Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Osiem Autosanów kończy epokę Euro 5 w MPK Kraków. Oby nie produkcję autobusów w Sanoku

infobus
09.07.2025 14:00
0 Komentarzy

9 lipca 2025 r., do floty Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie dołączyło osiem nowych MIDI autobusów marki Autosan.

Choć sanocka marka kończy udział w epoce silników Euro 5, miejmy nadzieję, że nie zakończy tym samym obecności w cywilnym transporcie publicznym. W zeszłym roku na koncie autobusowej fabryki mieliśmy jeden pojazd, a w tym roku tylko jeden kontrakt – właśnie dla MPK Kraków i zero wygranych innych przetargów. O tym krakowskim zamówieniu Autosanu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakiej marki są nowe midibusy, które dołączyły do floty MPK Kraków 9 lipca 2025 roku?
  2. Jaką normę emisji spełniają nowe pojazdy Autosan Sancity 9LE?
  3. Na jakiej linii pojawił się pierwszy z nowych autobusów, zastępując ostatni pojazd z silnikiem Euro 5?
Dzięki dostawie Autosanów, MPK Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
Dzięki dostawie Autosanów, Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5 / fot. MPK Kraków

Koniec pewnego etapu

Krakowskie zamówienie, zrealizowane w ramach współpracy z Autosan Huta Stalowa Wola SA oraz Millennium Leasing, obejmowało dostawę 8 autobusów klasy midi – model Sancity 9LE. Pierwszy z pojazdów wyjechał już 9 lipca na linię 175 (Borek Fałęcki ↔ Topografów), a ostatni kursujący autobus z silnikiem Euro 5 zjechał z tej samej linii na zajezdnię i zasilił kolekcję pojazdów zabytkowych MPK Kraków.

Nowe pojazdy mają 9 metrów długości, spełniają normy emisji Euro 6 i wyposażone zostały w:

  • automatyczne skrzynie biegów,
  • elektroniczny system stabilizacji toru jazdy,
  • system monitorowania ciśnienia i temperatury ogumienia,
  • automatyczny system gaśniczy w komorze silnika.

Dla pasażerów istotne są takie udogodnienia jak: klimatyzacja, porty USB, system informacji pasażerskiej, oświetlenie LED, ergonomiczne fotele oraz system przyklęku. Wszystkie autobusy są w pełni niskopodłogowe i przystosowane dla osób z ograniczoną mobilnością.

Dzięki dostawie Autosanów, MPK Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
Dzięki dostawie Autosanów, Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5 / fot. MPK Kraków

Zakupowe tło

Modele Autosan są już dobrze znane krakowianom – od 2016 roku MPK eksploatuje 28 sztuk 9-metrowych Sancity. Krakowska flota to dziś wyłącznie pojazdy spełniające normy EEV, Euro 6, autobusy hybrydowe oraz bezemisyjne – elektryczne i wodorowe. Jak podkreślił Rafał Świerczyński, prezes MPK Kraków:

– Po siedmiu latach od wycofania z ruchu pojazdów z silnikami Euro 4 Kraków żegna się z Euro 5. To ważny krok w stronę czystszego transportu publicznego.

Z kolei Stanisław Kracik, zastępca prezydenta Krakowa, zaznaczył:

– To działanie idealnie wpisuje się w jeden z priorytetów miasta, czyli osiągnięcie neutralności klimatycznej.

Dodajmy, że MPK Kraków systematycznie odnawia swoją flotę. W ostatnich latach do miasta trafiły dziesiątki nowych autobusów przegubowych, elektrycznych i hybrydowych różnych marek, w tym także elektryczne Urbino 12 electric od Solarisa oraz wodorowe NesoBusy. O tej ofensywie taborowej pisaliśmy ostatnio w TransInfo. Dodajmy, że nowe autobusy marki Autosan są doskonale znane mieszkańcom Krakowa, ponieważ pierwsze egzemplarze trafiły do stolicy Małopolski już w 2016 roku.

