Klimczak: Kolej jest kluczowym elementem konkurencyjności
Kolej jest kluczowym elementem konkurencyjności, nowoczesności europejskiej gospodarki; dynamiczny rozwoju tego sektora ma wpływa na rozwój gospodarki, choćby w aspekcie budownictwa – ocenił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
We Wrocławiu odbywa się konferencja „Konkurencyjność transportu kolejowego – wyzwanie i konieczność”, która została zorganizowana w ramach polskiej prezydencji w Radzie UE. W sympozjum biorą udział przedstawiciele instytucji zajmujących się transportem kolejowym z ponad 20 kraju.
Rozkład jazdy:
- Jakie inwestycje w kolej minister Dariusz Klimczak uznał za kluczowe dla rozwoju polskiej gospodarki?
- Jakie nowe rozwiązanie dotyczące biletów kolejowych i komunikacji miejskiej zostało wprowadzone w Warszawie i ma być promowane w innych miastach?
- W jaki sposób blackout w Hiszpanii i Portugalii został wykorzystany przez ministra Klimczaka jako argument za rozwojem pociągów hybrydowych?
Rozwój sektora kolejowego
Minister Klimczak ocenił podczas konferencji prasowej poprzedzającej sympozjum, że kolej jest kluczowym elementem konkurencyjności w gospodarce.
„Od dynamicznego rozwoju sektora kolejowego zależy wiele czynników, które wpływają na rozwój gospodarki, choćby w aspekcie budownictwa” – powiedział.
Wskazał na olbrzymie środki przeznaczane na budownictwo kolejowe w Polsce, zakup taboru, modernizację zaplecza technicznego czy modernizację linii kolejowych.
„To środki wydawane przez polskie państwo, spółki kolejowe, przez CPK; to pokazuje, jak istotnym elementem wzrostu gospodarczego są inwestycje w kolej” – mówił szef resortu infrastruktury.
Klimczak poinformował, że podczas wrocławskiej konferencji będzie zachęcał prezydentów polskich miast, aby wprowadzili rozwiązanie, które od wtorku funkcjonuje w Warszawie – możliwości zakupu biletu Intercity jednocześnie z biletem na warszawską komunikację miejską.
„Tego typu rozwiązań przedstawiamy bardzo wiele. Dzięki temu możemy pochwalić się nie tylko z roku na rok, ale z kwartału na kwartał coraz lepszymi wynikami, jeżeli chodzi o liczbę pasażerów korzystających z kolei” – wskazał.
Według niego dziś mamy w Polsce do czynienia z renesansem kolei. „Zarówno pod względem nakładów na modernizację kolei, ze względu na nowo budowane linie kolejowe, ale także liczbę pasażerów, komfort, stan taboru, jego nowoczesność” – wyliczył.
Mówiąc o kolei w szerszym, europejskim kontekście, Klimczak powiedział, że najbardziej zadowolony jest z pojawiających się nowych połączeń międzynarodowych. „Jednym z tych, które interesuje mieszkańców Wrocławia, jest połączenie Baltic Express, które łączy Trójmiasto z Pragą” – przekazał. Przypomniał, że toczą się rozmowy z przewoźnikami z Austrii i Słowenii na temat uruchomienia nowego połączenia z Polski do Chorwacji, Warszawa-Rijeka. „Tak, abyśmy mogli już w te wakacje skorzystać z tego połączenia” – zaznaczył szef MI.
Klimczak mówiąc o europejskiej kolei nawiązał też do poniedziałkowego blackout-u w Hiszpanii i Portugalii.
„To jest sygnał do Komisji Europejskiej, że warto stawiać także na zakupy pociągów hybrydowych – to, na co Polska stawia i to, o co my się upominamy. Nie tylko, jeżeli chodzi o kwestię odporności infrastruktury kolejowej, nie tylko, jeżeli chodzi o infrastrukturę podwójnego zastosowania, o mobilność wojskową, kiedy są sytuacje, w których musimy mieć pociąg hybrydowy, który nie korzysta tylko z napędu elektrycznego. Wczoraj Hiszpania i Portugalia pokazały, że w wyniku innych okoliczności kolej może stanąć, jeżeli nie ma alternatywnego, hybrydowego napędu” – mówił.
W poniedziałek około godz. 12.30 kontynentalna Hiszpania i część Portugalii, a także południowy zachód Francji zostały dotknięte rozległą awarią prądu. W Madrycie i Lizbonie nie działały m.in. sygnalizacja świetlna i metro, w obu krajach stanęła kolej. Utrudnienia stwierdzono na lotniskach. W Portugalii brak prądu zakłócił funkcjonowanie części szpitali.
We wtorek dostawy energii elektrycznej przywrócono na wszystkich objętych awarią obszarach. Przyczyna awarii jest ustalana.(PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze