Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lotnisko Szczecin ma nowe oświetlenie. Miasto przekaże 80 mln zł na modernizację

infoair
08.07.2025 07:30
0 Komentarzy

W lipcu 2025 roku Rada Miasta Szczecin podjęła decyzję o przekazaniu blisko 80 milionów złotych na rozwój infrastruktury Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów.

Miasto deklaruje, że rozwój lotniska pozostanie jednym z priorytetów polityki transportowej i inwestycyjnej Szczecina. Tymczasem port zyskał nowe oświetlenie pasa startowego.

Rozkład lotu:

  1. Ile środków zadeklarowało Miasto Szczecin na rozwój Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów?
  2. Jakie główne inwestycje mają zostać zrealizowane dzięki tym środkom?
  3. Co wzbudziło kontrowersje podczas nadzwyczajnej sesji Rady Miasta dotyczącej wsparcia dla lotniska?
Szczecin Airport z nowym oświetleniem pasa startowego.
Szczecin Airport z nowym oświetleniem pasa startowego.

Miejski udziałowiec

Podjęta uchwała umożliwi realizację długo zapowiadanych projektów – w tym przede wszystkim budowę nowego terminala pasażerskiego oraz modernizację infrastruktury lotniskowej. Całość ma kosztować ponad 255 milionów złotych. Miasto Szczecin, jako jeden z udziałowców lotniska, uznało inwestycję za kluczową dla przyszłości regionu, komunikacji międzynarodowej i lokalnego rozwoju gospodarczego.

-"Nasz regionalny port lotniczy siłą rzeczy nie jest i nie będzie największy w Polsce, ale ma strategiczne znaczenie dla miasta i regionu. Dlatego ukończona inwestycja w oświetlenie to tylko wstęp do większych zmian, w tym budowy nowego terminala. Aby było to możliwe, na wczorajszej sesji Rady Miasta zaproponowaliśmy podjęcie uchwały wspierającej lotnisko w dłuższej perspektywie czasowej. Radni wyrazili zgodę - napisał prezydent Szczecina.

Decyzja zapadła podczas nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Szczecin, zwołanej w trybie pilnym właśnie ze względu na potrzeby inwestycyjne portu. Sesja nie obyła się bez kontrowersji – szczególnie radni Prawa i Sprawiedliwości zgłaszali zastrzeżenia co do trybu procedowania i uzasadnienia finansowego uchwały. Ostatecznie jednak większość radnych zagłosowała za wsparciem inwestycji, wskazując na jej znaczenie strategiczne dla dostępności regionu oraz przyszłości ruchu pasażerskiego i cargo w północno-zachodniej Polsce.

Zgodnie z zapowiedzią prezydenta miasta, ukończenie nowego systemu oświetlenia pasa startowego to dopiero pierwszy krok – realne zmiany mają rozpocząć się po uruchomieniu wsparcia finansowego, którego podstawę formalną stanowi lipcowa uchwała. Środki mają zostać zabezpieczone niezwłocznie, aby nie opóźniać dalszych etapów projektowych i przetargowych.

Warto podkreślić, że Port Lotniczy Szczecin-Goleniów odgrywa istotną rolę w obsłudze transportu lotniczego Pomorza Zachodniego, mimo że – jak zauważył prezydent miasta – nie będzie największym lotniskiem w kraju. Znaczenie lotniska nie ogranicza się jednak do liczby operacji – to punkt kluczowy dla gospodarki, ruchu turystycznego i komunikacji regionalnej.

Szczecin Airport z nowym oświetleniem pasa startowego.
Szczecin Airport z nowym oświetleniem pasa startowego.

Szczecin-Goleniów bliżej ILS CAT II.

I oświetlenie. W lipcu br. zakończono pierwszy etap modernizacji systemu świetlnych pomocy nawigacyjnych na lotnisku Szczecin-Goleniów. Inwestycja obejmująca system ILS CAT II, współfinansowana z programu „Łącząc Europę” (CEF 2), ma kluczowe znaczenie dla poprawy dostępności portu w warunkach ograniczonej widzialności.

Na pasie startowym pojawiły się nowe oznakowania oraz oświetlenie podejścia, progowe, końcowe i krawędziowe w technologii LED, która pozwala ograniczyć zużycie energii nawet o 80%.

– To ważny krok w stronę zwiększenia niezawodności operacyjnej lotniska i bezpieczeństwa pasażerów. Kolejny etap, związany z certyfikacją CAT II, planowany jest na wrzesień – mówi zarząd lotniska.

Po zakończeniu całej inwestycji lotnisko zyska możliwość obsługi rejsów w warunkach znacznie ograniczonej widoczności – przy chmurach na wysokości 100 stóp i widzialności poziomej 300 metrów.

Komentarze