Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pasażerowie mogą już korzystać z nowego peronu nr 1 stacji Katowice

inforail
02.07.2025 18:30
0 Komentarzy

Od środy podróżni mogą korzystać z przebudowywanego peronu nr 1 na stacji Katowice – podały PKP Polskie Linie Kolejowe. Otwarcie wydłużonej części peronu nr 1 oznacza jednocześnie zamknięcie peronu nr 2 – zaznaczył zarządca kolejowej infrastruktury.

Jak wynika z informacji PLK, peron 1 będzie teraz przeznaczony do obsługi pociągów kończących lub rozpoczynających bieg w Katowicach – regionalnych kursujących w i z kierunku Krakowa czy Oświęcimia, a także dalekobieżnych, jadących od strony Sosnowca. O pracach w Katowicach pisaliśmy m.in. tutaj.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zmiany w funkcjonowaniu peronów wprowadzono na stacji Katowice od środy i jakie pociągi obsługuje obecnie peron nr 1?
  2. Jakie udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością przewidziano w ramach przebudowy peronu nr 1 oraz co jeszcze planowane jest w tym rejonie?
  3. Jaki jest zakres modernizacji katowickiego węzła kolejowego i kiedy planowane jest zakończenie wszystkich prac?
Stacja Katowice
Stacja Katowice/foto: PKP PLK

Co się zmieniło?

Nowy peron jest dostępny dla wszystkich podróżnych – działa dotychczasowa platforma przyschodowa dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. W środkowym tunelu są schody ruchome. Nawierzchnia ma wypukłą fakturę pod kątem osób słabowidzących i niewidomych.

Na peronie sukcesywnie umieszczane mają być ławki i poręcze do odpoczynku na stojąco. Budowane są też dwie windy, w tym jedna większa, umożliwiająca przewóz rowerów.

Przebudowa peronu 1 stacji Katowice trwa od października ub. roku. Po pracach rozbiórkowych, rozpoczęła się budowa nowego, dłuższego peronu. Docelowo obiekt zostanie wydłużony łącznie o ok. 300 m, głównie w stronę ul. św. Jana. Dzięki temu, przy jednym peronie będą mogły zatrzymywać się dwa pociągi z każdej strony. Ma to zwiększyć przepustowość stacji Katowice.

Teraz udostępniono wschodnią, przedłużoną część peronu 1. Nadal trwają pracę w części zachodniej. W maju br. władze miasta i PLK poinformowały o uzgodnieniu dodatkowych inwestycji, m.in. pod peronem nr 1 kolejarze zbudują tunel, który będzie się kończył przy ul. Mikołowskiej. Miasto w przyszłości ma postawić kładkę, która stanie się łącznikiem ul. Mikołowskiej z dworcem autobusowym przy ul. Sądowej.

Ponadto w opisie planowanych zmian na stacji Katowice inwestor przekazał, że docelowo tunel dla pieszych pod peronem 4 zostanie wydłużony i połączony bezpośrednio z ul. św. Jana, a pozostałe przejścia pod torami pozostaną bez zmian. Wiata nad czterema peronami nie będzie przebudowywana. Nowe zadaszenie zyska peron 5, który zostanie odbudowany i wyposażony w pochylnię i windę.

Wyposażenie przebudowywanego dworca obejmie nowe tablice informacyjne, oświetlenie i nagłośnienie oraz ławki. Stacja pozostanie dostosowana do obsługi wszystkich podróżnych, także z ograniczoną możliwością poruszania się. Zamontowane zostaną nowe windy.

Przebudowa stacji Katowice to element kluczowego zamówienia w ramach modernizacji połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa linii kolejowych do co najmniej czterech torów – pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego i tworzenia Kolei Metropolitalnej.

Największy z kontraktów PLK podpisały w kwietniu 2024 r. z konsorcjum Torpol-Intop (za 4,184 mld zł brutto, ok. 3,4 mld zł netto). Obejmuje on rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice, przebudowę głównej stacji Katowice, remonty kilku istniejących przystanków z budową trzech nowych, a także odbudowę całej infrastruktury inżynieryjnej, w tym wiaduktów kolejowych.

Perspektywa realizacji wszystkich prac na katowickim węźle to 2028 r. Do tego czasu ruch pociągów przez Katowice jest w różny sposób ograniczany; ograniczenia są też w ruchu drogowym i komunikacji miejskiej (m.in. od września 2024 r. zamykane są na czas rozbiórki i odbudowy kolejne wiadukty w mieście; łącznie ma to dotyczyć 14 obiektów).(PAP)

Komentarze