Airbus A319neo poleciał wykorzystując zrównoważone paliwo lotnicze
Airbus, Dassault Aviation, ONERA, Safran oraz francuskie Ministerstwo Transportu rozpoczęły pierwsze badania w locie samolotu wąskokadłubowego napędzanego zrównoważonym paliwem lotniczym (sustainable aviation fuel – SAF).
Podczas lotu technicznego z Tuluzy (28 października) jeden z silników CFM LEAP-1A airbusa A319neo pracował na 100 proc. na paliwie SAF. Wstępne wyniki testów naziemnych i lotniczych spodziewane są w 2022 r.
Paliwo SAF jest dostarczane przez Total Energies i jest ono wytwarzane z estrów i kwasów tłuszczowych poddanych obróbce wodnej (HEFA), które składają się głównie ze zużytego oleju spożywczego, a także innych tłuszczów odpadowych. HEFA składa się z węglowodorów parafinowych i jest wolny od węglowodorów aromatycznych i siarki.
Do całej kampanii testowej zostanie zużyte około 57 ton SAF, który jest produkowany w Normandii, niedaleko Hawru we Francji. 100 proc. SAF zostanie również wykorzystane do badań kompatybilności i operacyjności silnika Safran Helicopters Arrano stosowanego w Airbus Helicopters H160, które mają się rozpocząć w 2022 r.
Airbus, we współpracy z niemieckim DLR, jest odpowiedzialny za scharakteryzowanie i przeanalizowanie wpływu 100 proc. SAF na emisje naziemne i podczas lotu. Safran koncentruje się na badaniach kompatybilności związanych z dostosowaniem układu paliwowego i silnika do samolotów komercyjnych i śmigłowców oraz ich optymalizacją dla różnych rodzajów paliw 100 proc. SAF.
W tym roku Safran przeprowadzi w swoich zakładach w Villaroche dodatkowe testy naziemne silnika LEAP z użyciem 100 proc. SAF, aby zakończyć wspomnianą analizę. ONERA wspiera Airbusa i Safrana w analizie kompatybilności paliwa z systemami samolotów i będzie odpowiedzialna za przygotowanie, analizę i interpretację wyników testów wpływu 100 proc. SAF na emisję spalin i powstawanie smug kondensacyjnych. Dassault Aviation bierze udział w badaniach kompatybilności materiałów i sprzętu oraz weryfikuje podatność 100 proc. SAF na biokontaminację.
Badanie – znane pod nazwą VOLCAN (VOL avec Carburants Alternatifs Nouveaux) – przyczynia się do globalnych wysiłków na rzecz dekarbonizacji, podejmowanych obecnie w całej branży lotniczej, i korzysta z finansowania w ramach planu naprawczego France Relance, w części poświęconej dekarbonizacji lotnictwa, który jest realizowany przez DGAC pod nadzorem Jean-Baptiste Djebbari, francuskiego ministra transportu.
Ostatecznym celem badania jest promowanie wdrażania i stosowania SAF na szeroką skalę oraz certyfikacja 100 proc. SAF do stosowania w komercyjnych samolotach wąskokadłubowych i odrzutowcach biznesowych nowej generacji.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze