Integracja rozkładów autobusów i kolei? MI odpowiada na interpelację ws. Portalu Pasażera
Rozwój systemu „kolej + autobus” zyskuje polityczne wsparcie, ale integracja danych w ramach jednej wyszukiwarki – jak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury – to nadal projekt na horyzoncie.
W odpowiedzi na interpelację nr 8657 posła Łukasza Kmity w sprawie integracji rozkładów Małopolskich Linii Dowozowych z Portalem Pasażera, Ministerstwo Infrastruktury przedstawia swoje stanowisko i zapowiada zmiany prawne, które mogą w przyszłości umożliwić techniczne i formalne scalenie danych autobusowych i kolejowych.
Rozkład jazdy:
Portal Pasażera
Jak czytamy w piśmie z 12 maja 2025 r. (znak: DTK-8.054.23.2025), Portal Pasażera to narzędzie stworzone przede wszystkim do obsługi „planowego rozkładu jazdy pociągów pasażerskich wszystkich przewoźników działających na sieci kolejowej w Polsce”. Zgodnie z ustawą z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, PLK SA jako zarządca infrastruktury ma obowiązek informacyjny dotyczący wyłącznie transportu kolejowego.
Jednocześnie PLK SA aktywnie wspiera inicjatywy integracji transportu publicznego – podkreśla wiceminister Piotr Malepszak, który podpisał odpowiedź. Warunkiem rozszerzenia zakresu portalu o dane z linii autobusowych jest jednak spełnienie szeregu warunków technicznych i prawnych:
- „Zapewnienie cyklicznej aktualizacji danych przez przewoźników autobusowych”,
- „Rozwiązanie kwestii odpowiedzialności za kompletność i aktualność prezentowanych danych”,
- „Wprowadzenie nowych obiektów (przystanków pozakolejowych) do bazy POS”.
Obecnie w Portalu Pasażera można znaleźć dane o autobusowej komunikacji zastępczej organizowanej przez przewoźników kolejowych – jednak są to dane dostarczane i zgłaszane przez samych przewoźników kolejowych, nie drogowych.
Mimo tych ograniczeń, PLK SA „deklaruje gotowość do współpracy przy opracowywaniu takich rozwiązań”, jeśli tylko „inny niż kolejowy przewoźnik zgłosi Spółce chęć umieszczenia informacji o rozkładach jazdy autobusów”.
Nowe przepisy i GTFS
Ministerstwo Infrastruktury informuje także, że zakończono już prace Zespołu Eksperckiego ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, który przygotował propozycje nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Jak podkreślono w piśmie: „Zespół zakończył swoje prace z dniem 31 marca 2025 r.” W ramach planowanych zmian mają zostać wprowadzone m.in.:
- ustanowienie integratorów przewozów publicznych na poziomie województw (marszałkowie),
- opracowanie wojewódzkiego planu transportowego,
- wprowadzenie standardów częstotliwości połączeń i jakości taboru,
- obowiązek publikowania rozkładów jazdy w formatach GTFS i NeTEx.
To ostatnie rozwiązanie jest kluczowe dla integracji danych i stworzenia wspólnej, ogólnopolskiej wyszukiwarki:
„Będzie to znacznym ułatwieniem do rozpoczęcia w przyszłości prac nad ogólnopolską bazą godzin odjazdów i przyjazdów oraz przystanków wraz z wyszukiwarką połączeń w całym kraju”.
Ministerstwo zapowiedziało także przygotowanie Krajowego Punktu Dostępu do danych o podróżach multimodalnych, który ma ułatwić ponowne wykorzystywanie danych – np. przez komercyjnych integratorów lub aplikacje mobilne.
A co z Małopolską?
Na pytanie posła Łukasza Kmity, czy integracja mogłaby ruszyć pilotażowo w Małopolsce, odpowiedź nie zawiera konkretnych terminów. Ministerstwo nie wyklucza tej możliwości, ale jednocześnie zaznacza, że „wdrożenie integracji rozkładów autobusowych z Portalem Pasażera wymagałoby szeregu działań”. Zatem – jak na razie – piłka pozostaje po stronie samorządów i przewoźników. Dlaczego to ważne? Poseł Kmita w swojej interpelacji wskazał konkretne przykłady, jak linia A10 w Małopolsce, która dowozi pasażerów do stacji Krzeszowice, gdzie można wygodnie przesiąść się do pociągu do Krakowa. Jednak – jak zauważył – „pasażer wybierając opcję ‘kolej+autobus’ nie widzi takiej możliwości korzystając z portalu www.portalpasazera.pl”.
Brak integracji to bariera dla pasażerów i rynek nadal cierpi z powodu braku jednej wspólnej platformy, która uwzględniałaby zarówno autobusy, elektrobusy, jak i kolej w ramach zintegrowanego transportu publicznego. Więcej na https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/interpelacja.xsp?typ=INT&nr=8657&view=S
Komentarze