Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Airbus kończy globalną akcję serwisową. Mniej niż 100 A320 wciąż uziemionych

infoair
01.12.2025 15:45
0 Komentarzy

Airbus poinformował, że mniej niż 100 samolotów z rodziny A320 pozostaje nadal wyłączonych z eksploatacji z powodu koniecznej aktualizacji oprogramowania systemów sterowania lotem. To ostatnia, niewielka część globalnej floty objętej pilną akcją serwisową.

Zostałą ogłoszona ona po incydencie z końca października 2025 r., kiedy to airbus linii JetBlue podczas rejsu z Cancún do Newark niespodziewanie zaczął tracić wysokość i musiał awaryjnie lądować na Florydzie.

Rozkład lotu:

  • Ile samolotów A320 wciąż pozostaje wyłączonych z eksploatacji?
  • Co było przyczyną incydentu, który doprowadził do masowej aktualizacji oprogramowania A320?
  • Ilu samolotów dotyczyła globalna akcja serwisowa Airbusa?
Airbus kończy globalną akcję serwisową. Mniej niż 100 A320 wciąż uziemionych
Airbus kończy globalną akcję serwisową. Mniej niż 100 A320 wciąż uziemionych

Śledztwo wykazało, że problem dotyczył uszkodzenia danych kluczowych dla układu sterowania lotem, najprawdopodobniej w wyniku oddziaływania silnego promieniowania słonecznego. Airbus natychmiast polecił aktualizację oprogramowania w około 6 tysiącach samolotów A320 na całym świecie, co objęło ponad połowę globalnej floty tego modelu.

Według producenta większość maszyn otrzymała już poprawki – w ogromnej liczbie przypadków wystarczyła szybka aktualizacja programu sterującego. W części egzemplarzy konieczne były także działania sprzętowe, jednak również one są stopniowo finalizowane. Nadal uziemiona pozostaje jedynie niewielka liczba samolotów, wymagających ostatnich modyfikacji.

Skala działań jest bezprecedensowa. Rodzina A320 to najpopularniejsze samoloty pasażerskie świata: około 11,3 tys. maszyn tej serii wykonuje codziennie rejsy krótko- i średniodystansowe w liniach lotniczych na wszystkich kontynentach. Masowe wprowadzenie zmian w oprogramowaniu oznaczało konieczność reorganizacji rozkładów lotów, przesunięć w siatkach połączeń i tymczasowego podstawiania innych typów samolotów – szczególnie w Europie i Ameryce Północnej.

Producent podkreśla, że aktualizacja była absolutnie konieczna, aby wyeliminować ryzyko powtórzenia się sytuacji podobnej do tej z końca października. Jednocześnie zaznacza, że problem nie miał charakteru konstrukcyjnego, a dane wejściowe systemu sterowania mogły ulec zakłóceniu w wyjątkowo specyficznych warunkach oddziaływania promieniowania słonecznego.

Dla linii lotniczych globalne działania serwisowe oznaczały krótkotrwałe utrudnienia operacyjne, jednak większość przewoźników przywróciła już swoją flotę A320 do pełnej gotowości. W pozostałych przypadkach ma to nastąpić w najbliższych dniach.

Choć incydent JetBlue nie spowodował katastrofy, w branży lotniczej szeroko komentuje się jego znaczenie – wskazuje on bowiem na rosnącą zależność współczesnego lotnictwa od złożonych systemów informatycznych oraz konieczność ich ciągłego dostosowywania do zmieniających się warunków fizycznych. Linie lotnicze i producenci podkreślają, że przy dzisiejszej skali ruchu lotniczego i rosnącej aktywności słonecznej takie aktualizacje mogą stać się coraz częściej koniecznym elementem zapewniania bezpieczeństwa.

Airbus kończy globalną akcję serwisową. Mniej niż 100 A320 wciąż uziemionych
Airbus kończy globalną akcję serwisową. Mniej niż 100 A320 wciąż uziemionych

Komentarze