Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Airbus podsumował I kwartał: Blisko 500 mln euro strat

infoair
02.05.2020 18:00
0 Komentarzy

Konsorcjum lotnicze Airbus poinformowało w środę, 29kwietnia o stracie netto w ujęciu rocznym na poziomie 481 mln euro w I kwartale2020 roku z powodu koronawirusa.

W komentarzach do sprawozdań finansowych podkreślono, żekonsorcjum dotknięte zostało przez skutki epidemii koronawirusa.

Komentatorzy oceniają, że Airbus, będący flagowymeuropejskim projektem, „został rzucony na kolana”, a „koronawiruszabija A380”.

Trudna sytuacja

Atmosfera wokół giganta lotniczego przypomina tę z lat 70.wokół francuskiego samolotu ponaddźwiękowego Concorde, którego produkcjaokazała się nierentowna – ocenia „Le Figaro”.

Airbus wstrzymał dostawy zamówionych 251 samolotów A380 do14 klientów. Według Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego(IATA) zyski linii lotniczych spadną w 2020 r. nawet o połowę w porównaniu do2019 r.

Ruch lotniczy może nie wrócić do poziomu sprzed kryzysuprzez długi czas – tłumaczyła szefowa Air France Anne Rigali na łamachdziennika „Les Echos”.

„Linie lotnicze w pierwszej kolejności pozbędą się najmniejwydajnych i najstarszych samolotów. Pytanie o sensowność produkcji A380 pojawisię wkrótce, chociaż pierwszy lot samolotu odbył się zaledwie 15 lat temu”- przewiduje ekspert w dziedzinie transportu lotniczego w firmie ArcheryStrategy Consulting Guillaume Hue, cytowany przez dziennik „Le Figaro”.

Duzi mają … gorzej

Pierwszymi ofiarami będą duże samoloty odrzutowe (B747,A340), a zwłaszcza A380 – uważa z kolei konsultant lotniczy w Cirium RobMorris, cytowany przez ten sam dziennik.

Uruchamiając projekt A380, Airbus postawił na rozwój węzłówkomunikacyjnych w wielkich miastach, obsługiwanych przez samoloty o bardzodużej pojemności. Wymagają one jednak dużych inwestycji, co z kolei wymagadużego obłożenia, aby linie utrzymały rentowność – podkreślają eksperci.

Richard Aboulafia, ekspert firmy Teal Group, przewiduje”krwawy koniec” dla flagowego samolotu Airbusa – podaje „Le Figaro”.

Niemiecka Lufthansa ogłosiła na początku kwietnia, żezmniejszy swoją flotę, w szczególności planuje wycofać sześć maszyn A380.

Linie Air France KLM planowały również wycofać do 2022 r.kilka takich samolotów. „A380 zużywa od 20 do 25 proc. więcej paliwa (…) niżsamoloty nowej generacji i emituje więcej CO2” – uzasadniły swoją decyzjefrancuskie linie.

„Czy sensowne jest przywrócenie ich do eksploatacji?” -pytał dyrektor generalny Air France KLM Ben Smith, w wywiadzie dla dziennika”Les Echos”.

Francja jest gotowa pomóc „w pełni i, jeśli to konieczne,masowo” Airbusowi w obliczu kryzysu transportu lotniczego spowodowanegopandemią koronawirusa – powiedział w środę minister gospodarki i finansów BrunoLe Maire w telewizji LCI, podkreślając, że pomoc finansowa udzielona Air FranceKLM była już formą wsparcia dla europejskiego producenta samolotów.

Le Maire dodał, że Air France KLM powinny nadal kupowaćsamoloty od Airbusa, nie kierując się kryteriami rentowności i wpływu naśrodowisko. „Air France musi nadal być dobrym klientem Airbusa, który znajdujesię obecnie w trudnej sytuacji” – podkreślił.

Rząd francuski zdecydował o pomocy publicznej dla Air Francena poziomie 7 mld euro. (PAP)

Komentarze