Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków bez tramwaju wodnego na czas remontu Mostu Grunwaldzkiego

infoship
08.04.2025 20:00
0 Komentarzy

Pod koniec marca 2025 roku wiceprzewodnicząca Rady Miasta Krakowa Iwona Chamielec złożyła oficjalną interpelację do prezydenta miasta, Aleksandra Miszalskiego, w sprawie możliwości uruchomienia tramwaju wodnego jako tymczasowej formy komunikacji publicznej w trakcie remontu Mostu Grunwaldzkiego.

Jak tłumaczyła, propozycja ta była odpowiedzią na rosnące obawy mieszkańców dotyczące przewidywanych utrudnień komunikacyjnych oraz inspirowana praktykami znanymi z innych europejskich miast, gdzie transport rzeczny stanowi realne wsparcie dla komunikacji miejskiej. Znamy odpowiedź magistratu w tej sprawie.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego radna Iwona Chamielec zaproponowała uruchomienie tramwaju wodnego w Krakowie?
  2. Jakie argumenty przedstawiły władze miasta przeciwko realizacji tej propozycji?
  3. Jakie działania alternatywne zaplanowano w związku z remontem Mostu Grunwaldzkiego?
Most Grunwaldzki
Most Grunwaldzki

Miasto odpowiada

W odpowiedzi podpisanej przez Stanisława Kracika, zastępcę prezydenta Krakowa, władze miasta odniosły się jasno: uruchomienie tramwaju wodnego nie jest planowane. Jak przypomniano, Kraków rozważał już wcześniej podobne pomysły – m.in. w rejonie Salwatora – ale zostały one zarzucone z powodu wysokich kosztów oraz niskiej sprawności operacyjnej takiego środka transportu. Uruchomienie komunikacji wodnej w obecnym kontekście uznano za nieefektywne i nieuzasadnione.

Miasto zapewniło jednocześnie, że podczas remontu Mostu Grunwaldzkiego ciąg pieszo-rowerowy zostanie utrzymany, co ma zapewnić dostępność przeprawy dla pieszych i rowerzystów. Dodatkowo planowane jest przedłużenie linii autobusowej 184 – w formie zastępczej linii 784 – do rejonu mostu od strony ulicy Dietla. Tam zlokalizowany zostanie przystanek końcowo-początkowy, który umożliwi kontynuację podróży osobom decydującym się na przejście przez remontowaną przeprawę pieszo.

Choć sama koncepcja tramwaju wodnego budzi społeczne zainteresowanie i może kojarzyć się z nowoczesnym podejściem do zrównoważonej mobilności, krakowskie realia – w ocenie władz – nie sprzyjają jego efektywnemu wdrożeniu. Na ten moment miasto stawia na optymalizację istniejących połączeń lądowych i zapewnienie możliwie płynnej komunikacji mimo trwających inwestycji . Choć tramwaju wodnego tym razem nie będzie, interpelacja radnej Chamielec może zainicjować szerszą debatę o przyszłości transportu rzecznego w stolicy Małopolski.

Komentarze