Globalny ruch lotniczy nadal rośnie – w maju o 5% w górę. USA jedynym rynkiem na minusie
30 czerwca 2025 r. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało dane dotyczące globalnego popytu pasażerskiego za maj 2025 roku.
Według najnowszych statystyk ruch lotniczy – mierzony w pasażerokilometrach (RPK) – wzrósł o 5,0% w porównaniu z majem 2024 r. Całkowita oferowana podaż miejsc (ASK) również zwiększyła się o 5,0%, a średni globalny współczynnik wypełnienia miejsc (PLF) wyniósł 83,4% (spadek o 0,1 punktu procentowego).
Rozkład jazdy:
- Jaki był globalny wzrost pasażerokilometrów (RPK) w maju 2025 roku w porównaniu do maja 2024 roku?
- Który region świata zanotował najwyższy wzrost międzynarodowego ruchu pasażerskiego według danych IATA za maj 2025 roku?
- Jak zmienił się współczynnik wypełnienia miejsc (PLF) w Ameryce Północnej w maju 2025 roku?
Azja liderem
Największym motorem globalnego wzrostu był region Azji i Pacyfiku, który osiągnął 9,4% wzrostu RPK. Na przeciwnym biegunie znalazła się Ameryka Północna, notując spadek o 0,5%, głównie z powodu osłabienia rynku krajowego w USA. Linie lotnicze w Europie zwiększyły przewozy o 3,4%, a w Ameryce Łacińskiej – aż o 8,5%. Na rynku krajowym najsilniejszy wzrost odnotowano w Brazylii (+18,3%) i Chinach (+7,4%).
Międzynarodowy ruch pasażerski wzrósł globalnie o 6,7%, co zaowocowało rekordowym jak na maj współczynnikiem wypełnienia miejsc na poziomie 83,2%. Warto jednak zauważyć, że tempo wzrostu w Amerykach spowolniło, z wyjątkiem tras transatlantyckich, które zanotowały 2,5% wzrostu.
– Popyt na podróże lotnicze był w maju zróżnicowany. Azja wciąż przyspiesza, ale USA notują spadki. Jednocześnie obserwujemy dużą odporność rynku na zmienne geopolityczne, a rezerwacje na sezon letni napawają optymizmem – komentuje Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Gdzie rośniemy, a gdzie zwalniamy?
Wśród regionów w międzynarodowym ruchu pasażerskim najlepiej wypadły:
- Azja-Pacyfik: +13,3% RPK, współczynnik wypełnienia 84,0% (+2,0 pp),
- Afryka: +9,5% RPK, współczynnik wypełnienia 74,9% (+2,2 pp),
- Ameryka Łacińska: +8,8% RPK, ale spadek PLF do 83,6% (-1,7 pp).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Europa osiągnęła 4,1% wzrostu RPK, ale PLF spadł do 84,0% (-0,6 pp).
Bliski Wschód wzrósł o 6,2%, a PLF wyniósł 80,9% (-0,1 pp).
Ameryka Północna z 1,4% wzrostu RPK osiągnęła PLF na poziomie 83,8% (-0,3 pp).
W lotach krajowych najlepiej radziły sobie:
- Chiny: +7,4% RPK, PLF 84,3%,
- Brazylia: +18,3% RPK, PLF 81,2%.
Z kolei USA zanotowały spadek o 1,7% RPK, mimo wzrostu podaży miejsc o 2%, co przełożyło się na spadek wypełnienia do 83,0%.
Przyszłość – stabilna, ale nie bez wyzwań
IATA zwraca uwagę na znaczenie geopolityki (jak niedawne zakłócenia na Bliskim Wschodzie), wpływ cen ropy (które w maju pozostawały stabilne) oraz kluczową rolę zaufania konsumentów, które – sądząc po rezerwacjach na lato – utrzymuje się na wysokim poziomie.
Całościowy obraz rynku wskazuje na stopniowy, ale stabilny wzrost globalnego ruchu lotniczego, przy czym największym ryzykiem pozostaje nierównomierność geograficzna oraz wpływ czynników makroekonomicznych i politycznych.
Pełny raport IATA – „Air Passenger Market Analysis: May 2025” – dostępny na stronie: www.iata.org.
Komentarze