Bezzałogowe, zautomatyzowane metro dla Krakowa
Najlepszym dla Krakowa rodzajem metra będzie w pełni zautomatyzowane, bezzałogowe premetro, przebiegające pod ziemią, a także po powierzchni terenu oraz nad ziemią po estakadach ?uważają naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej. Koszt pierwszej linii to 7-9 mld zł.
Referat dotyczący krakowskiego metra został opracowany w Katedrze Geomechaniki, Budownictwa i Geotechniki AGH przez byłego rektora tej uczelni prof. Antoniego Tajdusia i prof. Marka Całę. Zaprezentowano go podczas konferencji naukowo-technicznej w Politechnice Krakowskiej.
Autorzy zwracają uwagę, że premetro, w większości wykorzystujące lekką kolej miejską, jest rozwiązaniem pośrednim pomiędzy klasycznym metrem a szybkim tramwajem. Premetra funkcjonują w 16 miastach Unii Europejskiej, a ich odmiany bezzałogowe m.in. w Kopenhadze, Brukseli, Lozannie, Paryżu, Lyonie, Turynie, Mediolanie, Barcelonie czy Tuluzie. ?Liczba mieszkańców wielu tych miast jest porównywalna lub mniejsza od liczby mieszkańców Krakowa?- argumentują.
Według przytoczonych przez nich danych statystycznych Kraków jest drugim co do wielkości miastem w Polsce, które zamieszkuje 759 tysięcy osób, ponadto uczy się w nim blisko 200 tys. studentów. Co roku stolicę Małopolski odwiedza od 8 do 10 mln turystów. Badania wskazują, że codziennie przemieszcza się po Krakowie od 1,5 mln do 2 mln ludzi.
Zdaniem naukowców z AGH dla Krakowa najodpowiedniejsze jest premetro, w którym będzie kursować lekka zautomatyzowana kolej połączona z innymi środkami transportu, głównie tramwajami. Powinno ono być zaprojektowane dla miast zabytkowych o gęstej zabudowie.
Premetro w Krakowie powinno składać się z trzech elementów: części podziemnej biegnącej przez stary zabytkowy obszar miasta, części prowadzonej po powierzchni terenu oraz części naziemnej wytyczonej po estakadach. Fragment podziemny miałby być budowany na głębokości od 15 do 20 metrów, a lokalnie głębiej, maksymalnie do 25 metrów. Pozwoliłoby to ominąć pozostałości historyczne, takie jak resztki murów, fundamenty budowli zabytkowych itp., które ?wedle szacunków – nie powinny znajdować się na głębokości większej niż 10-12 metrów. Większość stacji metra krakowskiego powinna być budowana metodą odkrywkową, natomiast 2-3 metodą podziemną.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze