Pomorska kolej w przebudowie. Dziesiątki kilometrów torów, nowe perony i elektryczne pociągi
Pomorze staje się jednym z największych placów budowy na kolejowej mapie Polski. Inwestycje warte miliardy złotych obejmują modernizacje istniejących tras, budowę nowych torów i elektryfikację linii.
Zmiany mają przyspieszyć podróże, zwiększyć komfort pasażerów i przygotować infrastrukturę pod przyszłe inwestycje, w tym budowę pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. Oto przegląd najważniejszych projektów, które zmieniają oblicze kolei w regionie.
Rozkład jazdy:
- Jakie zmiany zajdą na linii 201 pomiędzy Gdynią a Kościerzyną i kiedy zakończy się modernizacja?
- W jaki sposób modernizacja linii 202 wpłynie na czas przejazdu między Trójmiastem a Słupskiem?
- Jakie inwestycje kolejowe są planowane w związku z budową elektrowni jądrowej na Pomorzu?
Modernizacja linii 201: Gdynia – Kościerzyna z nową energią
Na początku lipca 2025 roku rozpoczęła się modernizacja przedwojennej linii kolejowej nr 201 z Gdyni do Kościerzyny. Opóźniona o ponad dwa lata inwestycja wchodzi wreszcie w decydującą fazę. Obecnie pasażerów obsługują autobusy zastępcze, a na torach pracują maszyny budowlane. Modernizacja zakłada budowę nowoczesnych, dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami peronów, systemów informacji pasażerskiej oraz elektryfikację całej linii.
Pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 140 km/h, a trasa stanie się dwutorowa. Dzięki temu zamiast spalinowych szynobusów pojawią się pojemniejsze i bardziej komfortowe składy elektryczne, wyposażone w klimatyzację, monitoring, Wi-Fi oraz gniazda do ładowania urządzeń mobilnych.
Zakończenie prac na odcinku Gdańsk-Osowa – Somonino przewidziano na koniec 2026 roku. Jeszcze w 2025 roku planowane jest uruchomienie odcinka Kartuzy – Somonino, co pozwoli wydłużyć relacje pociągów z Gdańska i lepiej zorganizować komunikację zastępczą. Do Kościerzyny pociągi mają dotrzeć w grudniu 2027 roku.
Drugi tor do Słupska i nowy dworzec
Równolegle postępują prace na linii 202 między Lęborkiem a Słupskiem. Dotąd jednotorowa trasa jest sukcesywnie rozbudowywana – niemal cały odcinek ma już położony drugi tor. Powstają nowe przystanki, takie jak Siemianice, a stacja w Słupsku przechodzi gruntowną modernizację.
W jej ramach powstają dwa dodatkowe perony oraz nowy budynek dworca. Po zakończeniu prac pociągi na trasie Trójmiasto – Słupsk będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h. Likwidacja mijanek i wzrost przepustowości pozwolą skrócić czas podróży o kilkadziesiąt minut. Zakończenie tej inwestycji planowane jest na jesień 2026 roku.
Dwa nowe tory aglomeracyjne i modernizacja Gdynia – Lębork
W czerwcu PKP PLK otworzyły oferty w przetargu na modernizację kolejnego odcinka tej samej linii – od Gdyni do Lęborka. Projekt zakłada budowę drugiego toru oraz dwóch torów aglomeracyjnych między Redą a Wejherowem, dedykowanych dla pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM).
Z siedmiu ofert złożonych w przetargu, pięć zmieściło się w zakładanym budżecie. Łączna wartość planowanej inwestycji to ponad 3 miliardy złotych. Po zakończeniu projektu linia ta stanie się jedną z najważniejszych arterii kolejowych aglomeracji trójmiejskiej.
Koleją do elektrowni jądrowej
Pomorska kolej ma również strategiczne znaczenie dla przyszłej energetyki jądrowej. Trwają zaawansowane prace projektowe nad przywróceniem do życia nieczynnej od 30 lat linii kolejowej Wejherowo – Choczewo. Równocześnie planowana jest budowa nowego odcinka z Choczewa przez teren planowanej elektrowni do Steknicy.
Budowa tej infrastruktury ma zakończyć się w 2029 roku. Uzupełnieniem projektu jest modernizacja linii Lębork – Łeba, dla której już wydano decyzję środowiskową. Kolejną związaną inwestycją jest rewitalizacja linii nr 229 z Kartuz do Lęborka – przetarg już rozstrzygnięto. Po modernizacji pociągi mają jeździć tamtędy z prędkością do 120 km/h. Inwestycja pochłonie ok. 625 mln zł.
Szybsze połączenie z Elblągiem
Od początku wakacji trwa również remont linii kolejowej łączącej Malbork z Elblągiem. Po jego zakończeniu pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h.
Drugi etap tej inwestycji, zaplanowany na 2026 rok, obejmie modernizację sieci trakcyjnej i przebudowę przejazdów drogowo-kolejowych. Dzięki tym pracom poprawi się dostępność Elbląga od strony południowej i zwiększy się bezpieczeństwo ruchu.
Komentarze