Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusowa rewolucja w regionie środkowoczeskim. Wnioski dla Polski

infobus
15.12.2024 19:04
0 Komentarzy

1 grudnia 2024 pasażerowie regionu środkowoczeskiego byli świadkami rewolucji w regionalnym transporcie publicznym.

Dzięki przetargom liniowym zorganizowanym wspólnie przez Pražská integrovaná doprava (PID) i Středočeský kraj wyłoniono przewoźników w 35 obszarach operacyjnych, którzy będą świadczą usługi przez najbliższe 10 lat. Najczęściej zupełnie nowym taborem.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie firmy zostały wyłonione w przetargach na świadczenie usług transportu publicznego w regionie środkowoczeskim?
  2. Jakie nowoczesne autobusy wprowadzono na liniach regionalnych w ramach modernizacji floty?
  3. Jakie innowacyjne rozwiązania w zarządzaniu systemem transportowym wprowadzono w ramach projektu PID?
1 grudnia 2024 pasażerowie regionu środkowoczeskiego byli świadkami rewolucji w regionalnym transporcie publicznym.
1 grudnia 2024 pasażerowie regionu środkowoczeskiego byli świadkami rewolucji w regionalnym transporcie publicznym.

Nowe standardy jakości i nowoczesny tabor

Zmiany obejmują nie tylko nowe rozkłady jazdy, ale również poprawę jakości usług i modernizację floty. Na wielu liniach pojawiły się niskopodłogowe autobusy o zwiększonej pojemności, w tym pojazdy o długości 15 i 18 metrów. Jednym z głównych założeń projektu było wprowadzenie surowszych standardów jakości, uwzględniających komfort pasażerów, ochronę środowiska oraz dostępność dla osób z niepełnosprawnościami.

Na przykład firma ZDAR, nowy operator w regionie Sedlčan, wyposażyła flotę w autobusy SOR ICN oraz Iveco Crossway , dostosowane do standardów PID. Pojazdy te będą obsługiwać kluczowe linie, takie jak 360 Sedlčany – Praga, zapewniając codziennie 41 kursów w dni robocze.

W regionie Mníška pod Brdy spółka ČSAD Benešov wprowadziła nowoczesne autobusy Mercedes-Benz Citaro GÜ oraz Setra LE Business, które będą obsługiwać połączenia do Pragi i pomiędzy miejscowościami regionu.

1 grudnia 2024 pasażerowie regionu środkowoczeskiego byli świadkami rewolucji w regionalnym transporcie publicznym.
Autobusy pod obsługę linii w kraju środkowoczeskim na CzechBus 2024 / fot. PID .

współpraca międzyregionalna

Projekt zakłada także rozwój współpracy z sąsiednimi regionami Czech, takimi jak Południowoczeskie, Plzeńskie czy Libereckie. Wprowadzono nowe linie łączące region środkowoczeski z ośrodkami w Šumavie czy Karkonoszach. Ponadto rozbudowano system przesiadkowy, tworząc nowe węzły, jak w Nové Ves przy autostradzie.

PID postawiło na zaawansowane zarządzanie systemem transportowym. Rozbudowano centrum dyspozytorskie, a także uruchomiono specjalną infolinię oraz stronę internetową z aktualizowanymi informacjami o zmianach i sytuacjach nadzwyczajnych. Na wybranych liniach wprowadzono testowo możliwość wejścia do autobusu wszystkimi drzwiami, co znacznie przyspiesza proces obsługi pasażerów.

Autobusy pod obsługę linii w kraju środkowoczeskim na CzechBus 2024 / fot. PID .
Autobusy pod obsługę linii w kraju środkowoczeskim na CzechBus 2024 / fot. PID .

Wnioski dla Polski

Nowy system opiera się na wieloletnich umowach podpisanych z przewoźnikami. Przetargi pozwoliły na zapewnienie długoterminowej stabilności finansowej oraz precyzyjnego planowania modernizacji. Całkowite koszty inwestycji w tabor i infrastrukturę wynoszą setki milionów koron. Przykładowo, firma ČSAD Benešov zainwestowała 170 milionów koron w nowoczesne pojazdy i zaplecze w Mníšku pod Brdy.

Kompleksowe podejście Czechów do organizacji transportu regionalnego powinno być inspiracją dla Polski. Projekt PID pokazuje, jak strategiczne planowanie, współpraca między samorządami, nowoczesna flota i zarządzanie systemem mogą zrewolucjonizować komunikację publiczną w całym regionie. W Polsce wciąż brakuje spójnych rozwiązań tego typu, co utrudnia rozwój transportu regionalnego i międzyregionalnego.

Czeska rewolucja autobusowa to dowód na to, że zintegrowany system transportowy nie tylko poprawia jakość życia mieszkańców, ale także przyczynia się do zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.

Autobusy pod obsługę linii w kraju środkowoczeskim na CzechBus 2024 / fot. PID .
Autobusy pod obsługę linii w kraju środkowoczeskim na CzechBus 2024 / fot. PID .

Komentarze