Rumuńska PESA 655-5 przechodzi testy techniczne w Făurei
7 lipca 2025 roku zespół projektowy Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF – Rumuńska Agencja ds. Reformy Kolei) przeprowadził wizytę techniczną w Centrum Badań Kolejowych (CTF) w Făurei, gdzie trwają intensywne testy elektrycznego zespołu trakcyjnego PESA 655-5 (RE-R103).
Jednostka produkcji PESA, przeznaczona do obsługi regionalnych połączeń kolejowych w Rumunii, przechodzi szereg obowiązkowych prób i testów w ramach procesu certyfikacji i dopuszczenia do eksploatacji. Pojazd poddawany jest m.in. badaniom statycznym i dynamicznym.
Rozkład jazdy:
- Jakie testy techniczne zostały przeprowadzone na elektrycznym zespole trakcyjnym PESA 655-5 podczas wizyty w Centrum Badań Kolejowych w Făurei?
- Jaki jest zakres finansowania projektu zakupu 62 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla ruchu regionalnego w Rumunii?
- Jakie są kolejne etapy dopuszczenia pojazdu PESA 655-5 do eksploatacji po zakończeniu testów w Făurei?
Próby i certyfikacja nowego pojazdu
W ubiegłym tygodniu testowano system hamulcowy – jednak z powodu wysokich temperatur niektóre próby musiały zostać czasowo wstrzymane. Zostały one wznowione w tym tygodniu w optymalnych warunkach środowiskowych.
Podczas wizyty przedstawicieli ARF, wykonano dodatkowe testy techniczne:
- sprawdzono działanie sygnałów akustycznych drzwi pasażerskich,
- przetestowano system detekcji i sygnalizacji pożaru,
- przeprowadzono dodatkowe próby hamowania i
- kontrolę sygnałów w kabinie maszynisty.
Testy te mają na celu potwierdzenie sprawności wszystkich systemów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo podróżnych i personelu.
Kolejny etap: testy na sieci kolejowej
Po zakończeniu badań w Făurei, elektryczny zespół trakcyjny PESA 655-5 będzie kontynuował jazdy testowe na sieci kolejowej w Rumunii. Ich celem jest kompleksowe sprawdzenie pojazdu w warunkach eksploatacyjnych przed dopuszczeniem do ruchu pasażerskiego.
Część większego zamówienia
RE-R103 to jedna z 62 jednostek elektrycznych, które ARF zakupiła do obsługi ruchu regionalnego i aglomeracyjnego. Pojazdy finansowane są ze środków Funduszu na rzecz Modernizacji, z istotnym wkładem z budżetu państwa.
Całkowity koszt projektu:
- 2,33 mld lei (ok. 470,2 mln euro) – finansowanie z Funduszu na rzecz Modernizacji,
- 450,4 mln lei (ok. 91 mln euro) – współfinansowanie z budżetu krajowego, z czego 438,2 mln lei stanowi podatek VAT.
Przyszłość kolei regionalnej w Rumunii
Pojazdy wyprodukowane przez PESA mają istotnie poprawić jakość usług transportu publicznego w Rumunii, zwłaszcza na liniach regionalnych i podmiejskich. Nowoczesne jednostki są odpowiedzią na potrzeby zrównoważonego rozwoju, komfortu podróży i bezpieczeństwa pasażerów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze