Polbus-PKS zgłasza 5 postulatów do zespołu regulacyjnego Brzoski. Dla lepszego transportu
Polbus-PKS Wrocław wśród nielicznych z branży transportu publicznego zgłosił własne propozycje legislacyjne do zespołu deregulacyjnego Rafała Brzoski.
Decyzja zapadła w maju 2025 roku, a pakiet pięciu konkretnych rozwiązań, opracowany przez zarząd i kadrę menedżerską spółki, trafił do rządowego zespołu jako część inicjatywy #SprawdzaMy.
Rozkład jazdy
- Ile propozycji legislacyjnych zgłosił Polbus-PKS do zespołu deregulacyjnego Rafała Brzoski?
- Jaki postulat Polbus-PKS został już uwzględniony w pakiecie deregulacyjnym?
- Jaką zmianę zaproponowano w zakresie czasu zatwierdzania przystanków?
Pakiet deregulacyjny
W ramach ogólnopolskiej inicjatywy deregulacyjnej, której przewodzi przedsiębiorca Rafał Brzoska, do rządu trafiło 300 propozycji zmian legislacyjnych, w tym pięć z sektora transportu publicznego – autorstwa Polbus-PKS. Jak podkreśla Jerzy Andrzej Michalak, prezes zarządu spółki:
„Od początku funkcjonowania zespołu do spraw deregulacji pod przewodnictwem Rafała Brzoski chcieliśmy, jako Polbus – PKS, bardzo mocno włączyć się w działania na rzecz branży transportowej. Dlatego razem z kadrą managerską spółki opracowaliśmy pakiet zmian, które mogą zmienić rzeczywistość transportu zbiorowego zarówno w kontekście przewoźników, jak i pasażerów.”
Co proponuje Polbus-PKS?
Propozycje mają charakter praktyczny, a ich celem jest zdjęcie zbędnych barier biurokratycznych i umożliwienie bardziej elastycznego reagowania na potrzeby rynku. Wśród nich znalazły się m.in.:
- Elastyczne terminy zmian rozkładu jazdy – przewoźnik chce, by można było dodawać kursy wtedy, kiedy są potrzebne, bez ograniczeń kalendarzowych.
- Skrócenie czasu zatwierdzania przystanków z 30 do 7 dni, co pozwoli szybciej dopasować trasę do realnych potrzeb pasażerów.
- Likwidacja obowiązku notarialnego potwierdzania licencji przewozowej w województwie dolnośląskim, gdzie obecnie obowiązują bardziej restrykcyjne zasady niż w innych regionach.
- Zrównanie ulg dla studentów i uczniów we wszystkich środkach transportu – obecnie część zniżek nie obowiązuje w przewozach autobusowych.
- Zniesienie obowiązku stosowania ustawy o zamówieniach publicznych przez spółki Skarbu Państwa, które nie korzystają ze środków publicznych – dla zwiększenia konkurencyjności.
Efekty?
Już wiadomo, że co najmniej jeden z postulatów – ten dotyczący elastycznych zmian rozkładów jazdy – został uwzględniony w oficjalnym pakiecie deregulacyjnym, który trafił do rządu za pośrednictwem organizacji Pracodawcy RP.
To sygnał, że oddolne inicjatywy mają realny wpływ na politykę legislacyjną, a sektor transportu publicznego może i powinien być aktywnym uczestnikiem rozmów o przyszłości regulacji. Przed nami decyzje polityczne i konkretne projekty ustaw – branża czeka teraz na wdrożenie. Pełna lista propozycji oraz status prac zespołu deregulacyjnego dostępne są na stronie: SprawdzaMY.com
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze