Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pociąg przejechał 9 km bez maszynisty!

inforail
12.05.2015 12:58
0 Komentarzy

W ramach działającego przy Prezesie Urzędu TransportuKolejowego Zespołu Zadaniowego do spraw monitorowania poziomu bezpieczeństwasektora kolejowego w Polsce, odbyło się spotkanie zprzedstawicielami PKPEnergetyka S.A. Jego celem było omówienie zdarzeń, które miały miejsce z udziałempracowników spółki w 2014 i2015 roku oraz przedstawienie podejmowanychprzez firmę działań systemowych i inicjatyw służących obniżeniu poziomu ryzykazwiązanego z prowadzoną działalnością.

Niepokojącym zdarzeniem, które było powodem zorganizowaniaspotkania Zespołu był incydent wdniu 2 kwietnia 2015 r. Polegał nazbiegnięciu pociągu sieciowego należącego do PKP Energetyka S.A. wwynikujego niewłaściwego zabezpieczenia. Zostało to zakwalifikowane napodstawie Rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 30 kwietnia 2007 r. wsprawie poważnych wypadków, wypadków i incydentów na liniach kolejowych jakoincydent C47.

Przedstawiciele PKP Energetyka S.A. omówili szczegółowoprzebieg zdarzenia przekazując również wstępne ustalenia z prac komisjikolejowej. Zdarzenie to nastąpiło podczas prac prowadzonych na torzezamkniętym. Ustalenia wskazują, że przyczyna zdarzenia leży po stronieprzewoźnika, ponieważ doszło do opuszczenia pociągu roboczego przez maszynistęikierownika jednostki. Nienadzorowany i niezabezpieczony przez obsługępojazd, znajdujący się na spadku ruszył izostał skierowany na tor wolny,na którym zatrzymał się po przejechaniu łącznie aż 9 kilometrów. Spółkapoinformowała, że maszynista i kierownik pociągu roboczego zostali zawieszeniwczynnościach służbowych.

Zgodnie z wewnętrznymi przepisami, pojazd powinien byćzabezpieczony przed zbiegnięciem poprzez założenie płóz hamulcowych orazdodatkowo hamulcem ręcznym.

W związku ze zdarzeniami na sieci kolejowej, takimi jak zbiegnięciepojazdu kolejowego spółka, w ramach prowadzonej oceny ryzyka, przeprowadzaanalizę mającą na celu identyfikację możliwych zagrożeń. Wskutekprzeprowadzonej analizy, spółka podjęła następujące środkiprofilaktyczno-zapobiegawcze:

  • stworzono pisemne procedury i zapoznano z nimi pracowników,
  • prowadzone są szkolenia pracowników, które dotyczą m.in. sposobu postępowania izasad prowadzenia ruchu na torach zamkniętych,
  • rozszerzono tematykę pouczeń okresowych,
  • wydawane są biuletyny o zaistniałych zdarzeniach,
  • podczas organizowanych narad omawiane są zdarzenia kolejowe,
  • podjęto decyzję, że wszystkie szkolenia z zakresu bezpieczeństwa będą prowadzone przez jedną zewnętrzną firmę.

Na spotkaniu poruszony został również temat dotyczący zmianprawnych z zakresu transportu kolejowego. Przedstawiciele spółki PKP Energetykazaprezentowali swoje spostrzeżenia w tym zakresie.

Prezes UTK będzie kontynuował działania monitorujące wodniesieniu do ww. zdarzeń, mając na uwadze ich istotny wpływ na bezpieczeństworuchu kolejowego.

Komentarze