Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jedna z największych operacji ZKA w Niemczech: W roli głównej 208 autobusów z Czech

infobus
15.07.2025 07:03
0 Komentarzy

wielki krokami zbliża się mega-operacja komunikacyjna w Niemczech: 208 nowych autobusów z Czech obsłuży ruch między Hamburgiem a Berlinem

Od sierpnia 2025 r. Niemcy rozpoczną jedną z największych operacji zastępczej komunikacji autobusowej w historii tamtejszego transportu publicznego. Powodem jest całkowite zamknięcie trasy kolejowej Hamburg–Berlin na dziewięć miesięcy. W lipcu br. fioletowe, zastępcze SOR-y można było zobaczyć podczas zakończonego DB Roadshow oraz licznych jazd próbno-szkoleniowych na trasach transportu zastępczego. Wszystko to po to, aby od sierpnia można było powiedzieć: „Bitte einsteigen!” / „Proszę wsiadać!”.

Rozkład jazdy:

  1. Jak długo potrwa zamknięcie trasy kolejowej Hamburg–Berlin?
  2. Ile autobusów SOR NS 18 zostało dostarczonych na potrzeby komunikacji zastępczej?
  3. Gdzie mieści się centrum zarządzania operacją prowadzoną przez firmę ecoVista?
Zbliża się mega-operacja komunikacyjna w Niemczech: 208 nowych autobusów z Czech obsłuży ruch między Hamburgiem a Berlinem
Zbliża się mega-operacja komunikacyjna w Niemczech: 208 nowych autobusów z Czech obsłuży ruch między Hamburgiem a Berlinem / fot. ecoVista

Z Czech dla niemieckiej ZKA

W tym czasie za przewóz pasażerów odpowiedzialna będzie firma ecoVista, która obsłuży trasę flotą aż 208 nowoczesnych autobusów z Czech – w tym 142 przegubowych SOR NS 18 oraz 66 modeli Iveco Crossway LE 12.

Czeski producent SOR od czerwca sukcesywnie dostarcza pojazdy do Niemiec, gdzie trafiają one do siedmiu wyznaczonych baz operacyjnych wzdłuż zamkniętej trasy. Pojazdy są już w różnych fazach testów i rejestracji, a część z nich można było zobaczyć podczas prezentacji w ramach DB Roadshow i jazd próbnych. Przegubowe SOR-y będą podstawą komunikacji między Hamburgiem a Berlinem, gdzie każdego dnia autobusy będą pokonywać 86 000 kilometrów na 28 wyznaczonych liniach.

Autobusy, które trafią na trasy, zostały specjalnie skonfigurowane pod kątem dalekobieżnych i podmiejskich przewozów zastępczych. Większość z nich posiada Wi-Fi, porty USB, GPS, systemy informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym oraz – w przypadku części Crosswayów – toalety pokładowe. Cała flota ma jednolitą szatę graficzną w charakterystycznym odcieniu purpury („Verkehrspurpur”), zgodnie ze standardem Deutsche Bahn, a wnętrza wyposażono m.in. w uchwyty ze szczotkowanej stali oraz podłogi w stylistyce parkietowej.

Za koordynację tak dużej operacji odpowiada nowe centrum zarządzania uruchomione przez ecoVista w Aschaffenburgu. Pracuje w nim 40 dyspozytorów, a dodatkowe mobilne zespoły techniczne i serwisowe mają dbać o sprawność taboru. Do obsługi linii zaangażowano już ponad 500 kierowców, z których część bierze udział w testach i szkoleniach prowadzonych od połowy czerwca.

Zbliża się mega-operacja komunikacyjna w Niemczech: 208 nowych autobusów z Czech obsłuży ruch między Hamburgiem a Berlinem / fot. ecoVista
Zbliża się mega-operacja komunikacyjna w Niemczech: 208 nowych autobusów z Czech obsłuży ruch między Hamburgiem a Berlinem / fot. ecoVista

Zrzeszenie przewoźników

Sam zakres modernizacji jest równie imponujący jak skala działań komunikacyjnych. Prace obejmą 28 stacji, 180 kilometrów torów, około 200 rozjazdów, instalację nowych sieci trakcyjnych oraz pełną digitalizację trasy o długości 278 km, przebiegającej przez pięć landów: Hamburg, Szlezwik-Holsztyn, Meklemburgię-Pomorze Przednie, Brandenburgię i Berlin. Całość zakończy się do końca kwietnia 2026 roku.

W związku z przewidywanymi opóźnieniami w dostawach pojazdów, ecoVista zapowiedziała wykorzystanie w początkowej fazie także taboru od sprawdzonych podwykonawców. Wszystkie pojazdy – zarówno zamówione, jak i zastępcze – spełniają standardy ustalone w przetargu i są utrzymane w identycznej wizualnej identyfikacji.

Firma ecoVista, która zdobyła kontrakt w europejskim przetargu, to zrzeszenie średniej wielkości przewoźników z Niemiec, specjalizujących się zarówno w transporcie regionalnym, jak i usługach czarterowych czy zastępczych dla kolei. Jak podkreśla zarząd firmy, udział w tak dużym projekcie to ogromne wyzwanie logistyczne, ale i powód do dumy.

Flota dostarczona z Czech – zwłaszcza przegubowe SOR NS 18 – odgrywa tu kluczową rolę. Dla czeskiego producenta to prestiżowe zlecenie, które potwierdza jego obecność na wymagającym rynku niemieckim.

Zbliża się mega-operacja komunikacyjna w Niemczech: 208 nowych autobusów z Czech obsłuży ruch między Hamburgiem a Berlinem / fot. ecoVista
Zbliża się mega-operacja komunikacyjna w Niemczech: 208 nowych autobusów z Czech obsłuży ruch między Hamburgiem a Berlinem / fot. ecoVista

Komentarze