Historyczny moment. Lubuski Transport Publiczny zajmie się pociągami i autobusami
8 grudnia 2025 r., podczas sesji Sejmiku Województwa Lubuskiego, radni jednogłośnie podjęli uchwałę o powołaniu spółki samorządowej Lubuski Transport Publiczny z siedzibą w Zielonej Górze.
Decyzja ma na celu stworzenie fundamentu dla nowoczesnego, zintegrowanego systemu komunikacji publicznej – kolejowej i autobusowej – odpowiadającego na rosnące potrzeby mieszkańców regionu. Uchwała zakłada także wniesienie przez województwo wkładu w wysokości 4 mln zł, co pokryje 4 tys. udziałów w kapitale zakładowym spółki. To bezprecedensowa decyzja, która ma uporządkować i wzmocnić organizację przewozów pasażerskich w województwie.
Rozkład jazdy
- W którym mieście będzie siedziba spółki Lubuski Transport Publiczny?
- Jaką kwotę województwo wniesie jako wkład pieniężny do nowej spółki?
- Jakie rodzaje przewozów publicznych ma organizować nowy podmiot – kolejowe, autobusowe czy oba?
Nowy operator – nowe możliwości dla regionalnego transportu publicznego
Decyzja Sejmiku oznacza formalne rozpoczęcie procesu, który – jak podkreśla marszałek Sebastian Ciemnoczołowski – ma doprowadzić do kompleksowej przebudowy systemu transportu publicznego w regionie.
-„Dziś stawiamy pierwszy krok. To nie finał, lecz początek długiej drogi. Chodzi o to, by spółka nie tylko wystartowała, ale żeby zbudowała skutecznie przewozy regionalne na najwyższym poziomie. To proces” – zaznaczał marszałek, wskazując jednocześnie, że obecny model organizacji przewozów kolejowych nie daje samorządowi wystarczającego wpływu na poprawę jakości usług.
Nowa spółka ma działać jako operator i organizator przewozów w publicznym transporcie zbiorowym, obejmując zarówno transport kolejowy, jak i autobusowy. Województwo argumentuje, że dotychczasowy operator kolejowy nie jest w stanie zapewnić jakości adekwatnej do potrzeb regionu, czego skutkiem są „notoryczne odwołania i opóźnienia pociągów oraz brak odpowiedniej bazy serwisowej”, co odczytała przewodnicząca Sejmiku, Anna Synowiec. Dodatkowym problemem jest fakt, że aż 63% taboru kolejowego w regionie to własność województwa, przy braku dedykowanego zaplecza do jego obsługi.
Spółka Lubuski Transport Publiczny ma zająć się zakupem i eksploatacją nowoczesnego taboru, zarządzaniem systemem informacji pasażerskiej, ustalaniem taryf i standardów przewozu, a także prowadzeniem zaplecza technicznego. W zamierzeniu ma to stworzyć jednolitą, przejrzystą i ekonomicznie efektywną strukturę, która pozwoli na rozwój zarówno transportu kolejowego, jak i autobusowego, a także na skuteczne korzystanie z funduszy unijnych przeznaczonych na inwestycje w niskoemisyjny transport publiczny.
Wśród głównych zadań infrastrukturalnych na terenie naszego województwa wymienił: elektryfikacje sieci, remonty oraz modernizacje infrastruktury PKP PLK, w tym uruchomienie linii nieczynnych, odbudowa i rozbudowa linii do parametrów dwutorowych, infrastruktura kolei aglomeracyjnych. To również przejmowanie i odbudowa przez samorząd niektórych linii zlikwidowanych. W zakresie infrastruktury punktowej wskazywał na: węzły miejskie w Zielonej Górze i Gorzowie Wlkp., regionalne i lokalne huby mobilności otoczenia dworców w miastach powiatowych oraz w innych ważniejszych miastach i węzłach sieci, wypożyczalnie roweru publicznego oraz dozorowane elektronicznie wiaty na rowery dla bezpiecznego pozostawienia rowerów w głównych węzłach.
Szeroki zasięg
Spółka ma realizować zarówno przewozy wojewódzkie, jak i międzywojewódzkie, planować rozwój sieci połączeń oraz współtworzyć system multimodalnej mobilności – od kolei aglomeracyjnych, przez autobusy, po rower publiczny i infrastrukturę przesiadkową. Wśród priorytetów na kolejne lata marszałek wymienił elektryfikację sieci, reaktywację linii nieczynnych, inwestycje w węzły przesiadkowe i systemy rowerowe oraz odbudowę wybranych odcinków linii kolejowych.
Radny Sławomir Kotylak podkreślał, że „to kluczowy moment w historii województwa, wyznaczający nowy kierunek. Uniezależnienie się od otoczenia daje największą szansę na trwałe rozwiązanie problemów transportowych”.
Podobnie posłowie zaangażowani w proces – w tym Waldemar Sługocki – akcentowali znaczenie lokalnej kontroli nad transportem regionalnym, przypominając, że „gospodarz transportu publicznego będzie od teraz tu, na Ziemi Lubuskiej”.
Naszym zdaniem
Województwo Lubuskie od lat zmaga się z problemami stabilności i jakości przewozów regionalnych, a liczne odwołania i ograniczenia taborowe potwierdzały potrzebę zmian organizacyjnych. Powstanie Lubuskiego Transportu Publicznego wpisuje się w szerszy trend w Polsce, w którym samorządy przejmują większą odpowiedzialność za kolej i transport autobusowy. W regionie, gdzie znaczna część taboru kolejowego jest własnością województwa, utworzenie podmiotu dedykowanego jego utrzymaniu i rozwojowi może rzeczywiście poprawić efektywność zarządzania i przewidywalność usług dla pasażerów. Decyzja o wniesieniu 4 mln zł kapitału zakładowego pozwala rozpocząć proces budowy operatora, choć jego realny wpływ na transport publiczny będzie można ocenić w kolejnych latach.



Komentarze