Komfortowe perony i nowe parkingi. Kolejna inwestycja na trasie Kutno – Piła Główna zakończona
Podróżni korzystający ze stacji Białośliwie oraz Wyrzysk Osiek na linii kolejowej nr 18 (Kutno – Piła Główna) mogą już wsiadać do pociągów z nowoczesnych, w pełni zmodernizowanych peronów.
Inwestycja została zrealizowana w ramach Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025, którego celem jest poprawa dostępności do kolei oraz przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu.
Rozkład jazdy:
- Jakie znaczenie dla lokalnych społeczności mają inwestycje w modernizację przystanków i budowę parkingów przy stacjach kolejowych?
- Czy dostępność wygodnych peronów i infrastruktury rowerowej może skłonić więcej osób do wyboru kolei jako środka transportu?
- W jaki sposób Program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025 wpływa na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w mniejszych miejscowościach?
Nowoczesne i dostępne perony
Zmodernizowane perony na obu stacjach są wyższe, co znacząco ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Komfort podróżnych podnosi energooszczędne oświetlenie LED, które zapewnia bezpieczeństwo po zmroku. Dodatkowo zamontowano nowe wiaty oraz ławki, które umożliwiają wygodne oczekiwanie na pociąg w każdych warunkach pogodowych.
Orientację na peronach ułatwiają czytelne tablice informacyjne i gabloty z rozkładami jazdy. Szczególną uwagę poświęcono dostępności – dzięki pochylniom osoby o ograniczonej mobilności mogą swobodnie korzystać z infrastruktury. Dla osób niewidomych i niedowidzących wykonano ścieżki naprowadzające, co pozwala na bezpieczne poruszanie się po terenie stacji.
Z myślą o użytkownikach łączących podróż koleją z jazdą rowerem, przy peronach zamontowano stojaki rowerowe. To praktyczne rozwiązanie wspiera rozwój ekologicznego transportu i promuje zdrowy styl życia.
Inwestycja w liczbach i kolejny etap prac
Za modernizację peronów odpowiedzialna była firma PUH RAJBUD Sp. z o.o. Koszt realizacji zadania wyniósł ponad 18,2 mln zł netto (ponad 22,4 mln zł brutto). Prace prowadzone były w formule „projektuj i buduj”, co pozwoliło uniknąć zakłóceń w kursowaniu pociągów – kluczowy aspekt z punktu widzenia pasażerów.
To jednak nie koniec działań w tym rejonie. Już w II kwartale bieżącego roku rozpoczną się prace nad budową parkingów w sąsiedztwie obu stacji. Parking w Białośliwiu, zlokalizowany przy ul. Dworcowej, pomieści 30 samochodów. Z kolei w Wyrzysku Osieku, przy ul. Głównej/Dworcowej, powstanie parking na 38 miejsc. Po zakończeniu budowy zarządzanie tymi obiektami zostanie przekazane jednostkom samorządu terytorialnego.
Program zmieniający kolej w całej Polsce
Modernizacja przystanków i rozwój infrastruktury to część szerokiego programu rządowego, którego głównym celem jest zwiększenie dostępności kolei, promocja transportu ekologicznego oraz wspieranie lokalnych społeczności i gospodarki. W ramach programu, do 2025 roku, planowana jest budowa lub modernizacja 214 przystanków kolejowych w całym kraju. Łączna wartość tych inwestycji to ponad 1 miliard złotych. Dodatkowo, przewidziano budowę ponad 100 parkingów przy przystankach kolejowych za 88 mln zł.
W Wielkopolsce program obejmuje aż 20 lokalizacji. Pasażerowie już teraz mogą korzystać z nowoczesnej infrastruktury w takich miejscach jak Piła (Piła Fabryczna), Patrzyków, Pleszew czy Wronki (Zamość). W regionie zaplanowano także budowę 17 nowych parkingów – z pierwszych z nich można już korzystać w Obłaczkowie oraz we Wronkach (przy przystanku Wronki Zamość).
Lepsza kolej – lepsze codzienne życie
Inwestycje w infrastrukturę kolejową, takie jak ta na stacjach Białośliwie i Wyrzysk Osiek, to realna poprawa jakości życia mieszkańców. Ułatwiają codzienne dojazdy do pracy, szkoły czy na uczelnię, a także sprzyjają podróżom turystycznym. Dzięki nim kolej staje się coraz bardziej atrakcyjną alternatywą wobec transportu samochodowego, co ma również istotne znaczenie ekologiczne.
Komentarze