Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Prom Karsibór II z rządową pomocą. 4 mln zł na ratunek dla świnoujskiej floty

infoship
11.06.2025 20:00
0 Komentarzy

Świnoujście otrzymało 4 000 045 zł z budżetu państwa na remont promu Karsibór II. Taką decyzję zatwierdziły Ministerstwo Infrastruktury oraz Ministerstwo Finansów, przyznając środki z rezerwy subwencji ogólnej na 2025 rok.

Remont Karsibora II to nie luksus, lecz konieczność. Do października 2025 r. prom musi przejść kompleksowe prace techniczne zgodnie z wymaganiami Polskiego Rejestru Statków. Bez tego jednostka nie będzie mogła dalej obsługiwać krytycznej przeprawy łączącej Uznam i Wolin – szczególnie ważnej dla przewozów ładunków niebezpiecznych i ponadgabarytowych, których nie można transportować tunelem.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego remont promu Karsibór II jest niezbędny i jakie prace obejmuje?
  2. Jakie znaczenie mają promy dla Świnoujścia mimo uruchomienia tunelu pod Świną?
  3. Jaka jest obecna kondycja floty promowej miasta i z jakimi problemami borykają się jednostki Karsibór i Bielik?
Prom Karsibór
Prom Karsibór

Zakres prac i znaczenie promów

Modernizacja obejmuje m.in. remont kadłubawymianę asfaltu pokładowegoodnowienie systemu kotwicznego, a także modernizację układu wydechowego i ogrzewania oraz przestrzeni pasażerskich. Łączny koszt prac przekracza 8,3 mln zł, z czego rządowa dotacja pokrywa niemal połowę.

Mimo że tunel pod Świną działa od 2023 r., nie wyeliminował on potrzeby utrzymywania promów – od momentu jego uruchomienia był on zamykany aż 53 razy z powodów awarii lub kolizji. Promy stanowią niezastąpione wsparcie w sytuacjach awaryjnych, są też niezbędne dla transportu specjalistycznego i wpisują się w infrastrukturę krytyczną miasta.

W 2025 roku koszt utrzymania tunelu i promów wyniesie łącznie ponad 57 mln zł – to 13% całkowitych wydatków bieżących Świnoujścia. Dzięki dofinansowaniu miasto może przesunąć część środków na inne zadania.

Nie byłoby tego sukcesu bez zaangażowania samorządu i urzędników miejskich – wniosek o wsparcie przygotował Wydział Pozyskiwania Funduszy Zewnętrznych, a techniczne założenia opracował Zarząd Dróg Miejskich i Żeglugi.

Stan floty: Techniczny alarm

Z ośmiu promów miejskich sprawne są obecnie zaledwie trzy – i to nie na pełnych obrotach. Reszta floty zmaga się z awariami, wyłączeniami i kończącymi się pozwoleniami eksploatacyjnymi:

  • Karsibór I ma ważne dokumenty tylko do 30 czerwca – przeznaczony do sprzedaży.
  • Karsibór IV nie kursuje od maja 2023 r.
  • Karsibór II przechodzi właśnie planowy remont w stoczni Gryfia w Szczecinie.
  • Karsibór III obsługuje obecnie przeprawę towarową.
  • Bielik I  uległ awarii, ale wrócił już do eksploatacji.
  • Bielik II czeka na części do układu hydraulicznego – ma wrócić 14 lipca.
  • Bielik III wyłączony w październiku 2024 r. – również przeznaczony do sprzedaży.
  • Bielik IV również w stoczni Gryfia.

Promy Karsibór powstały pod koniec lat 70. XX wieku, w Stoczni Szczecińskiej im. Warskiego, mogą przewozić 65 samochodów osobowych i 242 pasażerówBieliki to konstrukcje z lat 90., mieszczą 33 auta i 700 pasażerów. W praktyce to właśnie one utrzymują codzienny transport publiczny – zwłaszcza dla pieszych i rowerzystów korzystających z połączeń między wyspami. Bieliki I i II mają wyeksploatowany, zawodny napęd hydrauliczny – ich awarie to tylko kwestia czasu. Miasto zaplanowało ich modernizację, ale jedyna oferta na wykonanie projektu – od firmy Bota Technik – opiewa na ponad 2,1 mln zł netto, podczas gdy budżet przewidziany na to zadanie wynosił zaledwie 145 875 zł.

Miasto apeluje o przywrócenie dawnej subwencji z budżetu państwa – wcześniej wynosiła ona ok. 22 mln zł rocznie. Dziś Świnoujście zabiega o 25 mln zł. Na razie – bez powodzenia.

Komentarze