celu rozwój technologii związanych z napędem wodorowym. Airbus przypomniał, że wspiera plan działania sektora lotniczego w kierunku uzyskania zerowych emisji netto w 2050 r.

"Czerpiąc z naszych najlepszych osiągnięć, przygotowujemy kolejny skok, aby stworzyć jeszcze lepszy samolot wąskokadłubowy i być pionierem przyszłości lotnictwa, gdy nadejdzie właściwy czas” - podkreślił Airbusa ds. programów przyszłości Bruno Fichefeux.

Jak dodał szef Airbusa ds. badań i rozwoju Karim Mokaddem zespoły w firmie nieustannie pracują nad kluczowymi decyzjami, które ostatecznie sfinalizują wybór "typu silnika samolotu, konstrukcji skrzydeł i dodatkowych innowacji, gdy tylko zostaną sprawdzone”. "Każda z tych technologii odegra kluczową rolę w umożliwieniu powstania nowej generacji samolotów pasażerskich, które zapewnią radykalne zmiany w każdym obszarze pod względem efektywności i produktywności, jak również wniosą znaczący wkład w dekarbonizację podróży lotniczych w nadchodzących dekadach” - ocenił Mokaddem.

Koncern Airbus zajmuje się projektowaniem, produkcją i dostarczaniem produktów, usług i rozwiązań lotniczych w segmencie samolotów komercyjnych, śmigłowców, obronności, przestrzeni kosmicznej i bezpieczeństwa dla klientów z całego świata. Najwięksi akcjonariusze to rządy Francji, Niemiec i Hiszpanii, mające odpowiednio 10, 83, 10,82 i nieco ponad 4 proc. akcji. Kapitalizacja firmy to niemal 1,377 bln euro.

W przetargu na 84 samoloty do obsługi połączeń regionalnych Airbus złożył ofertę dla LOT dostarczenia maszyn typu A220 w wersjach 100 i 300.(PAP)

Airbus przedstawia rewolucyjne technologie dla nowej generacji samolotów pasażerskich
Airbus przedstawia rewolucyjne technologie dla nowej generacji samolotów pasażerskich

Komentarze