– Flota naszych autobusów składa się z autobusów o różnych parametrach. Potrzebujemy zarówno tych najbardziej pojemnych, przegubowych pojazdów, jak i tych mniejszych, właśnie takich jakie dostarczyła nam firma Autosan. Są one niezastąpione na liniach, których trasy prowadzą przez wąskie krakowskie ulice. Jednoczenie cieszę się, że po siedmiu latach od wycofania z ruchu autobusów z silnikami Euro 4 Kraków żegna się z silnikami Euro 5. Tym samym krakowian będą wozić wyłącznie autobusy spełniające najwyższe europejskie normy – EEV i Euro 6, autobusy hybrydowe oraz zeroemisyjne – zasilane energią elektryczną i wodorem – podkreślił Rafał Świerczyński.

Dzięki dostawie Autosanów, MPK Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
Dzięki dostawie Autosanów, Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5 / fot. MPK Kraków

Sytuacja Autosanu

Dostawa ośmiu autobusów Sancity 9LE dla MPK Kraków to dla Autosanu coś więcej niż kolejna realizacja – to jedyna w ostatnim czasie próba powrotu na cywilny rynek autobusowy.

– Dziękujemy naszemu klientowi MPK w Krakowie za zaufanie i wybór Autosanów. Nasza współpraca datuje się od początku ubiegłego stulecia, kiedy to dostarczaliśmy wagony tramwajowe SW1 i SN1. Autosan, stanowiący dziś oddział Huty Stalowa Wola, rozpoczął produkcję autobusów w 1928 r. Przez blisko 100 lat z linii montażowych zjechało 115 tysięcy pojazdów. Aktualnie zakład jest skoncentrowany na realizacji produkcji pojazdów militarnych. Niemniej kontynuujemy prace w kierunku rozwoju nowej generacji autobusów z różnymi układami napędowymi i liczymy na dalszą współpracę z MPK w Krakowie. Dzisiejsza dostawa ośmiu autobusów Sancity 9LE jest kontynuacją znanych już dobrze w Krakowie 9-metrowych Autosanów, które w ilości 28 sztuk są z powodzeniem eksploatowane przez naszego klienta – mówił dzisiaj w Krakowie Andrzej Ujda, dyrektor oddziału Autosan Huty Stalowa Wola.

Przypomnijmy – w 2024 roku Autosan wyprodukował tylko jeden autobus – pokazowy model dla PGZ. Był to efekt poważnych problemów organizacyjnych i finansowych, które niemal całkowicie wyeliminowały markę z sektora komunikacji miejskiej. Jednak tegoroczna dostawa dla Krakowa może oznaczać początek nowego rozdziału. Ale też nie musi.

Zgodnie z zapowiedziami, firma planuje rozpocząć produkcję nowej generacji autobusów międzymiastowych i elektrycznych, a montaż prototypów miał ruszył w maju 2025 roku. Niestety, nie wiemy, czy udało się HSW zrealizować ten cel. Po zakończeniu testów i uzyskaniu homologacji planowana była seryjna produkcja tych pojazdów. W planach były dalszy rozwój konstrukcji autobusu wodorowego, który testowało m.in. MPK Kraków.

Ta „rozwojowa cisza” potęguje wrażenie, że dzisiaj Autosan stawia przede wszystkim na wojskową działalność. W maju 2025 roku firma, będąca częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), podpisała kontrakt na dostawę niemal 300 wojskowych ciężarówek dla Sił Zbrojnych RP. To pojazdy Jelcz 442.32, których pierwsza partia 20 pojazdów została już dostarczona, a w przyszłości planowana jest produkcja kolejnych egzemplarzy.

W ramach kontraktu planowana jest modernizacja hal produkcyjnych w Sanoku, co umożliwi lokalną produkcję komponentów wcześniej sprowadzanych z innych regionów kraju. Dzięki temu Autosan zwiększy swoją samowystarczalność i efektywność produkcyjną. Już teraz firma zatrudniła 50 nowych pracowników, a liczba ta ma wzrosnąć w miarę realizacji zamówienia.

Dzięki dostawie Autosanów, MPK Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
Dzięki dostawie Autosanów, Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5 / fot. MPK Kraków

Komentarze