Nowy dworzec kolejowy w Olsztynie otwarty. A co z centrum przesiadkowym?
21 lutego 2025 roku mieszkańcy Olsztyna mogli w końcu skorzystać z nowego dworca kolejowego Olsztyn Główny.
Inwestycja warta 87 mln złotych to kluczowy krok w modernizacji infrastruktury transportowej Warmii i Mazur, wprowadzając nowoczesne rozwiązania dla pasażerów i podnosząc standard podróży.
Rozkład jazdy:
- Ile kosztowała budowa nowego dworca kolejowego Olsztyn Główny?
- Jakie nowoczesne rozwiązania zastosowano na nowym dworcu w Olsztynie?
- Jakie problemy nadal występują w otoczeniu dworca Olsztyn Główny?
Nowoczesny dworzec
Podczas oficjalnego otwarcia wojewoda warmińsko-mazurski Radosław Król podkreślił znaczenie inwestycji dla regionu, wskazując, że projekt łączy aspekty bezpieczeństwa, dostępności i regionalnej tożsamości. W związku z tym wojewoda złożył wniosek do PKP o nadanie obiektowi imienia Mikołaja Kopernika – jednej z najważniejszych postaci związanych z historią regionu.
Nowy dworzec wyposażono w nowoczesne systemy zarządzania energią, jedną z największych na polskich dworcach instalacji fotowoltaicznych, a także udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, w tym windy i pochylnie. Dzięki tym rozwiązaniom obiekt jest w pełni dostępny i przyjazny dla pasażerów.
Król zaznaczył jednak, że inwestycja nie była pozbawiona wyzwań. Ostatnie tygodnie przed otwarciem upłynęły pod znakiem problemów z dokumentacją oraz sporów prawnych dotyczących sąsiednich działek, co doprowadziło do opóźnień.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Mimo przeszkód cieszę się, że możemy już dzisiaj korzystać z tego nowoczesnego obiektu. Jestem przekonany, że dworzec stanie się ważnym węzłem komunikacyjnym, łączącym Warmia-Mazury z resztą kraju – powiedział Król.
21 lutego miało miejsce otwarcie nowego dworca kolejowego - Olsztyn Główny / fot. UW Warmińsko-Mazurski
Co z otoczeniem dworca?
Chociaż sam budynek dworca jest gotowy, jego otoczenie nadal pozostawia wiele do życzenia. Niszczejące obiekty PKS, zaniedbany biurowiec Polregio i brak spójnej infrastruktury przesiadkowej wciąż psują pierwsze wrażenie podróżnych przybywających do miasta.
– Sąsiedztwo jest, jakie jest, ale nie oznacza to, że nie da się tego zmienić. Trzeba usiąść do rozmów i znaleźć wspólne rozwiązanie – mówił wojewoda, deklarując chęć podjęcia działań na rzecz zagospodarowania terenów wokół dworca.
Król zaznaczył, że chce doprowadzić do wielostronnych rozmów z udziałem PKP, Polregio, władz Olsztyna oraz właściciela dworca PKS. W jego ocenie, jedynie wspólne podejście do problemu może doprowadzić do stworzenia nowoczesnego centrum przesiadkowego, które zapewni pasażerom komfortowe połączenie między koleją a komunikacją autobusową.
Właścicielem terenów dawnego dworca PKS i sąsiedniego biurowca jest spółka Retail Provider, która od lat toczy spór z miastem i koleją o sposób zagospodarowania tej przestrzeni. Pierwotnie zakładano budowę dużego centrum przesiadkowego połączonego z galerią handlową, jednak konflikt interesów i rozbieżności finansowe między miastem a prywatnym inwestorem sprawiły, że projekt utknął w martwym punkcie.
Komentarze