Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Orlen VC inwestuje w e-SAF i technologię produkcji syntetycznego paliwa lotniczego

infoair
29.09.2025 18:45
0 Komentarzy

Orlen VC zainwestował w innowacyjną technologię wykorzystującą zeroemisyjny wodór i wychwycony CO2 do produkcji syntetycznego zrównoważonego paliwa lotniczego e-SAF.

Autorem tego rozwiązania jest brytyjski start-up OXCCU, spółka wydzielona z Uniwersytetu Oksfordzkiego - poinformował koncern.

Rozkład lotu:

  1. W co zainwestował fundusz Orlen VC?
  2. Jakie surowce są wykorzystywane do produkcji paliwa e-SAF?
  3. Ile procent paliw lotniczych ma stanowić e-SAF w Unii Europejskiej do 2030 roku?
ORLEN VC inwestuje w technologię e-SAF
Przedstawiciele brytyjskiego startupu OXCCU. Fot. Orlen

Wejście w start-up

„Innowacyjna technologia wykorzystująca zeroemisyjny wodór i wychwycony dwutlenek węgla do produkcji syntetycznego zrównoważonego paliwa lotniczego e-SAF to najnowsza inwestycja funduszu Orlen VC” - ogłosił w poniedziałek Orlen. Koncern podkreślił, że nowatorskie rozwiązanie opracowane przez brytyjski start-up OXCCU wpisuje się w strategię Grupy Orlen, zakładającą m.in. zwiększenie udziału w dekarbonizacji transportu lotniczego od 2030 r., zgodnie z Rozporządzeniem ReFuelEU Aviation.

OXCCU to spółka wydzielona z Uniwersytetu Oksfordzkiego, która opracowuje nowatorskie katalizatory i projekty reaktorów służące do przekształcania odpadowego węgla w ciekłe węglowodory o wysokiej wydajności i selektywności, które mogą być wykorzystywane jako paliwa i substancje chemiczne. Start-up prowadzi działalność w Begbroke Science Park w Oksfordzie oraz na lotnisku London Oxford Airport.

„Inwestujemy w technologie jutra, by skutecznie transformować nasz biznes” - podkreślił prezes Orlenu Ireneusz Fafara, cytowany w komunikacie koncernu. Przypomniał, że w tym roku Orlen wprowadził do swej oferty SAF, czyli paliwo lotnicze wytwarzane z surowców odnawialnych i odpadowych. „Do 2035 r., zgodnie z naszą strategią, chcemy być w Europie jednym z jego wiodących producentów” - dodał.

Realizację tego celu - jak zaznaczył prezes Orlenu - wspiera właśnie nowa inwestycja Orlen VC w technologię spółki OXCCU, która umożliwia przetwarzanie zielonego wodoru i wychwyconego CO2 w syntetyczne paliwo dla lotnictwa e-SAF.

ORLEN VC inwestuje w technologię e-SAF
ORLEN VC inwestuje w technologię e-SAF / fot. Orlen

SAF - Sustainable Aviation Fuel

To paliwo lotnicze wytwarzane z surowców odnawialnych i odpadowych, w tym z zielonego wodoru, odpadów leśnych i rolniczych, zużytego oleju spożywczego i wychwyconego dwutlenku węgla. W porównaniu z konwencjonalnym paliwem lotniczym SAF może zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych nawet o 94 proc.

Obecnie - jak wskazał Orlen - transport lotniczy odpowiada za ok. 3 proc. globalnej emisji CO2. Zgodnie z Rozporządzeniem ReFuelEU Aviation, transport lotniczy do 2030 r. ma osiągnąć udział SAF w paliwach lotniczych na poziomie 6 proc., w tym 2 proc. ma stanowić e-SAF.

Koncern zwrócił uwagę, że od początku 2025 r. paliwo SAF jest szeroko wdrażane w całej Europie, stając się realną alternatywą dla tradycyjnych paliw lotniczych. Z SAF oferowanego obecnie przez Orlen korzystają już lotniska w Warszawie, Krakowie i Katowicach oraz w czeskiej Pradze. Natomiast dzięki dostawom spółki Orlen Lietuva od połowy września tego roku paliwo to dostępne jest również na rynkach bałtyckich - można nim tankować już samoloty startujące z Wilna, Rygi i Tallina.

Orlen podkreślił jednocześnie, że wprowadzając SAF do sprzedaży wypełnia wymogi unijnego rozporządzenia ReFuelEU Aviation, które zakłada udział tego zrównoważonego paliwa w całej sprzedaży w 2025 r. na poziomie 2 proc. Rozporządzenie dotyczy lotnisk na terenie UE, które w poprzednim roku przekroczyły liczbę 800 tys. obsłużonych pasażerów lub 100 tys. ton cargo. ReFuelEU Aviation zakłada wzrost udziału SAF w ogólnej sprzedaży paliw lotniczych w kolejnych latach: do 6 proc. w 2030 r., 20 proc. w 2035 r. i 70 proc. w 2050 r.

W OXCCU, oprócz Orlen VC, zainwestowali m.in. United Airlines Ventures Sustainable Flight Fund, Aramco Ventures oraz Eni Next, Trafigura Power Ventures i International Airlines Group - właściciel m.in. British Airways, a także Safran Corporate Ventures i Universytet of Oxfordzki.

Podstawą technologii OXCCU jest innowacyjny katalizator, który istotnie upraszcza proces produkcji e-SAF, tym samym znacznie obniżając cenę produktu końcowego. Technologia ta pozwala też na przetwarzanie mieszanek dwutlenku węgla, tlenku węgla i wodoru, co oznacza, że może być również wykorzystywana do produkcji niedrogiego, niskoemisyjnego paliwa lotniczego z odpadów biomasy, takich jak biogaz lub odpady drzewne.

Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, który posiada rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie oraz sieć samochodowych stacji paliw, w tym także w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy naftowej i gazu ziemnego, segment petrochemiczny, a także energetyczny, w tym z odnawialnych źródeł energii. Planuje też rozwój energetyki jądrowej opartej o małe, modułowe reaktory SMR.

W maju tego roku, koncern informował, że Orlen VC w ciągu trzech lat swojej działalności zainwestował blisko 250 mln zł, budując portfel składający się z 13 spółek technologicznych i dwóch funduszy inwestycyjnych. (PAP)

Komentarze