Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lubuskie znowu idzie w prototypowe pociągi. Po hybrydach ezt-y od FPS

inforail
16.05.2025 21:30
0 Komentarzy

Wartą 245 mln zł umowę na dostawę sześciu elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) podpisały władze województwa lubuskiego z poznańską Fabryką Pojazdów Szynowych – H. Cegielski Sp. z o.o. (FPS). Pierwsze z zamówionych pojazdów mają zostać dostarczone do końca listopada 2028 r.

Jak zaznaczono w informacji prasowej Ministerstwa Aktywów Państwowych, podpisanie umowy oznacza dla FPS rozpoczęcie fazy seryjnej produkcji EZT Plus. Podkreślono także, że dzięki opracowaniu przez poznańską spółkę pojazdów z rodziny Plus, firma po raz pierwszy od dekad poszerzyła swoją ofertę o nową kategorię produktu; do tej pory FPS produkowała głównie wagony kolejowe.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie parametry techniczne będą posiadały elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) zamówione przez władze województwa lubuskiego?
  2. Jakie korzyści dla pasażerów oraz infrastruktury kolejowej regionu przyniesie dostawa nowych pojazdów od FPS H. Cegielski?
  3. Czy przewidziano możliwość rozszerzenia zamówienia lub modernizacji pojazdów w przyszłości, aby dostosować je do nowych standardów technologicznych?
Plus FPS
Plus FPS

Jakie będą nowe pociągi?

Kupione przez województwo lubuskie pojazdy mają mieć długość do 82 metrów i poruszać się z prędkością maksymalną 160 km/h. Każdy z zespołów trakcyjnych ma mieć 180 stałych miejsc siedzących dla pasażerów. Pojazdy będą wyposażone w systemy Wi-Fi, monitoring, informację pasażerską oraz toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Cytowany z komunikacie prezes Zarządu FPS Cegielski Grzegorz Kucia podkreślił, że podpisany w piątek kontrakt to „dowód na to, że polski przemysł kolejowy ma ogromny potencjał, a FPS Cegielski jest gotowy, by sprostać najwyższym standardom”.

„Dzięki współpracy z Grupą Agencji Rozwoju Przemysłu (do której należy poznańska firma – PAP) oraz inwestycjom w nowoczesne technologie, stawiamy kolejny krok w rozwoju polskiej kolei” – zapewnił Kucia.

Z kolei w informacji prasowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego przypomniano, że region wykorzystuje obecnie dwa pociągi Plus o napędzie spalinowo-elektrycznym.

Zgodnie z umową, do 30 listopada 2028 r. FPS ma dostarczyć woj. lubuskiemu cztery składy, a kolejne dwa do 30 listopada 2029 r.

Wartość całego projektu wynosi ponad 245 mln zł, z czego ponad połowa – 127, 4 mln zł – stanowi unijne dofinansowanie.(PAP)

Komentarze