Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze bateryjne pociągi zadebiutowały w Czechach

inforail
16.12.2024 15:45
0 Komentarzy

15 grudnia 2024 roku w Czechach rozpoczęła się nowa era w transporcie kolejowym. Na trasy w Morawskoslezskim kraju wyruszyły pierwsze bateryjne pociągi RegioPanter.

Są to jedne z najnowocześniejszych składów w kraju, które łączą innowacyjną technologię, ekologiczne rozwiązania oraz wysoki komfort podróży.

Spis treści:

  1. Jakie kolejne regiony Czech planują wprowadzenie bateriowych pociągów RegioPanter po sukcesie ich wdrożenia w Morawskoslezskim kraju?
  2. Jakie konkretne korzyści ekonomiczne i środowiskowe przewiduje się w związku z zastąpieniem starszych składów nowoczesnymi pociągami z napędem bateryjnym?
  3. Czy planowane są dalsze inwestycje w infrastrukturę kolejową, takie jak rozbudowa stacji ładowania baterii lub elektryfikacja tras, aby wspierać rozwój technologii bateriowych pociągów?

Pierwsze trasy RegioPanterów

Cztery nowe bateryjne pociągi RegioPanter obsługują trasę Veřovice – Ostrava, na linii S8 przebiegającej przez Studénkę i Štramberk. To przełomowe rozwiązanie umożliwia płynne pokonywanie odcinków bez trakcji elektrycznej, eliminując konieczność przesiadek na pociągi spalinowe. W planach jest dostarczenie kolejnych 15 bateryjnych jednostek, które mają zasilić flotę Morawskoslezskiego kraju do końca 2026 roku.

Korzyści dla pasażerów i środowiska

Bateryjne RegioPantery to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na ekologiczny transport publiczny. Dzięki nim:

  • Zredukowano emisję spalin – pociągi mogą poruszać się po odcinkach bez trakcji elektrycznej dzięki zasilaniu bateryjnemu.
  • Zwiększono komfort podróży – pasażerowie nie muszą przesiadać się na pociągi spalinowe w miejscach, gdzie kończy się sieć trakcyjna.
  • Skrócono czas podróży – płynne przejazdy bez przesiadek przyspieszają komunikację między miastami.

Jak podkreśla hejtman Morawskoslezskiego kraju, Josef Bělica, modernizacja i ekologizacja transportu to priorytety regionu. „Jestem dumny, że to właśnie w naszym kraju pasażerowie jako pierwsi w Czechach mogą korzystać z tych nowoczesnych pociągów. To nie tylko krok w stronę ochrony środowiska, ale także znaczące zwiększenie komfortu podróży” – powiedział.

Technologiczne innowacje w czeskim transporcie

Producentem RegioPanterów jest czeska Škoda Group, która od lat rozwija innowacyjne technologie w branży transportowej. Bateryjne pociągi są kolejnym krokiem na drodze do ekologicznego transportu publicznego.

Jak zauważył Tomáš Ignačák, wiceprzewodniczący zarządu Škoda Group, tradycja czeskich innowacji w transporcie sięga lat 30. XX wieku, kiedy to wyprodukowano pierwsze lokomotywy akumulatorowe. „Dziś kontynuujemy te innowacje, oferując nowoczesne pociągi z napędem bateryjnym. To dowód, że czeski przemysł jest w stanie wyznaczać nowe standardy w zrównoważonym transporcie” – dodał.

RegioPantery oferują pasażerom szereg udogodnień, w tym:

  • Niskopodłogowy dostęp i szerokie drzwi, ułatwiające wsiadanie i wysiadanie.
  • Przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami, wózków dziecięcych oraz rowerów.
  • Duże, wygodne toalety.
  • Dostęp do Wi-Fi i gniazdek do ładowania urządzeń elektronicznych.

Planowane trasy i zasięg pociągów

Do 2026 roku na tory Morawskoslezskiego kraju wyruszy kolejnych 15 bateryjnych pociągów RegioPanter, które będą obsługiwać kluczowe linie kolejowe w regionie. Wśród nich znajdą się:

  • Trasa Ostrava – Opava – Krnov,
  • Ostrava – Nový Jičín,
  • Ostrava – Budišov nad Budišovkou,
  • Ostrava – Karviná – Český Těšín – Frýdek-Místek – Ostrava.

Każdy z pociągów może pokonać odcinek o długości 80 kilometrów na zasilaniu bateryjnym, osiągając maksymalną prędkość 160 km/h. To znacząco zwiększa elastyczność ich wykorzystania na trasach o mieszanej infrastrukturze – zarówno z trakcją elektryczną, jak i bez niej.

Inwestycje w nowoczesny tabor

Całkowity koszt zakupu 24 nowych jednostek RegioPanter wynosi blisko 4 miliardy koron czeskich. Inwestycja ta pozwoli na zastąpienie prawie 50 starszych składów, co nie tylko poprawi komfort podróży, ale także przyczyni się do obniżenia kosztów eksploatacyjnych i ochrony środowiska.

Jak podkreśla Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny Czeskich Kolei (České dráhy), „Nasza współpraca z Morawskoslezskim krajem to wyraz wzajemnego zaufania, którego efekty mogą dziś dostrzec pasażerowie. Nasza linia rozwoju opiera się na ekologicznych rozwiązaniach i modernizacji taboru. To historyczny moment, gdy na trasy wyruszają pierwsze bateryjne pociągi”.

nowa era w czeskim transporcie

Wprowadzenie bateryjnych RegioPanterów to milowy krok w rozwoju czeskiej kolei, który pokazuje, że zrównoważony transport publiczny jest możliwy. Dzięki inwestycjom w nowoczesny tabor pasażerowie zyskali wygodniejsze, bardziej ekologiczne i szybsze połączenia. Morawskoslezski kraj stał się pionierem w wykorzystywaniu tej technologii, wyznaczając nowy standard dla innych regionów. Te innowacyjne pociągi nie tylko ułatwią codzienne podróże, ale również przyczynią się do poprawy jakości środowiska i komfortu życia mieszkańców regionu.

Komentarze