15 lutego Airbus ogłosił skonsolidowane wyniki finansowe za cały rok (rok obrotowy) 2020 oraz prognozy na 2021 r.
najtrudniejszy kryzys
-„Wyniki z roku 2020 pokazują odporność Airbusa na najtrudniejszy kryzys, jaki uderzył w przemysł lotniczy. Dziękuję naszym pracownikom za ich wielkie osiągnięcia w minionym roku i potwierdzam silne wsparcie naszych firm zajmujących się śmigłowcami oraz produkcją dla wojska i sprzętu kosmicznego. Chcę również podziękować klientom, dostawcom i partnerom za ich lojalność wobec Airbusa”, powiedział prezes Airbusa Guillaume Faury. „Nasza branża stoi w obliczu wielu niewiadomych w 2021 r., ponieważ pandemia nadal wpływa na życie, gospodarkę i społeczeństwa. W dłuższej perspektywie naszą ambicją jest przewodzenie rozwojowi zrównoważonego, globalnego przemysłu lotniczego”.
Łączna liczba zamówień netto na samoloty komercyjne wyniosła 268 (w 2019: 768 samolotów), a portfel zamówień na 31 grudnia 2020 r. obejmował 7184 samoloty pasażerskie . Airbus Helicopters zdobył zamówienia na 268 wiropłatów netto (2019: 310 sztuk), w tym 31 NH90 dla niemieckiej Bundeswehry w IV kwartale roku i na 11 sztuk H160. Wartość zamówień Airbus Defence and Space wzrosła o 39% rok do roku, do 11,9 miliarda euro, głównie dzięki dużym kontraktom na samoloty wojskowe, w tym podpisanej w listopadzie umowie na 38 nowych myśliwców Eurofight dla niemieckich sił powietrznych.
Walka z wirusem
W 2020 r. podjęto różne środki, aby utrzymać płynność podczas radzenia sobie z kryzysem COVID-19, w tym uzyskano nowy kredyt o wartości 15,0 mld euro. Dzięki dobrej ocenie kredytowej spółka była w stanie ograniczyć wydatki z tytułu odsetek do 0,4 mld euro w skali roku i wydłużyć terminy zapadalności źródeł finansowania poprzez emisję nowych obligacji.
Całoroczne wydatki kapitałowe wyniosły około 1,8 mld euro, co oznacza spadek o około 0,6 mld euro rok do roku w wyniku priorytetyzacji projektów. Skonsolidowane wolne przepływy pieniężne wyniosły -7362 mln EUR (2019: 3475 mln EUR). Skonsolidowana pozycja gotówkowa netto wyniosła 4,3 mld euro 31 grudnia 2020 r. (koniec 2019 r .: 12,5 mld euro) przy stanie gotówki brutto w wysokości 21,4 mld euro (na koniec 2019 r .: 22,7 mld euro).
Biorąc pod uwagę globalne otoczenie biznesowe, firma nie proponuje wypłaty dywidendy za 2020 r. Niniejsza decyzja ma na celu wzmocnienie odporności finansowej spółki poprzez ochronę zasobów pieniężnych netto i wspieranie zdolności dostosowywania się do rozwoju sytuacji.
Perspektywy 2021
Jako podstawę wytycznych na 2021 r., spółka zakłada brak dalszych zakłóceń w światowej gospodarce, ruchu lotniczym, wewnętrznych operacjach spółki oraz jej zdolności do dostarczania produktów i usług. Wytyczne Spółki na 2021 r. nie odnoszą się do ewentualnych fuzji i przejęć.
Na tej podstawie spółka stawia sobie za cel osiągnięcie w 2021 roku co najmniej:
● takiej samej liczby dostarczonych samolotów komercyjnych jak w 2020 r .;
● EBIT skorygowany o 2 miliardy euro;
● Neutralne przepływy pieniężne przed fuzjami i przejęciami oraz finansowaniem klientów.
Skonsolidowane wyniki dla Airbusa za cały rok podatkowy 2020 (kwoty w euro):
Skonsolidowane wyniki Airbusa |
Rok 2020 |
Rok 2019 |
Zmiana |
Przychody w milionach sektor obronny w milionach |
49,912 10,517 |
70,478 10,085 |
-29% + 4% |
EBIT skorygowany, w milionach |
1706 |
6946 |
-75% |
EBIT raportowany, w milionach |
510 |
1,339 |
|
Wydatki badawczo-rozwojowe w milionach |
2,858 |
3,358 |
-15% |
Komentarze