Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie miała nowe zaplecze techniczne

inforail
03.07.2025 08:30
0 Komentarzy

Łódzka Kolej Aglomeracyjna nie zwalnia tempa i podejmuje kolejne strategiczne inwestycje. Rada Miejska w Łodzi jednogłośnie wyraziła zgodę na dzierżawę terenu pod budowę kolejnego, nowoczesnego zaplecza technicznego ŁKA. 

Nowa baza serwisowa powstanie w zachodniej części miasta. Będzie miała kluczowe znaczenie dla rozwoju przewozów kolejowych w regionie.

Rozkład jazdy:

  1. Gdzie dokładnie powstanie nowe zaplecze techniczne Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i jakie będzie miało znaczenie dla funkcjonowania przewozów w regionie?
  2. Jakie elementy infrastruktury technicznej i serwisowej zostaną zrealizowane w ramach inwestycji wartej około 100 mln złotych?
  3. Jakie nowe pojazdy zasilą tabor ŁKA w 2026 roku i jakie udogodnienia będą oferować pasażerom?
Zaplecze techniczne ŁKA
Zaplecze techniczne ŁKA/foto: UMWŁ

Prace utrzymaniowe i serwisowe

Dzierżawa na okres 29 lat dotyczy części nieruchomości położonych w Łodzi przy ul. Wróblewskiego 33 i 33A oraz al. Jana Pawła II 21. To pierwszy krok, na drodze do realizacji tej olbrzymiej inwestycji. No nowym zapleczu technicznym będą prowadzone wszystkie prace utrzymaniowe i serwisowe pociągów ŁKA, zarówno tych, które już podróżują po Łódzkiem, jak i nowych, które dopiero wyjadą na tory regionu. 

Nowe zaplecze techniczne o powierzchni 6 ha zlokalizowane będzie w zachodniej części Łodzi, między ulicami Bandurskiego i Wróblewskie, niedaleko zachodniego krańca tunelu średnicowego. Pociągi będą wyruszać z niego w kierunku stacji Łódź Kaliska i Łódź Chojny. Inwestycja rozszerzy możliwości regionalnego przewoźnika, który po ukończeniu projektu będzie miał do dyspozycji dwa nowoczesne obiekty po obu stronach tunelu średnicowego. Takie rozwiązanie znacznie usprawni prowadzenie ruchu kolejowego i prace przy utrzymaniu taboru.

Równocześnie ŁKA wystąpiła z wnioskiem do PKP S.A. z podobnym wnioskiem w zakresie dzierżawy drugiej części działki będącej w użytkowaniu wieczystym Polskich Kolei Państwowych S.A.

Inwestycja realizowana będzie w formule „zaprojektuj i wybuduj” i współfinansowana ze środków unijnych w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Łódzkiego na lata 2021-2027”. Jej szacowany koszt to ok. 100 mln złotych.

Projekt zakłada m.in. budowę hali składającej się z części serwisowo-naprawczej, warsztatowej, magazynowej oraz socjalnej, infrastruktury technicznej, w tym układu torowego wraz z siecią trakcyjną i systemem sterowania ruchem kolejowym oraz dróg dojazdowych i technologicznych. Urządzenia zainstalowane na zapleczu umożliwią sprawną obsługę i serwisowanie pojazdów oraz utrzymanie ich w czystości.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna to jeden z najlepiej rozwijających się przewoźników samorządowych w kraju. Od 11 lat łączy mieszkańców Województwa Łódzkiego, inwestuje w nowy tabor, rozwija siatkę połączeń, angażuje się w życie regionu i stawia na zieloną energię. Jej rozwój był możliwy dzięki wsparciu funduszy europejskich.

Zaplecze techniczne ŁKA
Zaplecze techniczne ŁKA/foto: UMWŁ

11 milionów pasażerów

Rocznie pociągi ŁKA przewożą ponad 11 milionów osób, a ŁKA obsługuje aż 201 przystanków w Województwie Łódzkim i województwach ościennych. Łącznie, przez 11 lat działalności, z usług regionalnego przewoźnika skorzystało ponad 65 milionów pasażerów. ŁKA dysponuje obecnie 39 nowoczesnymi pojazdami, które spełniają najwyższe standardy komfortu i bezpieczeństwa. Tabor jest w pełni klimatyzowany, wyposażony w Wi-Fi, monitoring, ładowarki USB, biletomaty, system informacji pasażerskiej oraz miejsca dla rowerów. Wszystkie pociągi są przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, m.in. dzięki niskopodłogowym wejściom, windom i specjalnym przestrzeniom wewnątrz pojazdów.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna nie zwalnia tempa i cały czas rozwija się dla pasażerów. W planach na najbliższe lata są kolejne inwestycje taborowe, rozwój tras Kolejowej Komunikacji Autobusowej, nowe połączenia kolejowe oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych, które sprawią, że podróże z ŁKA będą jeszcze bardziej komfortowe. Już w 2026 roku na tory Województwa Łódzkiego wyjedzie 14 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pociągi Elf-3 produkowane są w bydgoskich zakładach PESA. Nowe trzyczłonowe pojazdy będą osiągać prędkość do 160 km/h i pomieszczą nawet 350 osób, w tym 160 na miejscach siedzących. Pojazdy zostaną wyposażone m.in. w klimatyzację, biletomaty, system informacji pasażerskiej bezpłatne Wi-Fi, miejsca na rowery, gniazdka elektryczne i monitory LCD. Do dyspozycji pasażerów będą specjalne strefy dla rodzin z dziećmi oraz dla osób z niepełnosprawnościami. Nowoczesne jednostki zasilą tabor Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Będą kursować m.in. w powstającym w Łodzi tunelu średnicowym.

Komentarze