Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bułgaria zamawia niskoemisyjne pociągi z opcją napędu na biopaliwo

inforail
03.07.2025 14:30
0 Komentarzy

Ministerstwo Transportu i Łączności Bułgarii ogłosiło przetarg na dostawę nowoczesnych, jednopokładowych zespołów trakcyjnych, które będą mogły pracować z prędkością minimum 120 km/h.

Pociągi mają być przystosowane do zasilania hydrorafinowanym olejem roślinnym (HVO), co stanowi ważny krok w kierunku dekarbonizacji bułgarskiego transportu kolejowego.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie wymagania dotyczące doświadczenia muszą spełnić oferenci, aby wziąć udział w przetargu?
  2. Na czym polega opcja dodatkowego zamówienia przewidziana w ramach tego projektu?
  3. W jaki sposób oceniane będą oferty złożone w postępowaniu przetargowym?
RegioFox
PESA RegioFox/foto: PESA

Zakres zamówienia

Zamówienie obejmuje:

  • Dostawę 10 jednopokładowych, niskoemisyjnych zespołów trakcyjnych o prędkości ≥ 120 km/h i pojemności co najmniej 100 miejsc siedzących,
  • Wprowadzenie pojazdów do eksploatacji i przeszkolenie personelu,
  • Pełną, 15-letnią obsługę serwisową każdego pojazdu, liczona od dnia zarejestrowania go na rzecz zamawiającego w Europejskim Rejestrze Pojazdów (EVR).

Co istotne, zamawiający zastrzega sobie prawo skorzystania z opcji dodatkowego zamówienia obejmującego dostawę i serwis kolejnych 10 składów, pod warunkiem zapewnienia finansowania. Opcję tę można zrealizować do końca 2027 roku.

Wartość kontraktu i finansowanie

Szacunkowa wartość zamówienia to aż 485,7 mln lewów bułgarskich (ok. 248 mln euro) netto, z czego:

  • 139,9 mln BGN przewidziano na dostawę 10 pojazdów,
  • 75 mln BGN na planową konserwację w okresie 15 lat,
  • 13,99 mln BGN na naprawy nieplanowe,
  • 13,99 mln BGN na remonty awaryjne,
  • do 242,85 mln BGN przewidziano w ramach prawa opcji na kolejne pojazdy i ich obsługę.

Cena serwisowania na kilometr w pierwszym roku eksploatacji nie może przekroczyć 5,70 BGN netto.

Realizacja dostaw podstawowych potrwa maksymalnie 30 miesięcy od podpisania umowy, a okres obsługi technicznej będzie wynosił 15 lat od zarejestrowania ostatniego pojazdu.

Kryteria wyboru oferty

Wybrana zostanie oferta z najlepszym stosunkiem jakości do ceny, według systemu punktowego:

  • Cena zakupu pojazdów – 61 pkt,
  • Cena serwisowania na kilometr – 20 pkt,
  • Masa własna pojazdu – 7 pkt,
  • Gwarancja – 5 pkt,
  • Czas dostawy – 7 pkt.

Łącznie można zdobyć maksymalnie 100 punktów.

Warunki uczestnictwa

Do przetargu mogą przystąpić podmioty, które:

  • Wykazały obrót z działalności w zakresie dostaw lub serwisu pasażerskiego taboru kolejowego na poziomie minimum 60 mln BGN w ostatnich 3 latach,
  • Dysponują doświadczeniem w dostawach co najmniej 5 jednostek taboru odpowiadających przedmiotowi zamówienia w ostatnich 5 latach (uwzględnia się tutaj wpływ pandemii COVID-19 i wojny w Ukrainie na opóźnienia w dostawach),
  • Spełniają wymogi formalne wynikające z bułgarskiego prawa zamówień publicznych.

Zabezpieczenia i płatności

Wymagana jest gwarancja należytego wykonania umowy w wysokości 5% wartości kontraktu, która po dostarczeniu wszystkich pojazdów zostanie obniżona do 2%.

Dostawca może otrzymać zaliczkę do 40% wartości dostaw, po uprzednim złożeniu stosownego zabezpieczenia.

Płatność końcowa zostanie zrealizowana w ciągu 30 dni od zarejestrowania pojazdu w EVR, wystawienia faktury i przekazania wymaganych dokumentów.

Terminy i formalności

Oferty należy składać elektronicznie do 31 lipca 2025 r., do godz. 23:59 czasu bułgarskiego, za pośrednictwem platformy: https://app.eop.bg/today/493100.

Otwarcie ofert odbędzie się 1 sierpnia 2025 r. o godz. 14:00.

Tło zamówienia i znaczenie

Bułgaria, chcąc zwiększyć konkurencyjność transportu publicznego i zmniejszyć emisyjność kolei, inwestuje w nowoczesny tabor. Szczególnie istotne jest dostosowanie pojazdów do napędu HVO – ekologicznego paliwa produkowanego z olejów roślinnych i odpadów organicznych, co wpisuje się w unijne cele klimatyczne.

Zakup nowych pojazdów pozwoli także zwiększyć komfort pasażerów i poprawić dostępność transportu dla osób z niepełnosprawnościami.

Bułgarski rynek kolejowy staje się atrakcyjnym celem dla producentów taboru, szczególnie w kontekście realizacji polityki zrównoważonego transportu i rozwoju usług publicznych.

Komentarze