Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaj wodny na Zalewie Szczecińskim już pewny. Umowa podpisana

infoship
30.05.2025 20:00
0 Komentarzy

Już 28 czerwca na wody Zalewu Szczecińskiego wypłynie nowy „tramwaj wodny”, który połączy trzy nadodrzańskie miejscowości – Szczecin, Nowe Warpno i Świnoujście.

To efekt współpracy samorządów lokalnych oraz władz województwa, mającej na celu rozwój turystyki i komunikacji wodnej w regionie.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy rozpoczynają się kursy tramwaju wodnego łączącego Szczecin, Nowe Warpno i Świnoujście?
  2. Jakie samorządy zaangażowały się w realizację projektu tramwaju wodnego na Zalewie Szczecińskim?
  3. Jakie atrakcje i możliwości oferuje nowa forma transportu w kontekście turystyki i rekreacji?

Inicjatywa wielu samorządów

Umowa o uruchomieniu połączenia została podpisana 29 maja w Nowym Warpnie. W wydarzeniu udział wzięli m.in. Łukasz Kadłubowski – zastępca prezydenta Szczecina, Stanisław Kaup – burmistrz Nowego Warpna, Janusz Szwyd – starosta powiatu polickiego oraz przedstawiciele samorządu Świnoujścia i Województwa Zachodniopomorskiego. Wspólna inicjatywa zakłada nie tylko uruchomienie nowego środka transportu, ale także symboliczne „tchnienie nowego życia” w przestrzeń Zalewu Szczecińskiego.

Sezonowe kursy w letnie weekendy

Nowe połączenie rozpocznie funkcjonowanie 28 czerwca i będzie realizowane w każdy weekend aż do końca wakacji. Tramwaj wodny stanie się nie tylko alternatywnym środkiem transportu, ale także atrakcją turystyczną – idealną propozycją na jednodniowy wypad za miasto, połączony z rejsem i rowerową wycieczką.

– To idealna okazja na przygodę z wodnym twistem! – podkreślił Łukasz Kadłubowski, zapowiadając otwarcie połączenia.

Wodny impuls dla turystyki i lokalnych społeczności

Uruchomienie tramwaju wodnego ma służyć nie tylko mieszkańcom regionu, ale również turystom szukającym ciekawych form wypoczynku. Przewożenie rowerów na pokładzie umożliwi planowanie tras łączących wodę i ląd, co może przyciągnąć pasjonatów aktywnego wypoczynku.

"Oprócz walorów turystycznych, projekt ma na celu połączenie ścieżek rowerowych ze szlakami wodnymi. Mam ścieżkę rowerową wokół Zalewu Szczecińskiego, która jest dosyć długa. Żeby ją przejechać potrzeba dwóch dni, a korzystając z takiego połączenia, można skrócić do jednego dnia" - powiedział w piątek starosta policki Shivan Fate."W pierwszej połowie czerwca podpisujemy umowę z armatorem, który będzie realizował to zadanie. Czekamy uzupełnienie dokumentów, które powinny zostać uzupełnione do 4 czerwca. Wierzę w to, że w ostatni weekend czerwca rozpoczniemy pierwsze rejsy" - dodał.

Projekt wpisuje się również w szerszą strategię rewitalizacji i promocji obszarów nadwodnych Pomorza Zachodniego. Nowe Warpno, jako miejscowość z bogatą historią i wyjątkowym położeniem nad wodami Zalewu, może dzięki nowemu połączeniu zyskać na popularności i znaczeniu turystycznym.

"Ta nowa oferta turystyczna jest bardzo ważna. Zalew Szczeciński po stronie polskiej nie ma floty turystycznej i my ją dzisiaj tworzymy" - powiedział burmistrz Nowego Warpna Jarosław Burba."Branża turystyczna i ta oferta jest podstawą rozwoju naszej gminy. Tutaj nie powstanie przemysł ciężki, może i dobrze, niech będzie to taka enklawa, gdzie można zatrzymać się i odpocząć. Takie inicjatywy pozwalają też ściągnąć inwestorów" - dodał.

Inicjatorem projektu jest Powiat Policki, który uzyskał wsparcie samorządów Miasta Szczecin, Miasta Świnoujście, Gminy Nowe Warpno oraz Województwa Zachodniopomorskiego. Obecnie trwa uzupełnianie dokumentacji przez wykonawcę, firmę Secco Janusz Just, co pozwoli na podpisanie finalnej umowy i rozpoczęcie realizacji.

Wodne połączenie Szczecin - Świnoujście funkcjonowało przez kilkadziesiąt lat, w epoce PRL. W drugiej połowie lat 60. XX w. uruchomiono wodoloty, które dzięki prędkości ok. 60 km/h pokonywały trasę w nieco ponad godzinę. Zabierały na pokład ponad 100 pasażerów. Pod koniec lat 90. kursowały jeszcze dwa wodoloty należące do spółki z grupy PŻM. Były nierentowne i po dwóch latach zdecydowano o ich sprzedaży.

W 2007 r. ponownie uruchomiony został wodolot typu Meteor, ale po kilku sezonach m.in. z powodu problemów technicznych jednostki rejsy zawieszono. Ostatnią, nieudaną próbę uruchomienia szybkiego wodnego połączenia ze Świnoujściem podjęto w 2018 r., ale mały wodolot typu "Polesie" popłynął tylko kilka razy.

Komentarze