Prom Karsibór II z rządową pomocą. 4 mln zł na ratunek dla świnoujskiej floty
Świnoujście otrzymało 4 000 045 zł z budżetu państwa na remont promu Karsibór II. Taką decyzję zatwierdziły Ministerstwo Infrastruktury oraz Ministerstwo Finansów, przyznając środki z rezerwy subwencji ogólnej na 2025 rok.
Remont Karsibora II to nie luksus, lecz konieczność. Do października 2025 r. prom musi przejść kompleksowe prace techniczne zgodnie z wymaganiami Polskiego Rejestru Statków. Bez tego jednostka nie będzie mogła dalej obsługiwać krytycznej przeprawy łączącej Uznam i Wolin – szczególnie ważnej dla przewozów ładunków niebezpiecznych i ponadgabarytowych, których nie można transportować tunelem.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego remont promu Karsibór II jest niezbędny i jakie prace obejmuje?
- Jakie znaczenie mają promy dla Świnoujścia mimo uruchomienia tunelu pod Świną?
- Jaka jest obecna kondycja floty promowej miasta i z jakimi problemami borykają się jednostki Karsibór i Bielik?
Zakres prac i znaczenie promów
Modernizacja obejmuje m.in. remont kadłuba, wymianę asfaltu pokładowego, odnowienie systemu kotwicznego, a także modernizację układu wydechowego i ogrzewania oraz przestrzeni pasażerskich. Łączny koszt prac przekracza 8,3 mln zł, z czego rządowa dotacja pokrywa niemal połowę.
Mimo że tunel pod Świną działa od 2023 r., nie wyeliminował on potrzeby utrzymywania promów – od momentu jego uruchomienia był on zamykany aż 53 razy z powodów awarii lub kolizji. Promy stanowią niezastąpione wsparcie w sytuacjach awaryjnych, są też niezbędne dla transportu specjalistycznego i wpisują się w infrastrukturę krytyczną miasta.
W 2025 roku koszt utrzymania tunelu i promów wyniesie łącznie ponad 57 mln zł – to 13% całkowitych wydatków bieżących Świnoujścia. Dzięki dofinansowaniu miasto może przesunąć część środków na inne zadania.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nie byłoby tego sukcesu bez zaangażowania samorządu i urzędników miejskich – wniosek o wsparcie przygotował Wydział Pozyskiwania Funduszy Zewnętrznych, a techniczne założenia opracował Zarząd Dróg Miejskich i Żeglugi.
Stan floty: Techniczny alarm
Z ośmiu promów miejskich sprawne są obecnie zaledwie trzy – i to nie na pełnych obrotach. Reszta floty zmaga się z awariami, wyłączeniami i kończącymi się pozwoleniami eksploatacyjnymi:
- Karsibór I ma ważne dokumenty tylko do 30 czerwca – przeznaczony do sprzedaży.
- Karsibór IV nie kursuje od maja 2023 r.
- Karsibór II przechodzi właśnie planowy remont w stoczni Gryfia w Szczecinie.
- Karsibór III obsługuje obecnie przeprawę towarową.
- Bielik I uległ awarii, ale wrócił już do eksploatacji.
- Bielik II czeka na części do układu hydraulicznego – ma wrócić 14 lipca.
- Bielik III wyłączony w październiku 2024 r. – również przeznaczony do sprzedaży.
- Bielik IV również w stoczni Gryfia.
Promy Karsibór powstały pod koniec lat 70. XX wieku, w Stoczni Szczecińskiej im. Warskiego, mogą przewozić 65 samochodów osobowych i 242 pasażerów. Bieliki to konstrukcje z lat 90., mieszczą 33 auta i 700 pasażerów. W praktyce to właśnie one utrzymują codzienny transport publiczny – zwłaszcza dla pieszych i rowerzystów korzystających z połączeń między wyspami. Bieliki I i II mają wyeksploatowany, zawodny napęd hydrauliczny – ich awarie to tylko kwestia czasu. Miasto zaplanowało ich modernizację, ale jedyna oferta na wykonanie projektu – od firmy Bota Technik – opiewa na ponad 2,1 mln zł netto, podczas gdy budżet przewidziany na to zadanie wynosił zaledwie 145 875 zł.
Miasto apeluje o przywrócenie dawnej subwencji z budżetu państwa – wcześniej wynosiła ona ok. 22 mln zł rocznie. Dziś Świnoujście zabiega o 25 mln zł. Na razie – bez powodzenia.
Komentarze