Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Setki pociągów między Toruniem Miasto a Toruniem Wschodnim. Newralgiczny odcinek do remontu

inforail
18.07.2025 15:30
0 Komentarzy

Kujawsko-Pomorskie staje się jednym z liderów modernizacji infrastruktury kolejowej w Polsce. W najbliższych latach na terenie województwa zrealizowanych zostanie szereg inwestycji o łącznej wartości ponad 5 miliardów złotych.

Projekty obejmują zarówno remonty torów i stacji, jak i rozbudowę węzłów przesiadkowych oraz zakup nowoczesnego taboru. Kluczowe inwestycje dotyczyć będą m.in. linii kolejowej nr 353 oraz historycznej magistrali węglowej nr 201.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie prace obejmuje modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Miasto – Toruń Wschodni?
  2. Na czym polega modernizacja magistrali węglowej nr 201 i jakie są planowane korzyści z jej realizacji?
  3. Jakie działania podejmuje samorząd województwa kujawsko-pomorskiego w zakresie rozwoju regionalnych połączeń kolejowych i taboru?

Modernizacja torów w Toruniu

Codziennie między stacjami Toruń Miasto a Toruń Wschodni przejeżdża około setki pociągów regionalnych. Ten newralgiczny odcinek zostanie gruntownie zmodernizowany w ramach projektu BiT City II. Zakres prac obejmie budowę drugiego toru pod placem Pokoju Toruńskiego, remont peronów na obu stacjach oraz przebudowę mostu kolejowego, przy którym powstanie kładka dla pieszych i rowerzystów. Samorząd Torunia zrealizuje dodatkowo budowę nowej kładki między ulicami Chrobrego i Sobieskiego oraz ulicy Sowińskiego.

Koszt inwestycji realizowanej wspólnie przez PKP PLK i samorząd miejski Torunia wynosi 686 mln zł, z czego aż 551 mln pochodzi ze środków unijnych. Przetarg ogłoszony zostanie jesienią 2025 roku, a zakończenie projektu planowane jest na rok 2028.

Magistrala węglowa wraca do gry

Jeszcze większą inwestycją będzie modernizacja linii kolejowej nr 201 – tzw. magistrali węglowej – łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem przez Kościerzynę. Projekt o wartości 4,3 miliarda złotych ma już zaawansowany etap przygotowań. Zakończono proces wyłaniania wykonawcy dla stacji Maksymilianowo (1,8 mld zł), ogłoszono przetarg na modernizację odcinka Maksymilianowo – Wierzchucin (1,2 mld zł), a niebawem zostanie ogłoszony przetarg na odcinek Wierzchucin – Lipowa Tucholska (1,3 mld zł).

Po zakończeniu prac pociągi na tej trasie będą poruszać się z prędkością do 160 km/h po dwóch zelektryfikowanych torach, a podróżni zyskają lepszy dostęp do nowoczesnych, wygodnych stacji.

Nowe połączenia regionalne

Dzięki intensywnej współpracy samorządu województwa z PKP PLK odradza się również siatka połączeń regionalnych. W 2024 roku do rozkładu wróciły pociągi do Ciechocinka, a w grudniu 2026 planowany jest powrót połączeń do Rypina i Wierzchucina. Te zmiany są możliwe dzięki modernizacji zaniedbanych dotąd odcinków torów.

Efekty BiT City i nowoczesny tabor

Projekt BiT City, którego kontynuacją jest BiT City II, już wcześniej przyniósł szereg pozytywnych zmian w regionie. Powstał nowy dworzec kolejowy w Bydgoszczy, zmodernizowano dworzec w Toruniu, wybudowano linię tramwajową do Fordonu i nowe węzły przesiadkowe. Dzięki temu województwo dysponuje dziś jedną z najnowocześniejszych infrastruktur kolejowych w kraju.

Równolegle z inwestycjami w tory i dworce, samorząd inwestuje również w tabor. Jest właścicielem aż 37 pociągów regionalnych – to 75% wszystkich składów jeżdżących po Kujawsko-Pomorskiem. W 2027 roku do eksploatacji dołączy siedem nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wyprodukowanych przez bydgoską Pesę.

Dotacje i finansowanie transportu

Samorząd województwa przeznacza w 2024 roku ćwierć miliarda złotych na organizację przewozów pasażerskich – są to środki na rekompensaty dla przewoźników (Polregio i Arriva), opłaty dostępu do infrastruktury oraz opłaty dworcowe. Celem jest nie tylko modernizacja, ale także zapewnienie dostępności i jakości usług transportowych.

Komentarze