Yutong lepszy od Solarisa o 1,58 pkt w przetargu w Białymstoku na 30 elektrobusów
16 maja 2025 roku Miasto Białystok ogłosiło wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 30 elektrycznych autobusów miejskich wraz z infrastrukturą ładowania.
Postępowanie wygrała Busnex Poland Sp. z o.o., reprezentująca markę Yutong. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy
- Który producent wygrał przetarg na dostawę 30 autobusów elektrycznych dla Białegostoku w maju 2025 roku?
- Jakie były trzy główne kryteria oceny ofert w przetargu na elektrobusy dla Białegostoku?
- Jaką minimalną pojemność baterii oraz zasięg musiały zapewnić autobusy elektryczne zamówione przez Białystok?
Elektryczna trzydziestka
Przedmiotem zamówienia była dostawa 30 niskopodłogowych autobusów elektrycznych o długości 11,5–12,75 m, z napędem centralnym i zasilanych przez złącze plug-in. Pojazdy miały trafić po 10 sztuk do trzech miejskich przewoźników: KPK, KZK i KPKM. Do zadań wykonawcy należało również dostarczenie kompletu stacji ładowania.
Celem projektu jest dalsza elektryfikacja floty i redukcja emisji w ramach strategii neutralności klimatycznej Białegostoku.
W postępowaniu wpłynęły cztery oferty:
- Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. – 84.501.000,00 zł brutto (68.700.000,00 zł netto) Jednostkowa cena Solaris Urbino 12 electric netto: 2.290.000,00 zł
- Busnex Poland Sp. z o.o. – 82.754.400,00 zł brutto (67.280.000,00 zł netto), czyli jednostkowa cena netto Yutong U12: 2.242.666,67 zł
- KARSAN OTOMOTIV SANAYI VE TICARET A.S. – 91.493.550,05 zł brutto (74.385.000,04 zł netto), czyli jednostkowa cena netto e-Ata 12: 2.479.500,00 zł (oferta odrzucona)
- Irizar e-mobility S.L. – 99.720.006,54 zł brutto (81.073.176,05 zł netto), czyli jednostkowa cena netto Irizar ie bus 12: 2.702.439,20 zł
Budżet zamawiającego wynosił 84.995.460 PLN brutto, więc tylko Busnex i Solaris mieścili się w limicie.
Analiza wyboru
Oferta Busnex Poland uzyskała najwyższą ocenę punktową – 98,34 pkt – dzięki przewadze w cenie oraz dobrej ocenie technicznej. Dla porównania Solaris zdobył 96,76 pkt. Różnica nie była duża, ale przesądziła o wyborze. Mocne strony oferty Busnex:
- najniższa cena spośród ofert mieszczących się w budżecie,
- dobra ocena w kryteriach technicznych, w tym maksymalne punkty za pojemność baterii, zasięg oraz warunki serwisowe,
- maksymalne oceny za wszystkie cztery elementy oceny gwarancji i serwisu.
Słabsze punkty:
- niższy wynik za zużycie energii – jedynie 11,68 pkt z 20 możliwych, co mogło wynikać z konstrukcji pojazdu lub charakterystyki napędu.
Wybór najkorzystniejszej oferty oparto na następujących kryteriach:
- ✅ cena – 60%
- ✅ ocena techniczna – 20%
- ✅ warunki gwarancji i serwisu – 20%
W ramach oceny technicznej premiowane było m.in. niskie zużycie energii, pojemność baterii powyżej 450 kWh, zasięg powyżej 400 km oraz długie przebiegi międzyobsługowe.
Szczegóły techniczne i dostawa
Zamawiane przez Białystok autobusy muszą być całkowicie niskopodłogowe, dopuszcza się jedynie schodek w trzecich drzwiach. Napęd oparty ma być na silniku centralnym. Minimalna pojemność baterii to 300 kWh, a wymagany zasięg – co najmniej 280 km.
Wyposażenie obejmuje:
- system informacji pasażerskiej z ekranami LED i wyświetlaczem trasy,
- system zliczania pasażerów,
- klimatyzację,
- fotele z grubą warstwą tapicerki,
- kabinę kierowcy z osobnym wejściem i podgrzewanym fotelem.
Dostawy zaplanowane są w ramach standardowego harmonogramu, ustalonego po podpisaniu umowy – najpóźniej do końca 2026 roku. Warto dodać, że to kolejne duże zamówienie, które potwierdza dominację Yutonga na rynku elektrobusów w Polsce. Po wcześniejszym sukcesie w Białymstoku i dostawie 20 sztuk E12, marka wraca z jeszcze większym kontraktem, zwiększając udział w taborze miejskim stolicy Podlasia.
Pełna dokumentacja przetargowa dostępna pod adresem:
https://miastobialystok.ezamawiajacy.pl/pn/miastobialystok/demand/notice/public/151583/details
Komentarze