Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polbus-PKS zgłasza 5 postulatów do zespołu regulacyjnego Brzoski. Dla lepszego transportu

infobus
14.05.2025 11:02
0 Komentarzy

Polbus-PKS Wrocław wśród nielicznych z branży transportu publicznego zgłosił własne propozycje legislacyjne do zespołu deregulacyjnego Rafała Brzoski.

Decyzja zapadła w maju 2025 roku, a pakiet pięciu konkretnych rozwiązań, opracowany przez zarząd i kadrę menedżerską spółki, trafił do rządowego zespołu jako część inicjatywy #SprawdzaMy.

Rozkład jazdy

  1. Ile propozycji legislacyjnych zgłosił Polbus-PKS do zespołu deregulacyjnego Rafała Brzoski?
  2. Jaki postulat Polbus-PKS został już uwzględniony w pakiecie deregulacyjnym?
  3. Jaką zmianę zaproponowano w zakresie czasu zatwierdzania przystanków?
Polbus-PKS chce realnej deregulacji: pięć postulatów dla lepszego transportu
Polbus-PKS chce realnej deregulacji: pięć postulatów dla lepszego transportu publicznego / fot. PKS Polbus

Pakiet deregulacyjny

W ramach ogólnopolskiej inicjatywy deregulacyjnej, której przewodzi przedsiębiorca Rafał Brzoska, do rządu trafiło 300 propozycji zmian legislacyjnych, w tym pięć z sektora transportu publicznego – autorstwa Polbus-PKS. Jak podkreśla Jerzy Andrzej Michalak, prezes zarządu spółki:

„Od początku funkcjonowania zespołu do spraw deregulacji pod przewodnictwem Rafała Brzoski chcieliśmy, jako Polbus – PKS, bardzo mocno włączyć się w działania na rzecz branży transportowej. Dlatego razem z kadrą managerską spółki opracowaliśmy pakiet zmian, które mogą zmienić rzeczywistość transportu zbiorowego zarówno w kontekście przewoźników, jak i pasażerów.”

Polbus-PKS chce realnej deregulacji: pięć postulatów dla lepszego transportu publicznego / fot. PKS Polbus
Polbus-PKS chce realnej deregulacji: pięć postulatów dla lepszego transportu publicznego / fot. PKS Polbus

Co proponuje Polbus-PKS?

Propozycje mają charakter praktyczny, a ich celem jest zdjęcie zbędnych barier biurokratycznych i umożliwienie bardziej elastycznego reagowania na potrzeby rynku. Wśród nich znalazły się m.in.:

  • Elastyczne terminy zmian rozkładu jazdy – przewoźnik chce, by można było dodawać kursy wtedy, kiedy są potrzebne, bez ograniczeń kalendarzowych.
  • Skrócenie czasu zatwierdzania przystanków z 30 do 7 dni, co pozwoli szybciej dopasować trasę do realnych potrzeb pasażerów.
  • Likwidacja obowiązku notarialnego potwierdzania licencji przewozowej w województwie dolnośląskim, gdzie obecnie obowiązują bardziej restrykcyjne zasady niż w innych regionach.
  • Zrównanie ulg dla studentów i uczniów we wszystkich środkach transportu – obecnie część zniżek nie obowiązuje w przewozach autobusowych.
  • Zniesienie obowiązku stosowania ustawy o zamówieniach publicznych przez spółki Skarbu Państwa, które nie korzystają ze środków publicznych – dla zwiększenia konkurencyjności.
Polbus-PKS chce realnej deregulacji: pięć postulatów dla lepszego transportu publicznego / fot. PKS Polbus
Polbus-PKS chce realnej deregulacji: pięć postulatów dla lepszego transportu publicznego / fot. PKS Polbus

Efekty?

Już wiadomo, że co najmniej jeden z postulatów – ten dotyczący elastycznych zmian rozkładów jazdy – został uwzględniony w oficjalnym pakiecie deregulacyjnym, który trafił do rządu za pośrednictwem organizacji Pracodawcy RP.

To sygnał, że oddolne inicjatywy mają realny wpływ na politykę legislacyjną, a sektor transportu publicznego może i powinien być aktywnym uczestnikiem rozmów o przyszłości regulacji. Przed nami decyzje polityczne i konkretne projekty ustaw – branża czeka teraz na wdrożenie. Pełna lista propozycji oraz status prac zespołu deregulacyjnego dostępne są na stronie: SprawdzaMY.com

Komentarze