Wielka parada tramwajowa przejechała ulicami Poznania
W niedzielne przedpołudnie ulicami Poznania przejechała wielka parada tramwajowa, zorganizowana z okazji 145-lecia komunikacji miejskiej w stolicy Wielkopolski oraz dnia św. Katarzyny – patronki przewoźników.
W wydarzeniu uczestniczyło ponad 20 pojazdów różnych typów – zarówno współczesnych, jak i zabytkowych – które przyciągnęły tłumy mieszkańców oraz miłośników komunikacji miejskiej.
Rozkład jazdy:
- Które zabytkowe tramwaje wzbudziły największe zainteresowanie podczas parady i dlaczego były szczególne?
- Jak przebiegała trasa parady i jakie atrakcje czekały na uczestników w zajezdni przy ul. Madalińskiego?
- Jakie znaczenie historyczne miała obecność wagonu 3G („holendra”) oraz składów z Warszawy i Krakowa w tegorocznym przejeździe?
Start z zajezdni Madalińskiego i przejazd przez centrum
Jak poinformowało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu, parada wyruszyła o godzinie 11.00 z dawnej zajezdni przy ul. Madalińskiego. Od godziny 10.00 teren zajezdni był otwarty dla zwiedzających, którzy mogli z bliska obejrzeć historyczne pojazdy i przygotowania do przejazdu.
Kolumna tramwajów przejechała przez centrum miasta, w tym m.in. ulicą Święty Marcin. Po zakończeniu parady do godz. 16.00 na terenie zajezdni można było zwiedzać Izbę Pamięci i Tradycji MPK Poznań oraz oglądać modele tramwajów, makiety kolejowe i inne eksponaty związane z historią transportu publicznego.
Specjalna linia K po zakończeniu parady
MPK poinformowało również, że po przejeździe część zabytkowych tramwajów wyjechała na trasę specjalnie uruchomionej linii K, prowadzącej od zajezdni Madalińskiego przez ul. Głogowską do rynku Jeżyckiego, a następnie m.in. przez ul. Dąbrowskiego, Święty Marcin i dalej w kierunku ronda Rataje. Kursy kończyły się na przystanku Pamiątkowa przy ul. Górna Wilda.
Tramwaje z Warszawy i Krakowa uświetniły wydarzenie
W paradzie uczestniczyły nie tylko pojazdy poznańskie. Dołączyły do nich składy partnerskich przewoźników:
- skład 13N z Tramwajów Warszawskich,
- skład N+ND z MPK SA w Krakowie.
Wagon 13N, potocznie nazywany parówką, był przez dekady symbolem warszawskiej komunikacji tramwajowej. Produkowany w chorzowskim Konstalu w latach 1959–1969, miał 13,5 metra długości i mógł kursować w zestawieniach 2- lub 3-wagonowych. Regularną eksploatację zakończył w 2012 r.
Z Krakowa przywieziono natomiast unikatowy skład N+ND, w którym wagon doczepny 454 został zrekonstruowany z części pochodzących z czterech miast: Krakowa, Poznania, Katowic i Łodzi.
Powrót „holendra” – wagonu 3G po remoncie
Szczególną uwagę widzów zwrócił powrót na tor pierwszego po remoncie holendra, czyli wagonu 3G wyprodukowanego przez zakłady Beijnes. MPK Poznań otrzymało 20 takich używanych pojazdów z Amsterdamu w latach 1991–1995, a w 2003 roku trafiło 11 nowszych przegubowców tego typu. Wycofano je z ruchu w latach 2009–2011.
Jeden wagon – zachowany do celów historycznych – został odrestaurowany, pomalowany w żółto-szare barwy i oznaczony dawnym numerem z Amsterdamu: 610. W paradzie udział wziął po raz pierwszy po remoncie, wzbudzając nostalgię u wielbicieli komunikacji miejskiej.
145 lat komunikacji tramwajowej i 100 lat autobusowej
MPK Poznań przypomniało, że początki komunikacji miejskiej w mieście sięgają 1880 roku, kiedy powstało Poznańskie Towarzystwo Kolei Konnej. Pierwsza regularna linia tramwaju konnego kursowała z Dworca Kolejowego na Stary Rynek.
Rok 2025 jest również ważny dla historii transportu autobusowego – mija 100 lat od uruchomienia komunikacji autobusowej w Poznaniu.
Święto tramwajów i historii miasta
Tegoroczna parada była nie tylko widowiskiem pełnym miejskiej tradycji i zabytkowych pojazdów, lecz także okazją do przypomnienia o bogatej historii poznańskiej komunikacji. Wspólne przejazdy mieszkańców, miłośników transportu i turystów pokazały, jak ważną częścią miejskiej tożsamości są tramwaje – obecne na ulicach Poznania od 145 lat.






Komentarze