Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rumuńska PESA 655-5 przechodzi testy techniczne w Făurei

inforail
08.07.2025 12:30
0 Komentarzy

7 lipca 2025 roku zespół projektowy Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF – Rumuńska Agencja ds. Reformy Kolei) przeprowadził wizytę techniczną w Centrum Badań Kolejowych (CTF) w Făurei, gdzie trwają intensywne testy elektrycznego zespołu trakcyjnego PESA 655-5 (RE-R103).

Jednostka produkcji PESA, przeznaczona do obsługi regionalnych połączeń kolejowych w Rumunii, przechodzi szereg obowiązkowych prób i testów w ramach procesu certyfikacji i dopuszczenia do eksploatacji. Pojazd poddawany jest m.in. badaniom statycznym i dynamicznym.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie testy techniczne zostały przeprowadzone na elektrycznym zespole trakcyjnym PESA 655-5 podczas wizyty w Centrum Badań Kolejowych w Făurei?
  2. Jaki jest zakres finansowania projektu zakupu 62 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla ruchu regionalnego w Rumunii?
  3. Jakie są kolejne etapy dopuszczenia pojazdu PESA 655-5 do eksploatacji po zakończeniu testów w Făurei?

Próby i certyfikacja nowego pojazdu

W ubiegłym tygodniu testowano system hamulcowy – jednak z powodu wysokich temperatur niektóre próby musiały zostać czasowo wstrzymane. Zostały one wznowione w tym tygodniu w optymalnych warunkach środowiskowych.

Podczas wizyty przedstawicieli ARF, wykonano dodatkowe testy techniczne:

  • sprawdzono działanie sygnałów akustycznych drzwi pasażerskich,
  • przetestowano system detekcji i sygnalizacji pożaru,
  • przeprowadzono dodatkowe próby hamowania i
  • kontrolę sygnałów w kabinie maszynisty.

Testy te mają na celu potwierdzenie sprawności wszystkich systemów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo podróżnych i personelu.

Kolejny etap: testy na sieci kolejowej

Po zakończeniu badań w Făurei, elektryczny zespół trakcyjny PESA 655-5 będzie kontynuował jazdy testowe na sieci kolejowej w Rumunii. Ich celem jest kompleksowe sprawdzenie pojazdu w warunkach eksploatacyjnych przed dopuszczeniem do ruchu pasażerskiego.

Część większego zamówienia

RE-R103 to jedna z 62 jednostek elektrycznych, które ARF zakupiła do obsługi ruchu regionalnego i aglomeracyjnego. Pojazdy finansowane są ze środków Funduszu na rzecz Modernizacji, z istotnym wkładem z budżetu państwa.

Całkowity koszt projektu:

  • 2,33 mld lei (ok. 470,2 mln euro) – finansowanie z Funduszu na rzecz Modernizacji,
  • 450,4 mln lei (ok. 91 mln euro) – współfinansowanie z budżetu krajowego, z czego 438,2 mln lei stanowi podatek VAT.

Przyszłość kolei regionalnej w Rumunii

Pojazdy wyprodukowane przez PESA mają istotnie poprawić jakość usług transportu publicznego w Rumunii, zwłaszcza na liniach regionalnych i podmiejskich. Nowoczesne jednostki są odpowiedzią na potrzeby zrównoważonego rozwoju, komfortu podróży i bezpieczeństwa pasażerów.

Komentarze