Lubuskie znowu idzie w prototypowe pociągi. Po hybrydach ezt-y od FPS
Wartą 245 mln zł umowę na dostawę sześciu elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) podpisały władze województwa lubuskiego z poznańską Fabryką Pojazdów Szynowych – H. Cegielski Sp. z o.o. (FPS). Pierwsze z zamówionych pojazdów mają zostać dostarczone do końca listopada 2028 r.
Jak zaznaczono w informacji prasowej Ministerstwa Aktywów Państwowych, podpisanie umowy oznacza dla FPS rozpoczęcie fazy seryjnej produkcji EZT Plus. Podkreślono także, że dzięki opracowaniu przez poznańską spółkę pojazdów z rodziny Plus, firma po raz pierwszy od dekad poszerzyła swoją ofertę o nową kategorię produktu; do tej pory FPS produkowała głównie wagony kolejowe.
Rozkład jazdy:
- Jakie parametry techniczne będą posiadały elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) zamówione przez władze województwa lubuskiego?
- Jakie korzyści dla pasażerów oraz infrastruktury kolejowej regionu przyniesie dostawa nowych pojazdów od FPS H. Cegielski?
- Czy przewidziano możliwość rozszerzenia zamówienia lub modernizacji pojazdów w przyszłości, aby dostosować je do nowych standardów technologicznych?
Jakie będą nowe pociągi?
Kupione przez województwo lubuskie pojazdy mają mieć długość do 82 metrów i poruszać się z prędkością maksymalną 160 km/h. Każdy z zespołów trakcyjnych ma mieć 180 stałych miejsc siedzących dla pasażerów. Pojazdy będą wyposażone w systemy Wi-Fi, monitoring, informację pasażerską oraz toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Cytowany z komunikacie prezes Zarządu FPS Cegielski Grzegorz Kucia podkreślił, że podpisany w piątek kontrakt to „dowód na to, że polski przemysł kolejowy ma ogromny potencjał, a FPS Cegielski jest gotowy, by sprostać najwyższym standardom”.
„Dzięki współpracy z Grupą Agencji Rozwoju Przemysłu (do której należy poznańska firma – PAP) oraz inwestycjom w nowoczesne technologie, stawiamy kolejny krok w rozwoju polskiej kolei” – zapewnił Kucia.
Z kolei w informacji prasowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego przypomniano, że region wykorzystuje obecnie dwa pociągi Plus o napędzie spalinowo-elektrycznym.
Zgodnie z umową, do 30 listopada 2028 r. FPS ma dostarczyć woj. lubuskiemu cztery składy, a kolejne dwa do 30 listopada 2029 r.
Wartość całego projektu wynosi ponad 245 mln zł, z czego ponad połowa – 127, 4 mln zł – stanowi unijne dofinansowanie.(PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze