Bułgaria zamawia niskoemisyjne pociągi z opcją napędu na biopaliwo
Ministerstwo Transportu i Łączności Bułgarii ogłosiło przetarg na dostawę nowoczesnych, jednopokładowych zespołów trakcyjnych, które będą mogły pracować z prędkością minimum 120 km/h.
Pociągi mają być przystosowane do zasilania hydrorafinowanym olejem roślinnym (HVO), co stanowi ważny krok w kierunku dekarbonizacji bułgarskiego transportu kolejowego.
Rozkład jazdy:
- Jakie wymagania dotyczące doświadczenia muszą spełnić oferenci, aby wziąć udział w przetargu?
- Na czym polega opcja dodatkowego zamówienia przewidziana w ramach tego projektu?
- W jaki sposób oceniane będą oferty złożone w postępowaniu przetargowym?
Zakres zamówienia
Zamówienie obejmuje:
- Dostawę 10 jednopokładowych, niskoemisyjnych zespołów trakcyjnych o prędkości ≥ 120 km/h i pojemności co najmniej 100 miejsc siedzących,
- Wprowadzenie pojazdów do eksploatacji i przeszkolenie personelu,
- Pełną, 15-letnią obsługę serwisową każdego pojazdu, liczona od dnia zarejestrowania go na rzecz zamawiającego w Europejskim Rejestrze Pojazdów (EVR).
Co istotne, zamawiający zastrzega sobie prawo skorzystania z opcji dodatkowego zamówienia obejmującego dostawę i serwis kolejnych 10 składów, pod warunkiem zapewnienia finansowania. Opcję tę można zrealizować do końca 2027 roku.
Wartość kontraktu i finansowanie
Szacunkowa wartość zamówienia to aż 485,7 mln lewów bułgarskich (ok. 248 mln euro) netto, z czego:
- 139,9 mln BGN przewidziano na dostawę 10 pojazdów,
- 75 mln BGN na planową konserwację w okresie 15 lat,
- 13,99 mln BGN na naprawy nieplanowe,
- 13,99 mln BGN na remonty awaryjne,
- do 242,85 mln BGN przewidziano w ramach prawa opcji na kolejne pojazdy i ich obsługę.
Cena serwisowania na kilometr w pierwszym roku eksploatacji nie może przekroczyć 5,70 BGN netto.
Realizacja dostaw podstawowych potrwa maksymalnie 30 miesięcy od podpisania umowy, a okres obsługi technicznej będzie wynosił 15 lat od zarejestrowania ostatniego pojazdu.
Kryteria wyboru oferty
Wybrana zostanie oferta z najlepszym stosunkiem jakości do ceny, według systemu punktowego:
- Cena zakupu pojazdów – 61 pkt,
- Cena serwisowania na kilometr – 20 pkt,
- Masa własna pojazdu – 7 pkt,
- Gwarancja – 5 pkt,
- Czas dostawy – 7 pkt.
Łącznie można zdobyć maksymalnie 100 punktów.
Warunki uczestnictwa
Do przetargu mogą przystąpić podmioty, które:
- Wykazały obrót z działalności w zakresie dostaw lub serwisu pasażerskiego taboru kolejowego na poziomie minimum 60 mln BGN w ostatnich 3 latach,
- Dysponują doświadczeniem w dostawach co najmniej 5 jednostek taboru odpowiadających przedmiotowi zamówienia w ostatnich 5 latach (uwzględnia się tutaj wpływ pandemii COVID-19 i wojny w Ukrainie na opóźnienia w dostawach),
- Spełniają wymogi formalne wynikające z bułgarskiego prawa zamówień publicznych.
Zabezpieczenia i płatności
Wymagana jest gwarancja należytego wykonania umowy w wysokości 5% wartości kontraktu, która po dostarczeniu wszystkich pojazdów zostanie obniżona do 2%.
Dostawca może otrzymać zaliczkę do 40% wartości dostaw, po uprzednim złożeniu stosownego zabezpieczenia.
Płatność końcowa zostanie zrealizowana w ciągu 30 dni od zarejestrowania pojazdu w EVR, wystawienia faktury i przekazania wymaganych dokumentów.
Terminy i formalności
Oferty należy składać elektronicznie do 31 lipca 2025 r., do godz. 23:59 czasu bułgarskiego, za pośrednictwem platformy: https://app.eop.bg/today/493100.
Otwarcie ofert odbędzie się 1 sierpnia 2025 r. o godz. 14:00.
Tło zamówienia i znaczenie
Bułgaria, chcąc zwiększyć konkurencyjność transportu publicznego i zmniejszyć emisyjność kolei, inwestuje w nowoczesny tabor. Szczególnie istotne jest dostosowanie pojazdów do napędu HVO – ekologicznego paliwa produkowanego z olejów roślinnych i odpadów organicznych, co wpisuje się w unijne cele klimatyczne.
Zakup nowych pojazdów pozwoli także zwiększyć komfort pasażerów i poprawić dostępność transportu dla osób z niepełnosprawnościami.
Bułgarski rynek kolejowy staje się atrakcyjnym celem dla producentów taboru, szczególnie w kontekście realizacji polityki zrównoważonego transportu i rozwoju usług publicznych.
Komentarze