Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Airbus ma połowę światowego rynku samolotów powyżej 100 miejsc pasażerskich

infoair
10.10.2025 12:45
0 Komentarzy

9 października Airbus opublikował najnowszą edycję Global Services Forecast (GSF), prognozując dynamiczny wzrost globalnego rynku usług lotniczych.

W 2025 roku wartość tego segmentu ma wzrosnąć o 10% rok do roku, osiągając docelowo poziom 311 mld USD do 2044 r. Średnioroczny wzrost (CAGR) wyniesie 3,6%.

Rozkład lotu:

  1. Jaką wartość globalnego rynku usług lotniczych Airbus prognozuje do 2044 roku?
  2. Jakie są pięć kluczowych segmentów rynku usług lotniczych wskazanych w raporcie Airbus Global Services Forecast 2025?
  3. Ilu nowych specjalistów – pilotów, techników i członków załóg pokładowych – będzie potrzebować branża lotnicza do 2044 roku?
Obecnie około połowa światowej floty samolotów pasażerskich o pojemności powyżej 100 miejsc to maszyny Airbusa.
Obecnie około połowa światowej floty samolotów pasażerskich o pojemności powyżej 100 miejsc to maszyny Airbusa.

49 000 samolotów do 2044 roku

Obecnie około połowa światowej floty samolotów pasażerskich o pojemności powyżej 100 miejsc to maszyny Airbusa. Wraz z rekordową prognozą 5 miliardów pasażerów w 2025 roku i niemal dwukrotnym wzrostem floty do ponad 49 000 samolotów do 2044 roku, producenci – w tym Airbus – stają się integralnymi partnerami operacyjnymi, wspierając klientów przez cały cykl życia samolotu

Airbus identyfikuje pięć głównych obszarów napędzających rozwój rynku:

  • Off-Wing Maintenance – Największy segment aftermarketowy, z wartością 107 mld USD w 2025 r. i prognozą 218 mld USD w 2044 r. Około 85% tej wartości to dostawy części zamiennych i naprawy.
  • On-Wing Maintenance – Obecnie warty 21 mld USD, do 2044 r. wzrośnie do 34 mld USD. Obejmuje codzienną obsługę techniczną i przeglądy.
  • Modyfikacje i modernizacje – Od kabin po systemy pokładowe. Wzrost z 12 mld USD (2025) do 17 mld USD (2044).
  • Cyfryzacja i łączność – Najszybciej rosnący segment: z 9 mld USD (2025) do 26 mld USD (2044). Obejmuje m.in. predykcyjne utrzymanie, optymalizację tras, lepsze doświadczenie pasażera.
  • Szkolenia – Do 2044 r. branża będzie potrzebować ponad 2,35 mln nowych specjalistów: 633 tys. pilotów, 705 tys. techników i ponad milion członków załogi pokładowej. Rynek wzrośnie z 10 do 17 mld USD.

Cristina Aguilar Grieder, SVP Customer Services w Airbusie, podkreśla: „Rozszerzając zakres GSF, uwzględniamy cały ekosystem, w którym działają nasi klienci. Rozwiązania cyfrowe stają się realnymi mnożnikami efektywności – umożliwiają rozwój bez kompromisów w zakresie niezawodności czy kosztów. Może to odblokować potencjał oszczędności operacyjnych rzędu ponad 83 mld USD rocznie dzięki rosnącej liczbie połączonych cyfrowo samolotów – z 11 tys. dziś do ponad 40 tys. w 2044 r.”

Obecnie około połowa światowej floty samolotów pasażerskich o pojemności powyżej 100 miejsc to maszyny Airbusa.
Obecnie około połowa światowej floty samolotów pasażerskich o pojemności powyżej 100 miejsc to maszyny Airbusa.

Nowe obszary usług

Airbus bada także dwa nowe segmenty usług odpowiadające na potrzeby klientów:

  • Maintenance Operations Support – Wsparcie operacyjne MRO, m.in. dokumentacja techniczna, zarządzanie zapasami, planowanie floty.
  • Ground Operations – Rozwiązania optymalizujące pracę na płycie lotniska i skracające czas obrotu samolotu.

Największymi rynkami usług lotniczych w 2044 r. będą Chiny, Europa i Ameryka Północna (wraz z regionem WNP). Jednak najwyższe wskaźniki wzrostu spodziewane są w Azji Południowej, Chinach i regionie Azji-Pacyfiku.

Naszym zdaniem: Airbus potwierdza swoją ambicję bycia nie tylko producentem, lecz także strategicznym partnerem wspierającym linie lotnicze w efektywnej eksploatacji floty na każdym etapie jej życia.

Komentarze