Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Po 15 latach mogą wrócić pociągi z Budapesztu do Krakowa przez Koszyce

inforail
07.07.2025 08:30
0 Komentarzy

Po piętnastu latach przerwy istnieje realna szansa na powrót bezpośrednich połączeń kolejowych między Budapesztem, Koszycami i Krakowem. Rozmowy w tej sprawie rozpoczęła strona słowacka, a informację potwierdziła Słowacka Telewizja i Radio (STVR).

Węgierskie i słowackie ministerstwa transportu są zgodne, że taka linia ma sens i może przynieść korzyści zarówno podróżnym, jak i gospodarce. Początkowo pewne wątpliwości zgłaszała strona polska, jednak stanowisko to uległo zmianie i obecnie również Polska widzi potencjał tego projektu.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy mogłoby zostać uruchomione nowe połączenie kolejowe między Budapesztem, Koszycami a Krakowem?
  2. Jakie konkretnie warianty rozkładu jazdy przygotowały słowackie i węgierskie ministerstwa transportu?
  3. Czy planowane jest uwzględnienie dodatkowych przystanków na trasie poza Muszyną i Hidasnémeti?
Inicjatywa obywatelska Polska-Słowacja-autobusy  przygotowała petycję ws. bezpośrednich pociągów Gdynia-Kraków-Muszyna-Poprad/Koszyce i przyspieszenia realizacji projektu Podłęże-Piekiełko.
Pociąg ZSSK

Z Budapesztu nie tylko do Koszyc

Obecnie między Budapesztem a Koszycami kursuje już siedem par pociągów dziennie, jednak nowe połączenie miałoby prowadzić przez Muszynę i Hidasnémeti, tworząc transgraniczny szlak, który ułatwi podróże między trzema krajami.

Zwraca się uwagę, że linia ta łączy największe ośrodki regionu — Budapeszt z 1,7 miliona mieszkańców, Miszkolc, w którym mieszka 144 tysiące osób, Koszyce z populacją 224 tysięcy oraz Kraków, liczący ponad 800 tysięcy mieszkańców. Wszystkie te miasta to nie tylko ważne centra miejskie, ale również silne ośrodki przemysłowe, co dodatkowo zwiększa znaczenie planowanej inwestycji.

Ministerstwo Transportu Słowacji, we współpracy z węgierskimi partnerami, przygotowało już kilka wariantów rozkładu jazdy. W najbliższym czasie planowane jest trójstronne spotkanie przedstawicieli Polski, Słowacji i Węgier, aby ustalić szczegóły i osiągnąć porozumienie.

Słowacki przewoźnik kolejowy ZSSK potwierdził gotowość do obsługi połączenia na terenie Słowacji i zadeklarował chęć dalszych rozmów z polskimi i węgierskimi partnerami w celu dopracowania szczegółów współpracy.

Przypomnijmy, że ostatnie bezpośrednie pociągi na tej trasie kursowały do 2010 roku. Połączenia zawieszono po zniszczeniu jednego z mostów kolejowych w wyniku powodzi, które nawiedziły region. Od tamtej pory nie udało się przywrócić ruchu, ale jak pokazują ostatnie rozmowy, jest szansa, że sytuacja ta wkrótce się zmieni.

Komentarze