Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Elektrobusy dla ZGPKS Rzeszów: Dla kogo kontrakt po odstąpieniu King Longa? Analiza SWZ

infobus
06.05.2025 07:06
0 Komentarzy

Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” w Rzeszowie ponownie szuka dostawcy siedmiu autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI.

Kolejny przetarg jest następstwem wycofania się King Longa, który wygrał pierwsze postępowanie, z podpisania umowy. Dodajmy, że zamówienie to jest dofinansowane w ramach środków przyznanych z CUPT-KPO. O ogłoszeniu nowego rozdania pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Sprawdźmy, kto ma zatem aktualnie największe szanse na ten kontrakt.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie trzy kryteria zastosowano w przetargu na nowe elektrobusy dla ZGPKS i ile punktów można uzyskać za każde z nich?
  2. Jakie wymagania techniczne dotyczące napędu i zasięgu muszą spełniać oferowane autobusy?
  3. Które firmy najprawdopodobniej złożą oferty w obecnym postępowaniu, biorąc pod uwagę historię przetargową i specyfikację?
Autobusy elektryczne dla ZGPKS Rzeszów. Dla kogo kontrakt? / fot. PKS Rzeszów

Kryteria oceny ofert

Zamawiający będzie punktować wykonawców w trzech kryteriach: ceny (60%), parametrów technicznych (30%), terminu realizacji zamówienia (10%).

Wśród kryteriów technicznych ZGPKS przyzna najwięcej punktów za:

  • gwarancję całopojazdową 10 lat – 10 pkt,
  • zużycie energii na 100 km – do 100kWh włącznie – 5 pkt,
  • zasięg w km na naładowanej, pełnej baterii – powyżej 400 km – 10 pkt,
  • poziom degradacji magazynu energii w okresie 96 miesięcy w stosunku do wartości nominalnej fabrycznie nowego magazynu energii – nie większy niż 20% – 5 pkt.

Specyfikacja techniczna

Autobusy elektryczne mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m, a wysokość max. 3,5 m. Autobusy muszą posiadać drzwi w układzie 2-2-0 lub 2-2-2, otwierane do wewnątrz. Pojazdy powinny zapewnić przejazd dla minimum 70 pasażerów.

Konstrukcje mają być napędzane silnikiem elektrycznym centralnym, o mocy minimum 140 kW netto. Energia elektryczna ma być gromadzona w magazynach energii, którymi mogą być: akumulatory trakcyjne; superkondensatory; inne urządzenia będące wynikiem postępu technicznego, o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do wymienionych powyżej. Pojemność magazynów energii używanych do napędu silnika powinna być wystarczająca na przejechanie min. 300 km od pełnego załadowania. Autobusy mają być dostosowane do ładowania magazynów energii w systemie plug-in.

Miejsce pracy kierowcy to kabina typu półzamkniętego wyposażona w: fotel pneumatyczny z regulacją, z pasem bezpieczeństwa, regulowaną kierownicą, deskę rozdzielczą wyposażoną w prędkościomierz, licznik kilometrów, obrotomierz, ekran wyświetlający informację w postaci piktogramów oraz tekstu lub pulpit kierowcy z zestawem kontrolek informujący kierowcę na bieżąco o stanie technicznym pojazdu. Pojazdy wyposażone będą w klimatyzację kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej. W przestrzeni pasażerskiej autobusy mają być niskopodłogowe lub niskowejściowe. Pasażerowie pojadą na siedzeniach tapicerowanych miękkich, łatwych w czyszczeniu, z tkaniny ograniczającej absorpcję kurzu.

W przypadku tablic kierunkowych zewnętrznych, zamawiający wymaga tablic elektronicznych energooszczędnych, wykonanych w oparciu o diody LED przewlekane lub SMD o wysokiej jaskrawości, w kolorze żółto-białym, w obudowie z metali lekkich, o zminimalizowanym poborze energii elektrycznej, sterowane przez komputer pokładowy. Wewnątrz znajdą się dwie tablice podsufitowe, które powinny wyświetlać informację o aktualnej linii oraz przystanek kolejny i następny. Do tego, na ścianie bocznej przewidziano tablicę LCD (tzw. „choinka”), która musi umożliwiać wyświetlanie następującej informacji: numer linii, kierunek, aktualną godzinę, przebieg trasy w formie graficznej realizowanego kursu, aktualny oraz następny przystanek.

Kto za King Longa?

Poprzednim razem spodziewaliśmy się 2-3 ofert i tak też się stało. Oprócz King Longa oferty położyli także Solaris i Irizar. Obecnie nie zanosi się na rewolucję. Wprawdzie w kryteriach technicznych dołożono jeden element, lecz nie zmienia on sytuacji producentów. W powtórce możemy liczyć na dwie oferty – od wspomnianych już – Solarisa i Irizara. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 28 maja.

Przetarg znajduje się na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-b538c9f8-098b-4fab-b3e0-7520b35b4070

Komentarze