Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Produkcja 737 rośnie, ale Boeing ponosi 4,9 mld USD kosztów przez opóźnienia 777X

infoair
12.11.2025 07:30
0 Komentarzy

Boeing opublikował wyniki finansowe za trzeci kwartał 2025 roku, notując przychody na poziomie 23,3 mld dolarów – o 30 procent więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wzrost ten był napędzany przede wszystkim większą liczbą dostaw samolotów komercyjnych, których w tym okresie przekazano 160 sztuk.

Spółka wypracowała dodatni przepływ operacyjny w wysokości 1,1 mld USD, a wolne przepływy pieniężne (free cash flow) wyniosły 0,2 mld USD.

Rozkład lotu:

  • Ile wyniosły przychody Boeinga w trzecim kwartale 2025 roku?
  • Z jakiego powodu Boeing poniósł 4,9 mld USD odpisu?
  • Do jakiego poziomu firma planuje zwiększyć miesięczną produkcję samolotów 737?
Produkcja 737 rośnie, ale Boeing ponosi 4,9 mld USD kosztów przez opóźnienia 777X
Produkcja 737 rośnie, ale Boeing ponosi 4,9 mld USD kosztów przez opóźnienia 777X

Mimo poprawy operacyjnej Boeing odnotował stratę netto w wysokości 5,3 mld USD, głównie z powodu 4,9 mld USD odpisu związanego z aktualizacją harmonogramu certyfikacji programu 777X.

Produkcja 737 ustabilizowana, nowe porozumienie z FAA

Produkcja samolotów 737 została ustabilizowana na poziomie 38 egzemplarzy miesięcznie, a w październiku Boeing i Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) uzgodniły zwiększenie tempa do 42 sztuk miesięcznie. Program 787 utrzymał tempo siedmiu samolotów miesięcznie, a producent kontynuuje rozbudowę zakładów w Karolinie Południowej. Z kolei harmonogram programu 777X został ponownie przesunięty – pierwsze dostawy przewidywane są dopiero w 2027 roku.

Prezes i dyrektor generalny Boeinga, Kelly Ortberg, podkreślił, że firma koncentruje się na bezpieczeństwie, jakości i stabilizacji operacji. – Osiągnęliśmy ważne kamienie milowe, w tym zgodę na zwiększenie produkcji 737. Choć rozczarowuje nas opóźnienie programu 777X, samolot dobrze sprawdza się w testach w locie. Nadal koncentrujemy się na stabilizacji naszych programów i odbudowie zaufania interesariuszy – powiedział Ortberg.

Segment samolotów komercyjnych: rekordowy wzrost przychodów, ale straty pozostają

Dział Boeing Commercial Airplanes (BCA) zanotował przychody w wysokości 11,1 mld USD, co oznacza wzrost o 49 procent rok do roku. Jednocześnie segment ten odnotował stratę operacyjną w wysokości 5,35 mld USD, głównie z powodu wspomnianego odpisu dotyczącego 777X. Boeing dostarczył 160 samolotów – najwięcej od 2018 roku – i pozyskał 161 nowych zamówień netto, w tym 50 samolotów 787 dla Turkish Airlines oraz 30 737-8 dla Norwegian Group. Portfel zamówień BCA obejmuje obecnie ponad 5900 samolotów o wartości 535 mld USD.

Obrona, przestrzeń kosmiczna i bezpieczeństwo: powrót do zysków

Segment Defense, Space & Security (BDS) poprawił wyniki, osiągając przychody na poziomie 6,9 mld USD i zysk operacyjny 114 mln USD, co stanowi znaczącą poprawę względem 2,38 mld USD straty w analogicznym okresie roku ubiegłego. W kwartale BDS zdobył kontrakt od U.S. Space Force na rozwój zdolności komunikacji satelitarnej oraz przeprowadził udany test autonomicznego samolotu MQ-28 Ghost Bat we współpracy z Królewskimi Australijskimi Siłami Powietrznymi. Portfel zamówień segmentu wzrósł do 76 mld USD, z czego 20 procent pochodzi spoza USA.

Boeing Global Services ze stabilnym wzrostem i wysoką rentownością

Dział Boeing Global Services (BGS) odnotował przychody w wysokości 5,37 mld USD, co oznacza wzrost o 10 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Zysk operacyjny wyniósł 938 mln USD, przy marży 17,5 procenta. Wzrost napędzały wyższe wolumeny oraz korzystna struktura przychodów. Wśród nowych projektów znalazła się współpraca z Korean Air w zakresie rozwoju systemów predykcyjnego utrzymania technicznego oraz kontrakt z Marynarką Wojenną USA na naprawę podwozi samolotów F/A-18.

Płynność i zadłużenie

Na koniec trzeciego kwartału Boeing dysponował środkami pieniężnymi i inwestycjami krótkoterminowymi o wartości 23 mld USD – na poziomie zbliżonym do poprzedniego kwartału. Skonsolidowany dług wyniósł 53,4 mld USD. Łączny portfel zamówień grupy wzrósł do 636 mld USD, co stanowi jeden z najwyższych poziomów w historii spółki.

Perspektywy i wyzwania

Pomimo utrzymujących się strat, Boeing kontynuuje proces odbudowy finansowej i operacyjnej. Kluczowe znaczenie ma zwiększenie tempa produkcji 737 oraz stabilizacja 787, przy jednoczesnym doprowadzeniu programu 777X do etapu certyfikacji. Firma zakłada, że w kolejnych kwartałach dodatnie przepływy pieniężne utrzymają się dzięki większej liczbie dostaw i poprawie efektywności operacyjnej.

Jednocześnie zarząd ostrzega przed utrzymującymi się ryzykami, w tym opóźnieniami regulacyjnymi, problemami w łańcuchach dostaw oraz presją kosztową. Boeing wciąż pracuje nad finalizacją przejęcia Spirit AeroSystems, co ma wzmocnić kontrolę nad procesami produkcyjnymi i poprawić jakość komponentów.

Wyniki za trzeci kwartał pokazują, że Boeing wciąż zmaga się z konsekwencjami kryzysu ostatnich lat, ale stabilizacja operacyjna i wzrost liczby dostaw sugerują, że proces odbudowy firmy stopniowo nabiera tempa.

Produkcja 737 rośnie, ale Boeing ponosi 4,9 mld USD kosztów przez opóźnienia 777X
Produkcja 737 rośnie, ale Boeing ponosi 4,9 mld USD kosztów przez opóźnienia 777X

Komentarze