Interpelacja w sprawie wydłużenia pociągu EIC „Tatry” do relacji Gdynia-Warszawa-Zakopane
3 lipca poseł Łukasz Kmita wystosował interpelacje nr 10726 do ministra infrastruktury w sprawie wydłużenia pociągu EIC „Tatry” do relacji Gdynia-Warszawa-Zakopane
Jak pisze poseł
“Od lat jednym z flagowych połączeń PKP Intercity jest pociąg EIC „Tatry”, łączący stolicę Polski z Małopolską – a w sposób szczególny z Zakopanem i Nowym Targiem. Połączenie to jest obsługiwane taborem o wysokim standardzie (zarówno w klasie 1., jak i 2., wraz z wagonem restauracyjnym). Pociąg cieszy się wysoką frekwencją zarówno na odcinku Warszawa–Kraków, jak i Kraków–Zakopane, dzięki konkurencyjnej ofercie względem innych form transportu – przede wszystkim pod względem czasu przejazdu.
W związku z przeprowadzonymi w ostatnich latach pracami modernizacyjnymi odcinek Kraków–Zakopane pociąg pokonuje obecnie w czasie rozkładowym 121 minut. Wcześniej było to nawet o 100 minut dłużej. Istnieją jednak dalsze możliwości skrócenia czasu przejazdu poprzez wykonanie dodatkowych prac remontowych i modernizacyjnych. Dotyczy to m.in. odcinka Kraków–Stryszów oraz Raba Wyżna–Nowy Targ, gdzie prędkość rozkładowa powinna w przyszłości zostać maksymalnie zwiększona.
Zasadniczym postulatem jest jednak przeanalizowanie możliwości wydłużenia biegu pociągu EIC „Tatry” do relacji Gdynia Główna–Warszawa–Kraków–Zakopane. Przy obecnym rozkładzie jazdy pociąg mógłby wyruszać z Gdyni o godz. 4.40, aby przybyć do Warszawy Centralnej na obecny czas przyjazdu EIC „Tatry” – godz. 7.35 (odjazd o 7.40). Wraz z planowanym podniesieniem prędkości do 200 km/h na odcinku Warszawa–Gdańsk możliwe byłoby skrócenie czasu przejazdu do 2 godz. i 40 minut, co umożliwiałoby rozpoczęcie kursu o godz. 5.00 z Gdańska. Dzięki temu czas przejazdu pomiędzy Gdynią a Zakopanem (odjazd 4.40, przyjazd 12.10) wynosiłby 7 godz. i 30 minut, podczas gdy dziś najszybsze połączenie trwa ok. 9 godz. i 30 minut.
Wydłużenie trasy pociągu EIC „Tatry” przyczyniłoby się do:
– popularyzacji kolei jako szybkiego i sprawnego środka transportu,
– lepszego skomunikowania Polski północnej z południową,
– promocji walorów turystycznych i przyrodniczych kraju.
Analogicznie w kierunku przeciwnym (odjazd z Zakopanego o 15.48, przyjazd do Warszawy o 20.20, a następnie do Gdyni ok. 23.30) – zmiana ta również byłaby korzystna.
Proszę o rozważenie niniejszej propozycji i odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czy PKP PLK przewiduje dalsze prace modernizacyjne na „kolejowej zakopiance”, aby skrócić czas przejazdu pociągów – w tym EIC „Tatry” – pomiędzy Krakowem a Zakopanem do 1 godz. i 45 minut? Czy jest to technicznie możliwe? Jakie działania inwestycyjne byłyby konieczne?
2. Czy możliwe jest podniesienie prędkości na odcinku Kraków–Stryszów, gdzie pociągi poruszają się z jedną z niższych prędkości, w celu zwiększenia atrakcyjności oferty przewozowej do Nowego Targu i Zakopanego?
3. Czy możliwe jest zwiększenie prędkości pociągów na odcinku Raba Wyżna–Nowy Targ, gdzie prędkości są nadal niesatysfakcjonujące, a górski profil trasy i wzniesienia wpływają na znaczne ograniczenia prędkości?
4. Czy od nowego rozkładu jazdy (grudzień 2025 r.) pozostałe pociągi IC i TLK będą w stanie w pełni wykorzystać efekty modernizacji, tak aby czas przejazdu pomiędzy Krakowem a Zakopanem nie przekraczał 2 godz. i 15 minut, z zachowaniem postojów w: Skawinie, Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckoronie, Suchej Beskidzkiej, Makowie Podhalańskim, Chabówce Stadion, Nowym Targu i Poroninie? Czy ministerstwo rozważy ograniczenie nadmiernie wydłużonych postojów na stacjach pośrednich?
5. Czy technicznie możliwe jest skierowanie na trasę Kraków–Zakopane pociągu EIP (Pendolino)? Jeżeli tak – czy Ministerstwo Infrastruktury oraz Zarząd PKP Intercity rozważą skierowanie takiego pociągu do obsługi połączenia EIC „Tatry”?”
Czekamy na odpowiedź ministra
Komentarze