Kraków bez tramwaju wodnego na czas remontu Mostu Grunwaldzkiego
Pod koniec marca 2025 roku wiceprzewodnicząca Rady Miasta Krakowa Iwona Chamielec złożyła oficjalną interpelację do prezydenta miasta, Aleksandra Miszalskiego, w sprawie możliwości uruchomienia tramwaju wodnego jako tymczasowej formy komunikacji publicznej w trakcie remontu Mostu Grunwaldzkiego.
Jak tłumaczyła, propozycja ta była odpowiedzią na rosnące obawy mieszkańców dotyczące przewidywanych utrudnień komunikacyjnych oraz inspirowana praktykami znanymi z innych europejskich miast, gdzie transport rzeczny stanowi realne wsparcie dla komunikacji miejskiej. Znamy odpowiedź magistratu w tej sprawie.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego radna Iwona Chamielec zaproponowała uruchomienie tramwaju wodnego w Krakowie?
- Jakie argumenty przedstawiły władze miasta przeciwko realizacji tej propozycji?
- Jakie działania alternatywne zaplanowano w związku z remontem Mostu Grunwaldzkiego?
Miasto odpowiada
W odpowiedzi podpisanej przez Stanisława Kracika, zastępcę prezydenta Krakowa, władze miasta odniosły się jasno: uruchomienie tramwaju wodnego nie jest planowane. Jak przypomniano, Kraków rozważał już wcześniej podobne pomysły – m.in. w rejonie Salwatora – ale zostały one zarzucone z powodu wysokich kosztów oraz niskiej sprawności operacyjnej takiego środka transportu. Uruchomienie komunikacji wodnej w obecnym kontekście uznano za nieefektywne i nieuzasadnione.
Miasto zapewniło jednocześnie, że podczas remontu Mostu Grunwaldzkiego ciąg pieszo-rowerowy zostanie utrzymany, co ma zapewnić dostępność przeprawy dla pieszych i rowerzystów. Dodatkowo planowane jest przedłużenie linii autobusowej 184 – w formie zastępczej linii 784 – do rejonu mostu od strony ulicy Dietla. Tam zlokalizowany zostanie przystanek końcowo-początkowy, który umożliwi kontynuację podróży osobom decydującym się na przejście przez remontowaną przeprawę pieszo.
Choć sama koncepcja tramwaju wodnego budzi społeczne zainteresowanie i może kojarzyć się z nowoczesnym podejściem do zrównoważonej mobilności, krakowskie realia – w ocenie władz – nie sprzyjają jego efektywnemu wdrożeniu. Na ten moment miasto stawia na optymalizację istniejących połączeń lądowych i zapewnienie możliwie płynnej komunikacji mimo trwających inwestycji . Choć tramwaju wodnego tym razem nie będzie, interpelacja radnej Chamielec może zainicjować szerszą debatę o przyszłości transportu rzecznego w stolicy Małopolski.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze