Pociąg przejechał 9 km bez maszynisty!
W ramach działającego przy Prezesie Urzędu TransportuKolejowego Zespołu Zadaniowego do spraw monitorowania poziomu bezpieczeństwasektora kolejowego w Polsce, odbyło się spotkanie zprzedstawicielami PKPEnergetyka S.A. Jego celem było omówienie zdarzeń, które miały miejsce z udziałempracowników spółki w 2014 i2015 roku oraz przedstawienie podejmowanychprzez firmę działań systemowych i inicjatyw służących obniżeniu poziomu ryzykazwiązanego z prowadzoną działalnością.
Niepokojącym zdarzeniem, które było powodem zorganizowaniaspotkania Zespołu był incydent wdniu 2 kwietnia 2015 r. Polegał nazbiegnięciu pociągu sieciowego należącego do PKP Energetyka S.A. wwynikujego niewłaściwego zabezpieczenia. Zostało to zakwalifikowane napodstawie Rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 30 kwietnia 2007 r. wsprawie poważnych wypadków, wypadków i incydentów na liniach kolejowych jakoincydent C47.
Przedstawiciele PKP Energetyka S.A. omówili szczegółowoprzebieg zdarzenia przekazując również wstępne ustalenia z prac komisjikolejowej. Zdarzenie to nastąpiło podczas prac prowadzonych na torzezamkniętym. Ustalenia wskazują, że przyczyna zdarzenia leży po stronieprzewoźnika, ponieważ doszło do opuszczenia pociągu roboczego przez maszynistęikierownika jednostki. Nienadzorowany i niezabezpieczony przez obsługępojazd, znajdujący się na spadku ruszył izostał skierowany na tor wolny,na którym zatrzymał się po przejechaniu łącznie aż 9 kilometrów. Spółkapoinformowała, że maszynista i kierownik pociągu roboczego zostali zawieszeniwczynnościach służbowych.
Zgodnie z wewnętrznymi przepisami, pojazd powinien byćzabezpieczony przed zbiegnięciem poprzez założenie płóz hamulcowych orazdodatkowo hamulcem ręcznym.
W związku ze zdarzeniami na sieci kolejowej, takimi jak zbiegnięciepojazdu kolejowego spółka, w ramach prowadzonej oceny ryzyka, przeprowadzaanalizę mającą na celu identyfikację możliwych zagrożeń. Wskutekprzeprowadzonej analizy, spółka podjęła następujące środkiprofilaktyczno-zapobiegawcze:
- stworzono pisemne procedury i zapoznano z nimi pracowników,
- prowadzone są szkolenia pracowników, które dotyczą m.in. sposobu postępowania izasad prowadzenia ruchu na torach zamkniętych,
- rozszerzono tematykę pouczeń okresowych,
- wydawane są biuletyny o zaistniałych zdarzeniach,
- podczas organizowanych narad omawiane są zdarzenia kolejowe,
- podjęto decyzję, że wszystkie szkolenia z zakresu bezpieczeństwa będą prowadzone przez jedną zewnętrzną firmę.
Na spotkaniu poruszony został również temat dotyczący zmianprawnych z zakresu transportu kolejowego. Przedstawiciele spółki PKP Energetykazaprezentowali swoje spostrzeżenia w tym zakresie.
Prezes UTK będzie kontynuował działania monitorujące wodniesieniu do ww. zdarzeń, mając na uwadze ich istotny wpływ na bezpieczeństworuchu kolejowego.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze