Po 15 latach mogą wrócić pociągi z Budapesztu do Krakowa przez Koszyce
Po piętnastu latach przerwy istnieje realna szansa na powrót bezpośrednich połączeń kolejowych między Budapesztem, Koszycami i Krakowem. Rozmowy w tej sprawie rozpoczęła strona słowacka, a informację potwierdziła Słowacka Telewizja i Radio (STVR).
Węgierskie i słowackie ministerstwa transportu są zgodne, że taka linia ma sens i może przynieść korzyści zarówno podróżnym, jak i gospodarce. Początkowo pewne wątpliwości zgłaszała strona polska, jednak stanowisko to uległo zmianie i obecnie również Polska widzi potencjał tego projektu.
Rozkład jazdy:
- Kiedy mogłoby zostać uruchomione nowe połączenie kolejowe między Budapesztem, Koszycami a Krakowem?
- Jakie konkretnie warianty rozkładu jazdy przygotowały słowackie i węgierskie ministerstwa transportu?
- Czy planowane jest uwzględnienie dodatkowych przystanków na trasie poza Muszyną i Hidasnémeti?
Z Budapesztu nie tylko do Koszyc
Obecnie między Budapesztem a Koszycami kursuje już siedem par pociągów dziennie, jednak nowe połączenie miałoby prowadzić przez Muszynę i Hidasnémeti, tworząc transgraniczny szlak, który ułatwi podróże między trzema krajami.
Zwraca się uwagę, że linia ta łączy największe ośrodki regionu — Budapeszt z 1,7 miliona mieszkańców, Miszkolc, w którym mieszka 144 tysiące osób, Koszyce z populacją 224 tysięcy oraz Kraków, liczący ponad 800 tysięcy mieszkańców. Wszystkie te miasta to nie tylko ważne centra miejskie, ale również silne ośrodki przemysłowe, co dodatkowo zwiększa znaczenie planowanej inwestycji.
Ministerstwo Transportu Słowacji, we współpracy z węgierskimi partnerami, przygotowało już kilka wariantów rozkładu jazdy. W najbliższym czasie planowane jest trójstronne spotkanie przedstawicieli Polski, Słowacji i Węgier, aby ustalić szczegóły i osiągnąć porozumienie.
Słowacki przewoźnik kolejowy ZSSK potwierdził gotowość do obsługi połączenia na terenie Słowacji i zadeklarował chęć dalszych rozmów z polskimi i węgierskimi partnerami w celu dopracowania szczegółów współpracy.
Przypomnijmy, że ostatnie bezpośrednie pociągi na tej trasie kursowały do 2010 roku. Połączenia zawieszono po zniszczeniu jednego z mostów kolejowych w wyniku powodzi, które nawiedziły region. Od tamtej pory nie udało się przywrócić ruchu, ale jak pokazują ostatnie rozmowy, jest szansa, że sytuacja ta wkrótce się zmieni.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze