Kto zyskał, a kto stracił? Ranking polskich lotnisk za 2024 rok
Rekordowe wzrosty w Warszawie i Krakowie, bolesne spadki w Modlinie i Szymanach. Ryanair dominuje w ruchu regularnym, Enter Air w czarterach.
Rok 2024 pokazał dwie twarze polskiego lotnictwa – z jednej strony dynamiczne wzrosty i historyczne rekordy w największych portach, z drugiej – głębokie spadki w mniejszych lotniskach, zależnych od pojedynczych przewoźników. Liderzy, jak Warszawa, Kraków czy Poznań, zbudowali swoją siłę na różnorodności oferty i stabilnej siatce połączeń. W tym czasie Modlin i Olsztyn boleśnie odczuli ryzyka wynikające z monokultury operacyjnej. Nadchodzący rok - 2025 - będzie testem, czy najmniejsi gracze są w stanie odbudować zaufanie przewoźników – i pasażerów.
Rozkład lotu :
- Dlaczego Modlin i Olsztyn straciły tylu pasażerów w 2024 roku, mimo że inne lotniska miały rekordy?
- Co pomogło lotniskom w Warszawie, Krakowie i Poznaniu osiągnąć tak dobre wyniki?
- Czy Ryanair i Wizz Air będą dalej tak mocno dominować, czy coś może się zmienić?
Rekordowy rok
Rok 2024 zapisał się jako rekordowy dla wielu portów lotniczych w Polsce – jednak nie dla wszystkich. Jak wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, tylko Warszawa-Modlin i Olsztyn-Mazury odnotowały w ubiegłym roku spadki liczby pasażerów. W tym samym czasie inne porty biły swoje historyczne rekordy, z Lotniskiem Chopina na czele, które przekroczyło próg 21 mln obsłużonych podróżnych.
Poniżej ranking, kto najbardziej zyskał, a kto wyraźnie stracił na rynku lotniczym w Polsce w 2024 roku.
TOP 5 największych wzrostów liczbowych (2024 vs 2023):
- Lotnisko Chopina (Warszawa)
+2,8 mln pasażerów (+15,1%)
→ Rekordowe 21,3 mln pasażerów. Największy wzrost liczbowy w Polsce. - Kraków-Balice
+1,7 mln pasażerów (+17,8%)
→ Przebił próg 11 mln obsłużonych osób. Najlepszy rok w historii. - Poznań-Ławica
+820,3 tys. pasażerów (+29,5%)
→ Jeden z największych wzrostów procentowych w dużych portach. - Wrocław-Strachowice
+491,5 tys. pasażerów (+15,1%)
→ Stabilny wzrost i powrót do poziomu sprzed pandemii. - Gdańsk-Rębiechowo
+481,6 tys. pasażerów (+13,6%)
→ Stały wzrost mimo konkurencji i sezonowych wahań.
Największy wzrost procentowy (dynamika):
- Zielona Góra-Babimost
+54,1% (łącznie 82 467 pasażerów)
→ Największa dynamika w kraju, choć na niskiej bazie.
Kto stracił najwięcej (spadek liczby pasażerów):
- Olsztyn-Mazury
-71 783 pasażerów (-51,1%)
→ Największy spadek procentowy. Powód: wycofanie Wizz Aira i redukcje u Ryanaira. - Warszawa-Modlin
-702 075 pasażerów (-20,7%)
→ Strata blisko 1/5 ruchu. Główny powód: ograniczenia siatki przez Ryanaira.
Utrzymujące się trudności – spadki również w Q4 2024:
- Modlin: -38,2% r/r
- Olsztyn-Mazury: -64,5% r/r
- Bydgoszcz: -14,3% r/r
- Radom: -35,2% r/r
Spadki wynikają głównie ze zmniejszenia oferowania przez kluczowych przewoźników, w tym Ryanaira i LOT-u.
Najwięksi przewoźnicy w Polsce (2024 – ruch regularny, międzynarodowy):
- Ryanair: 17 mln pasażerów (+1,9 mln)
- Wizz Air: 11,5 mln (+935 tys.)
- PLL LOT: 7,7 mln (+468,6 tys.)
- Lufthansa: ok. 2,1 mln
- Enter Air: ok. 1,2 mln
- KLM: ok. 1 mln
W czarterach królował Enter Air z wynikiem 2,6 mln pasażerów, przed Buzzem i PLL LOT (po ok. 1,3 mln każda).
Ruch czarterowy i międzynarodowy – najpopularniejsze kierunki (2024):
- Czartery (Top 3):
- Turcja: 2,8 mln (+501,6 tys.)
- Grecja: 1,6 mln (+271 tys.)
- Egipt: 1,6 mln (+529,4 tys.)
- Ruch regularny (Top 3 destynacje):
- Wielka Brytania: 7,8 mln pasażerów
- Włochy: 5 mln (+1,1 mln)
- Hiszpania: 4,3 mln (+1,3 mln)
Komentarze